Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvordan kan dette ha seg:

 

2 person kjører hver sin bil i en bane. De kappkjører. Bil nummer 1 bruker 10 sekunder på første runde, mens bil nummer 2 ligger hakk i hæl og bruker 12 sekunder. Runde 2 bruker bil 1 fortsatt 10 sekunder, mens bil 2 bruker 12 sekunder. I den siste runden klarer bil 2 å ta igjen bil 1 og kommer ett hundredel foran bil 1 og dermed vinner konkurransen.

 

Bil 1 brukte 30 sekunder på tre runder og kom på andre plass.

Bil 2 brukte 33,99 sekunder på tre runder og kom på første plass.

 

Hvordan kan bilen som har brukt lengre tid vinne?

 

(Jeg tror det er noe med at den tar igjen de tapte 4 sekundene og vinner med ett hundredel, men hvis du legger sammen tida for hver runde, så taper bil 2 klart.)

Bil 1 bruker vel 10 + 10 + 10 = 30 sekunder.

Etter to runder ligger bil to 2 * 12 - 2 * 10 = 4 sekunder bak. For at bil 2 skal komme likt med bil 1 må den dermed bruke 30 - 24 = 6 sekunder på siste runde.

 

Total tid for bil 2 blir da 12 + 12 + 5,99 = 29,99 sekunder.

 

Ser ikke helt hvor du får 33,99 fra.

Lenke til kommentar
Når snakker vi om at Norge vil gå tom for olje?

Aldri. Det går ikke an å tømme reservoarene 100%. Jo mer man skal skal tømme jo dyrere blir det. Estimatene for lønnsom produksjon varierer med oljeprisen. Jo høyere oljepris jo flere små felter vil bli lønnsomme og de eksisterende feltene vil lønne seg å tappe ennå mer. Det er også stor usikkerhet rundt hvor det er olje og hvor mye det er de plassene man vet det er olje. Estimatene endrer seg etter hvert som man borer hull og etter hvert som man merker om eksisterende felter begynner å gå tomme. Dermed er de totale estimatene meget usikre, men vi snakker om ca 20-50 år frem i tid før produksjonstakten synker til et vesentlig lavere nivå enn i dag.

Jeg er forsåvidt enig i at det er usikkert, selv om direktoratet opererer med tre siffer i sine estimater...

 

Derimot virker 20-50 årshorisonten vel optimistisk når en leser de offisielle estimatene:

http://www.npd.no/Norsk/Emner/Ressursforva...osen_250705.htm

http://www.npd.no/Norsk/Emner/Ressursforva...osen_200705.htm

 

Jeg har sett prognoser der det går bratt ned fra 2006 til 2012 der det når et gulv på bare ca. 20% av dagens volum. Mye tyder på at vi har passert toppen i produksjonsrate for Nordsjøen, og det er vel ca. 20 år siden at vi produserte mer olje hvert år enn hva som ble oppdaget av nye forekomster. Takket være veksten i oljeprisen er ikke dette blitt plagsomt merkbart i Norge ennå, det er knapt noen som diskuterer saken.

 

FIG228.gif

 

Jeg lurer veldig på hvorfor vi (de fleste av oss? har ikke sjekket) har hår i rompen... (?)

Trodde "pelsen" var for å holde oss varm. Sjeldent jeg fryser i rompen da... :hmm:

Hår har mange funksjoner i tillegg til å holde varmen, bl.a. lede bort fukt og som rullelager for å forhindre at hud mot hud gnager.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...