Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

jeg leste i illustrert vitenskap at plankton som tok opp Co2 ikke hjalp noe fordi at når planktonen døde og sank til bunnen så ble Co2en sluppet fri.

 

 

er det sant? er det slik med trær også?

 

tar akvariealger opp Co2? blir den sluppet ut senere?

Det spørs veldig hvor planktonet havner når det dør(planktonhimmelen?) Det som havner på skikkelig dypt vann blir ikke frigjort med det første. Det blir liggende på havbunnen sammen med andre døde organismer til havbunnen blir skjøvet inn under kontinentalplatene og oppløst i jorden indre. Etthvert blir CO2 spydd ut i atmosfæren igjen via vulkaner. Det er vel dette som kalles den langsomme karbonsyklusen. Ganske langsom, tror det var snakk om 20 millioner år...

 

Et tre som råtner i skogen slipper også ut karbon og inngår i annet dyre/planteliv. Det er den hurtige karbonsyklusen.

 

Organismer som havner i 'lommer' hvor de ikke inngår i disse syklusene blir etterhvert til fossilt brensel. Også disse karbonlagrene blir til en viss grad frigjort av naturlige prosesser. Mange kullårer vil selvantenne og komme tilbake i karbonkretsløpet på den måten(det finnes branner som har pågått siden før vår tidsregning.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kakestykke:

Den svarte pepperen gror på planter, som opprinnelig kommer fra India, men nå i dag så dyrkes pepperen frem i drivhus.

Så hvis noen vil du skal "dra dit pepper'n gror", så mener de India (eventuelt et drivhus).

 

Edit: Om du vil lese mer om forkjellige pepper, les her!

Hvordan bøyer man egentlig "pepper"?

Endret av Minus
Lenke til kommentar

Den svarte pepperen vokser naturlig i det sørlige India.

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

fra engelsk wikipedia; http://en.wikipedia.org/wiki/Black_pepper :

Black pepper (Piper nigrum) is a flowering vine in the family Piperaceae, cultivated for its fruit, which is usually dried and used as a spice and seasoning. The same fruit is also used to produce white pepper, red/pink pepper, and green pepper.[1] Black pepper is native to South India and is extensively cultivated there and elsewhere in tropical regions. The fruit, known as a peppercorn when dried, is a small drupe five millimetres in diameter, dark red when fully mature, containing a single seed.

 

 

treige meg..

Endret av dabear
Lenke til kommentar
Hvordan bøyer man egentlig "pepper"?

Pepper er utgangspunkt et mengdeord slik som snø og vann. Mengdeord har ingen flertallformer, så det heter altså:

pepper - pepperet eller pepperen

snø - snøen

vann - vannet

regn - regnet

osv.

 

Vann kan forresten også være en innsjø, og da kan det bøyes som vanlig: vann - vannet - vann - vannene

Når vi sier regn kan dette likeledes bety regnvær eller regnskur, og da kan man bøye ordet normalt. Tilsvarende kan pepper også bety pepperkorn, og da bøyes det normalt.

Lenke til kommentar
Er biff usunt?

 

Ja, all rødt kjøtt har en helserisiko. Spesielt for de med høyt blodtrykk og kolestrol-nivå.

Men så lenge du ikke spiser kun rødt kjøtt, så er det en liten fare i ung alder. Men faren ligger jo der.

Nå skal det sies at det er mye bedre å spise noe rødt kjøtt enn ingenting. Har man et generelt sunt kosthold med regelmessig mosjon er risikoen minimal.

Endret av EB_Veyron
Lenke til kommentar
Er biff usunt?

 

Ja, all rødt kjøtt har en helserisiko. Spesielt for de med høyt blodtrykk og kolestrol-nivå.

Men så lenge du ikke spiser kun rødt kjøtt, så er det en liten fare i ung alder. Men faren ligger jo der.

Nå skal det sies at det er mye bedre å spise noe rødt kjøtt enn ingenting. Har man et generelt sunt kosthold med regelmessig mosjon er risikoen minimal.

 

Hm, vegeterianere jeg kjenner sier det sunneste er ikke å spise kjøtt. Har dere noen kilder jeg kan slå i bordet med å vise at de tar feil?

Lenke til kommentar
Er biff usunt?

 

Ja, all rødt kjøtt har en helserisiko. Spesielt for de med høyt blodtrykk og kolestrol-nivå.

Men så lenge du ikke spiser kun rødt kjøtt, så er det en liten fare i ung alder. Men faren ligger jo der.

Nå skal det sies at det er mye bedre å spise noe rødt kjøtt enn ingenting. Har man et generelt sunt kosthold med regelmessig mosjon er risikoen minimal.

 

Hm, vegeterianere jeg kjenner sier det sunneste er ikke å spise kjøtt. Har dere noen kilder jeg kan slå i bordet med å vise at de tar feil?

http://en.wikipedia.org/wiki/Vegetarianism#Health_effects (sjekk gjerne referansene også)

Som alt annet kommer det an på mengden. Såkalte lakto-ovo vegetarianere lever svært sunt(de kan spise egg og meieriprodukter i tillegg til frukt og grønt) men du taper ikke noe sunnhet hvis du legger til en begrenset mengde kjøtt (en biff eller to i måneden?).

 

Generelt er det en del ting "standard-dietten" har for mye av (salt, sukker, fett, kjøtt) og en del den har for lite av (frukt og grønt). Mye av helseeffekten ved en vegetarianerdiett er at de endrer sammensetningen av kostholdet, ikke at fornuftige mengder kjøtt er usunt i seg selv(vi spiser som sagt for mye kjøtt, dessuten er det fordelaktig å redusere kjøttforbruket av miljømessige hensyn)

Lenke til kommentar
Jeg har et nummer jeg ikke vet hvem tilhører, hvordan kan jeg bruke 1881 for å finne ut hvem det er?

Ikke bruk 1881, de er kjipe fordi de trakk seg fra Schau :p For øvrig kan du gjøre dette helt gratis på nett, for eksempel ved å gå inn på www.180.no (som er kule fordi de støtter Schau :p)

Lenke til kommentar
Hva svarte, er ikke en eneste tjeneste som finner personen.

Da kan det være et hemmelig nummer eller noe sånt.

Burde de ikke skrudd av nummervisning også da?

 

 

Edit:Hvor finner man utenlandske nummer? Følgende ringte meg 3-4 ganger på fredag:

+20187482587

kun et ring før de la på. Gadd aldri å ringe tilbake, tok det for gitt at det umulig kunne føre til noe godt( $400 per minutt for å ringe egyptisk sex-telefon, nei-takk)

Endret av Kahuna
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...