Programvare Skrevet 10. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 10. desember 2007 Kommer det noen gang til å bli mulig å kunne teleportere fysiske objekter og/eller mennesker? Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 10. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 10. desember 2007 Hei.. Med tanke på at vi her fra jorden ser lyset og "bildet" av stjernene slik de var for milioner av år siden (avhengig av avstanden) fordi lyset bruker lang tid på å nå jorden grunnet de store avstandene. Hvis vi da kunne knipse med fingrene,og vips var vi et visst antall lysår unna jorden. Kunne vi da zoomet inn på jorden med et tenkt teleskop, med god nok fokusering og god nok forstørring, og sett på dinosaurene på jordkloden? ;O Ja. En sivilisasjon på en annen planet som ligger f.eks 70 millioner år unna vil altså nå i dette øyeblikket tro at Jorda er befolket av dinosaurer, hvis de har teleskop med god nok oppløsning. Om 5 millioner år vil de imidlertid bli øyenvitner til at en steinblokk med diameter på 200 km treffer Yokatan-halvøya i Mexico og utrydder 90% av alt liv på planeten vår. Vel, et så stort teleskop ville kollapset på grunn av sitt eget tyngdefelt. MEd våre teleskoper hadde vi ikke klart å finne en T-rex på månen en gang... Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 10. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 10. desember 2007 Kommer det noen gang til å bli mulig å kunne teleportere fysiske objekter og/eller mennesker? Antagelig ikke, men teleportering er diskutert flere ganger tidligere, bl.a i disse trådene: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=848122 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=727417 Lenke til kommentar
Barcarolle Skrevet 10. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 10. desember 2007 Hei.. Med tanke på at vi her fra jorden ser lyset og "bildet" av stjernene slik de var for milioner av år siden (avhengig av avstanden) fordi lyset bruker lang tid på å nå jorden grunnet de store avstandene. Hvis vi da kunne knipse med fingrene,og vips var vi et visst antall lysår unna jorden. Kunne vi da zoomet inn på jorden med et tenkt teleskop, med god nok fokusering og god nok forstørring, og sett på dinosaurene på jordkloden? ;O Ja. En sivilisasjon på en annen planet som ligger f.eks 70 millioner år unna vil altså nå i dette øyeblikket tro at Jorda er befolket av dinosaurer, hvis de har teleskop med god nok oppløsning. Om 5 millioner år vil de imidlertid bli øyenvitner til at en steinblokk med diameter på 200 km treffer Yokatan-halvøya i Mexico og utrydder 90% av alt liv på planeten vår. Vel, et så stort teleskop ville kollapset på grunn av sitt eget tyngdefelt. MEd våre teleskoper hadde vi ikke klart å finne en T-rex på månen en gang... Jeg ser et større problem i det å knipse teleskopet noen lysår unna jorden. Det innebærer å suse av gårde et par ganger lyshastigheten, og som noen konkluderte tidligere i (denne?)tråden er det tilnærmet umulig å nærme seg lyshastighet for store objekter. Lenke til kommentar
Deleted__- Skrevet 10. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 10. desember 2007 Min mor har klart å sendt et brev til meg til postnummer 4300, istedet for 4313. Hva hender med brevet? Hvor må jeg henvende meg for at det skal komme til rette vedkommende (meg)? Postens hovedkontor? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 11. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 11. desember 2007 Enten finner de korrekt postnummer selv, eller det blir returnert til mora di hvis hun har skrevet avsender på baksiden. Lenke til kommentar
Kakestykke Skrevet 11. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 11. desember 2007 At et prosjekt A binder mer kapital enn et prosjekt B - vil det si det samme som at det har høyere nåverdi? Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 11. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 11. desember 2007 (endret) At et prosjekt A binder mer kapital enn et prosjekt B - vil det si det samme som at det har høyere nåverdi? Det vet du ikke. Nåverdi er en funskjon av investering i dag, mot kontantstrøm i fremtiden. Å binde kapital betyr kun å investere. *edit; og velkommen til forumet! Endret 11. desember 2007 av Montgomery Lenke til kommentar
