Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvordan kan dette ha seg:

 

2 person kjører hver sin bil i en bane. De kappkjører. Bil nummer 1 bruker 10 sekunder på første runde, mens bil nummer 2 ligger hakk i hæl og bruker 12 sekunder. Runde 2 bruker bil 1 fortsatt 10 sekunder, mens bil 2 bruker 12 sekunder. I den siste runden klarer bil 2 å ta igjen bil 1 og kommer ett hundredel foran bil 1 og dermed vinner konkurransen.

 

Bil 1 brukte 30 sekunder på tre runder og kom på andre plass.

Bil 2 brukte 33,99 sekunder på tre runder og kom på første plass.

 

Hvordan kan bilen som har brukt lengre tid vinne?

 

(Jeg tror det er noe med at den tar igjen de tapte 4 sekundene og vinner med ett hundredel, men hvis du legger sammen tida for hver runde, så taper bil 2 klart.)

Bil 1 bruker vel 10 + 10 + 10 = 30 sekunder.

Etter to runder ligger bil to 2 * 12 - 2 * 10 = 4 sekunder bak. For at bil 2 skal komme likt med bil 1 må den dermed bruke 30 - 24 = 6 sekunder på siste runde.

 

Total tid for bil 2 blir da 12 + 12 + 5,99 = 29,99 sekunder.

 

Ser ikke helt hvor du får 33,99 fra.

 

Bruker bil 2 5,99 sekunder på siste runde? Den bruker 9,99.

 

Bil 1 bruker 30 sekunder på tre runder.. (10+10+10)

Bil 2 (12+12+9,99)..

 

Eller glem det der. Jeg vet at jeg har feil, men klarer ikke se det før nå.

Ekstremt dumt og ulogisk spm: Kan bil 2 vinne med dårligere tid? Si den bruker 12 sekunder på 2 runder og 9,99 sekunder på den siste. Bil 1 venter på bil 2 hver gang ved målstreken slik at de starter "på nytt". Hver gang vinner bil 1 med 2 sekunder, utenom den siste runden der den taper med ett hundredel.

 

(Men det betyr jo egentlig kanskje bare at bil 1 vant 2 av 3 runder...)

 

Arh..!

Lenke til kommentar
Ekstremt dumt og ulogisk spm: Kan bil 2 vinne med dårligere tid? Si den bruker 12 sekunder på 2 runder og 9,99 sekunder på den siste. Bil 1 venter på bil 2 hver gang ved målstreken slik at de starter "på nytt". Hver gang vinner bil 1 med 2 sekunder, utenom den siste runden der den taper med ett hundredel.

 

(Men det betyr jo egentlig kanskje bare at bil 1 vant 2 av 3 runder...)

 

Arh..!

Det er helt umulig for en bil med lengre tid å vinne over en annen så lenge vi snakker om en sammenhengende race. Legger man sammen tallene for flere race hver for seg (det er jo det du egentlig beskriver der) så blir det selvsagt en helt annen sak.

 

Hvor mange Mb med bilder er det i "Screenshots fra spill" tråden? :p

Man kan jo gå over hvert enkelt bilde, vise egenskaper og summere antallet megabytes. Noen frivillige? :innocent:

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Når snakker vi om at Norge vil gå tom for olje?

Vi går ikke tom for olje med det første, akk nå sitter det folk å tester nye metoder for å pumpe ut olje fra dypere steder enn det vi klarer nå. Dypere = flere steder å pumpe ... Har ingen tall osv på dette, men regner med at de klarer å finne et system før det blir krise.

Lenke til kommentar
Hvor mange Mb med bilder er det i "Screenshots fra spill" tråden? :p

Man kan jo gå over hvert enkelt bilde, vise egenskaper og summere antallet megabytes. Noen frivillige? :innocent:

 

Han spør etter megabit da, vel og merke :p

 

edit :p Feil fra meg, skal vel være stor B, for liten b = bit og stor B = byte ;)

Endret av _Zeke
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

hø. hvorfor bruker man plutselig MiB og GiB?

før i "gamledager" så var det KB (kilobyte) MB (megabyte) og GB (gigabyte)

Endret av Slettet+981234789
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

ja men er det noe nytt som plutselig hr blitt "offisielt"?

før så var jo 1MB = 1024KB

i nyere tid har jeg lagt merke til at folk bruker MiB og GiB skjønte ikke bæret

 

Hvem har verdensrekorden i antall sanger på et musikkalbum?

 

snakker vi orginal låter, eller med remixer, Live osv

Endret av Slettet+981234789
Lenke til kommentar
ja men er det noe nytt som plutselig hr blitt "offisielt"? før så var jo 1MB = 1024KB

1MB har aldri vært 1024KB. 1MB har derimot vært 1000 KB helt siden betegnelsen byte ble oppfunnet. Dette følger offisielle internasjonale standarder som har vært i bruk i over 300 år. (1 M = 1 000 K = 1 000 000). Regnemåter de aller fleste, selv de som ofte skriver feil, benytter seg av.

 

Siden noen innen databransjen av og til tar feil på dette så ble det opprettet en ny internasjonal standard som bruker en annen prefiks. Der er Ki = 1024 og Mi = 1024 Ki osv. Dvs. 1 MiB = 1024 KiB. Denne offisielle internasjonale standarden ble ratifisert i 1999.

 

1MB = 1024 KB har aldri vært noen offisiell internasjonal standard. Det har kun vært et resultat av sløv regning med omtrentlige tall. En uvane som har vært vond å vende hos noen.

Lenke til kommentar
Hvem har verdensrekorden i antall sanger på et musikkalbum?

Jeg har hørt rykter om at Excrementory Grindfuckers (Fertigmachen Szeneputzen) og Agoraphobic Nosebleed (Altered States of America) delte rekorden med 99 sanger på en CD. Vet ikke om Guinness har noen rekord på akkurat dette punktet.

Lenke til kommentar

Det kan være drit korte sanger, eller bare tomrom på hvert spor etter 12 f.eks.

 

På Thrall-Demonsweatlive plata til Danzig er det 99 spor. Men bare 8 av dem er låter. De andre er bare 5 sekunder med ingenting. Og man må hoppe til 93 for å få '93 versjonen av Mother :p

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Iogmed at en cd har plass til max 80 min (?) musikk så må det ihvertfall være noen forferderlig korte sanger!

de 80 minuttene gjelder nok bare hvis det blir brent som på gamlemåten, blir de brent med mp3, kan man få plass til MYE mer. om det blir gjort slik aner jeg dog ikke

 

Med rekord på musikkalbum regner jeg med at han mener kommersielt gitt ut musikk-album. Altså ikke mp3.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...