Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Navnet på andre språk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det handler nok mer om tilfeldigheter. Et popkorn veier omtrent 0,1 gram og inneholder omtrent 5 000 000 000 000 000 000 000 (=5*1021) atomer. Sannsynligheten for at to popkorn inneholder nøyaktig like mange av hver type atomer og at de er nøyaktig likt plassert i forhold til hverandre er ekstremt liten. Det samme gjelder for snøfnugg og sandkorn. Det er altså ingen naturlov son sier at alle MÅ være ulike, men sannsynligheten for å finne to like er så ekstremt lav at man i praksis kan se bort i fra muligheten.

Lenke til kommentar
Hvordan lages puffet ris?
Puffet ris får man ved at risen kokes i en autoklav (som er en slags trykkoker) som plutselig åpnes, noe som gjør at risgrynene utvider seg.

Dette er vel en industriell måte, som sikkert er det vanlige når vi kjøper puffet ris på super'n på hjørnet her i Norge. Men dette er visst tradisjonsrik mat i Asia, og norsklæreren min på VGS viste oss en gang bilder fra en tur hun hadde tatt til Vietnam, og der hun hadde fått se hvordan de lagde puffet ris på "gamlemåten". Riskornene ble varmet opp i en slags stekepanne/wok der bunnen var dekt med ren, fin sand, og da poppet de ganske riktig ut omtrent som popcorn.

Lenke til kommentar
Vil et telys\stearinlys gjøre at luften blir tørrere?

 

Er plaget av utrolig mye damp når jeg dusjer(har bare badekar og forheng) og lurer på om det hadde hatt noen virkning med 10 stk telys som jeg tenner idet jeg hopper i dusjen.

Hvis noen telys skulle gjøre nytte, ville vel å øke temperaturen/varmen gjøre minst like mye. Det eneste jeg tenker kan ha noe å si her er at varmere luft har større varmekapasitet og dermed holder bedre på fuktigheten, og man får dermed ikke samme opplevelse av vanndamp/fuktighet.

Lenke til kommentar
Vil ikke stearin som forbrennes produsere bl.a. H2O og CO2? Førstnevnte resulterer dessuten i at det blir mer fuktig, mens sistnevnte innebærer en overhengende fare for å bli kvelt hvis man tenner 10 lys i et stengt bad.

Det er vel i såfall heller forbruk av O2 som gjør at man blir kvelt ...

 

De fleste bad har vel dessuten ventilasjonsanlegg

Lenke til kommentar
Vil ikke stearin som forbrennes produsere bl.a. H2O og CO2? Førstnevnte resulterer dessuten i at det blir mer fuktig, mens sistnevnte innebærer en overhengende fare for å bli kvelt hvis man tenner 10 lys i et stengt bad.

Det er vel i såfall heller forbruk av O2 som gjør at man blir kvelt ...

 

De fleste bad har vel dessuten ventilasjonsanlegg

 

Forbrenning inngår jo at O2 blir brukt opp, dette er jo en selvfølge.

 

Omdannelsen av O2 til CO2 var det jeg tenkte mest på.

Lenke til kommentar
Vil et telys\stearinlys gjøre at luften blir tørrere?

 

Er plaget av utrolig mye damp når jeg dusjer(har bare badekar og forheng) og lurer på om det hadde hatt noen virkning med 10 stk telys som jeg tenner idet jeg hopper i dusjen.

Nei. Telysene vil avgi vanndamp som en av forbrenningsgassene og dermed øke luftfuktigheta. Men det er bagatellmessig i forhold til det dusjen produserer. En måte å unngå det på er å ha et tett dusjkabinett. En annen måte er å bruke luftavfukter eller lufte godt.

 

PS. Oppvarmet speil gjør at fukten ikke kondenserer der.

Lenke til kommentar
1) Rod Stewart at Copacabana Beach - 3.5 million people

It was December 31st, 1994 in Rio. It was New Years Eve, and the crowds were going ape shit. Rod Stewart didn’t have to ask “Do You Think I’m Sexy?” The atmosphere was drenched with sexual overtones and “savage” lust took the crowd by storm. Nudity, banging, drinking – you name it… Over 4,381 women gave birth during the concert. 6.5 millions of pounds of trash was left on the city streets.

 

http://www.rockandrollbadboy.com/topattendance.html

Det skal visst ha kommet over en million mennesker på Maccas gratiskonsert i Roma for noen år siden også, men kanskje den ikke teller siden den var gratis eller det var vanskelig å holde styr på hvor mange som var der for å se ham eller noe sånt ...

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Jeg og kompisen har havna i en diskusjon igjen. Han mener at E=mc2 ikke er reverserbar, altså m = E/c2, men det mener jeg.

 

Kunne noen komme med et lettfattelig eksempel på situasjoner hvor energi ble til masse?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...