Kakestykke Skrevet 11. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 11. desember 2007 (endret) Gracias. Jeg har denne oppgaven, da... Du må velge mellom to gjensidig utelukkende prosjekter. Bedriftens kapitalkostnader er på 12 %. Hva bør du gjøre? Alternativ år 0 1 2 A -10.000 6.000 8.000 B - 5.000 3.500 4.000 a) Velge prosjekt A siden dette prosjektet binder mest kapital. b) Velge både prosjekt A og B siden differanseinvesteringen er positiv. c) Velge prosjekt B siden dette prosjektet binder minst kapital. d) Kan ikke avgjøres med de gitte opplysningene. Jeg har funnet ut at A har høyest nåverdi, og tolket det da dithen at det å binde kapital er det samme...(A er riktig svar) Endret 11. desember 2007 av Kakestykke Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 11. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 11. desember 2007 Jeg ville sagt d) Kapitalkostnader er rente, likevel sier ikke oppgaven noe om investeringen er et lån eller om man skal se på det som alternativkost. A- har høyest NPV, men NåverdiIndeks er høyest for B Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 11. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 11. desember 2007 Min mor har klart å sendt et brev til meg til postnummer 4300, istedet for 4313. Hva hender med brevet? Hvor må jeg henvende meg for at det skal komme til rette vedkommende (meg)? Postens hovedkontor? det gjør ikke noe, jobber på posten selv i oslo, og dette ordner vi uten problem. mest sansynelig blir det sendt til 4300 også blir det fikset der, siden det ligger lokalt.. det er veldig lite som trengs på selve add. egentlig for at posten kan sende det riktig.. men trenger egentlig ikke post nr engang, så lenge det står sted og gate navn. har man uflaks og blir sendt feil f.eks langt i nord, kommer det tilbake til sentralen i Oslo og skjekket enda nøyere. Lenke til kommentar
Kakestykke Skrevet 11. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 11. desember 2007 (endret) Tenk deg at du vinner 20 millioner i LOTTO i en alder av 25 år og du bestemmer deg da for at du skal leve av de pengene de neste 20 årene og så begynne å jobbe når du er 45 år… Hvor mye får du å leve for hvert år de neste 20 årene hvis renta er 4 %? Endret 11. desember 2007 av Kakestykke Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 11. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 11. desember 2007 Spør heller i Skole og leksehjelp-kategorien. Du må uansett finne formelen for en annuitet. Lenke til kommentar
Poor Leno Skrevet 11. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 11. desember 2007 Hva står AM og PM for? For eksempel 10:00 AM eller 10:00 PM Lenke til kommentar
Loeve Skrevet 11. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 11. desember 2007 AM = Ante meridiem = midnatt til 12 på formiddagen. PM = Post meridiem = 12 på formiddagen til midnatt. Lenke til kommentar
Minus Skrevet 11. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 11. desember 2007 Jeg sier enkelt og greit "Past Midday" og "After Midnight" som da er en grei huskeregel, men det som Loeve skriver, er det som er helt korrekt. Lenke til kommentar
Nissen Skrevet 11. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 11. desember 2007 (endret) Har blitt fortalt av flere historie-lærere at temperaturen på jorda var omtrent 2*celsius høyere i vikingtida enn den er nå. Dersom dette stemmer; hvorfor er det så hysteri om at klimaet snart vil bryte sammen og at dommedagen nærmer seg (osv) på grunn av global oppvarming? Vikingene klarte seg nå bra de, og ettersom de ikke hadde muligheten til å produsere like mye CO2 som vi gjør i dag, er det, hvertfall for meg, nærliggende å tro at det er andre årsaker som ligger bak svingningene i temperaturen... Endret 11. desember 2007 av Nissen Lenke til kommentar
Movieheart Skrevet 11. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 11. desember 2007 Jeg sier enkelt og greit "Past Midday" og "After Midnight" som da er en grei huskeregel, men det som Loeve skriver, er det som er helt korrekt. Jeg har også brukt å kalle det for "After Midnight", men jeg har aldri visst hva PM står for så jeg har brukt å kalle det "Pefore Midnight". Lenke til kommentar
Minus Skrevet 11. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 11. desember 2007 Nissen: Det som er tilfellet er hastigheten på disse forandringene. F.eks for 50 millioner år siden, kunne det ta 15 millioner år for temperaturen å bli 5°C høyere. Men i dag sier noen forskere at temperaturen vil stige med mange grader på mindre enn 100 år. Lenke til kommentar
Raugen Skrevet 11. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 11. desember 2007 Jeg undrer meg litt over landenes retningsnummre - der Norge har 47 og USA har 1. Med nesten 200 stater her i verden, hva hender etter +99? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå