Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei.. Med tanke på at vi her fra jorden ser lyset og "bildet" av stjernene slik de var for milioner av år siden (avhengig av avstanden) fordi lyset bruker lang tid på å nå jorden grunnet de store avstandene.

 

Hvis vi da kunne knipse med fingrene,og vips var vi et visst antall lysår unna jorden.

Kunne vi da zoomet inn på jorden med et tenkt teleskop, med god nok fokusering og god nok forstørring, og sett på dinosaurene på jordkloden? ;O

Ja. En sivilisasjon på en annen planet som ligger f.eks 70 millioner år unna vil altså nå i dette øyeblikket tro at Jorda er befolket av dinosaurer, hvis de har teleskop med god nok oppløsning. Om 5 millioner år vil de imidlertid bli øyenvitner til at en steinblokk med diameter på 200 km treffer Yokatan-halvøya i Mexico og utrydder 90% av alt liv på planeten vår.

Vel, et så stort teleskop ville kollapset på grunn av sitt eget tyngdefelt. :D

 

 

MEd våre teleskoper hadde vi ikke klart å finne en T-rex på månen en gang...

Lenke til kommentar
Hei.. Med tanke på at vi her fra jorden ser lyset og "bildet" av stjernene slik de var for milioner av år siden (avhengig av avstanden) fordi lyset bruker lang tid på å nå jorden grunnet de store avstandene.

 

Hvis vi da kunne knipse med fingrene,og vips var vi et visst antall lysår unna jorden.

Kunne vi da zoomet inn på jorden med et tenkt teleskop, med god nok fokusering og god nok forstørring, og sett på dinosaurene på jordkloden? ;O

Ja. En sivilisasjon på en annen planet som ligger f.eks 70 millioner år unna vil altså nå i dette øyeblikket tro at Jorda er befolket av dinosaurer, hvis de har teleskop med god nok oppløsning. Om 5 millioner år vil de imidlertid bli øyenvitner til at en steinblokk med diameter på 200 km treffer Yokatan-halvøya i Mexico og utrydder 90% av alt liv på planeten vår.

Vel, et så stort teleskop ville kollapset på grunn av sitt eget tyngdefelt. :D

 

 

MEd våre teleskoper hadde vi ikke klart å finne en T-rex på månen en gang...

 

 

Jeg ser et større problem i det å knipse teleskopet noen lysår unna jorden. Det innebærer å suse av gårde et par ganger lyshastigheten, og som noen konkluderte tidligere i (denne?)tråden er det tilnærmet umulig å nærme seg lyshastighet for store objekter.

Lenke til kommentar

Gracias.

 

Jeg har denne oppgaven, da...

 

Du må velge mellom to gjensidig utelukkende prosjekter. Bedriftens kapitalkostnader er på 12 %. Hva bør du gjøre?

 

Alternativ år 0 1 2

A -10.000 6.000 8.000

B - 5.000 3.500 4.000

 

a) Velge prosjekt A siden dette prosjektet binder mest kapital.

b) Velge både prosjekt A og B siden differanseinvesteringen er positiv.

c) Velge prosjekt B siden dette prosjektet binder minst kapital.

d) Kan ikke avgjøres med de gitte opplysningene.

 

Jeg har funnet ut at A har høyest nåverdi, og tolket det da dithen at det å binde kapital er det samme...(A er riktig svar)

Endret av Kakestykke
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789
Min mor har klart å sendt et brev til meg til postnummer 4300, istedet for 4313. Hva hender med brevet? Hvor må jeg henvende meg for at det skal komme til rette vedkommende (meg)? Postens hovedkontor?

 

det gjør ikke noe, jobber på posten selv i oslo, og dette ordner vi uten problem.

mest sansynelig blir det sendt til 4300 også blir det fikset der, siden det ligger lokalt..

det er veldig lite som trengs på selve add. egentlig for at posten kan sende det riktig..

men trenger egentlig ikke post nr engang, så lenge det står sted og gate navn.

 

har man uflaks og blir sendt feil f.eks langt i nord, kommer det tilbake til sentralen i Oslo og skjekket enda nøyere.

Lenke til kommentar

Har blitt fortalt av flere historie-lærere at temperaturen på jorda var omtrent 2*celsius høyere i vikingtida enn den er nå. Dersom dette stemmer; hvorfor er det så hysteri om at klimaet snart vil bryte sammen og at dommedagen nærmer seg (osv) på grunn av global oppvarming?

 

Vikingene klarte seg nå bra de, og ettersom de ikke hadde muligheten til å produsere like mye CO2 som vi gjør i dag, er det, hvertfall for meg, nærliggende å tro at det er andre årsaker som ligger bak svingningene i temperaturen...

Endret av Nissen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...