Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg kom til å tenke på flykrasjet i desember 2001 (et russisk passasjerfly og en transportmaskin fra DHL). Hvor lang tid i forveien vil pilotene se imøtekommende fly i klar sikt? Jeg har erfart når jeg sitter i fly, at fly over og under fyker forbi i en forrykende fart...

Jeg tror det vil være et spørsmål om sekunder, hvis man snakker om marsjhastighet. Husk at jetfly gjerne reiser i over 250 meter per sekund, hvilket betyr at den totale farten når fly møtes blir i godt over 500 m/s. Kilometrene raser unna på sekunder...

 

For øvrig har moderne jetfly gode varslingssystemer som skal bidra til å unngå at sånt skjer. Jeg mener å huske at dette krasjet som du nevner skyldes at pilotene ikke stolte nok på disse varslingssystemene.

 

Hvorfor svir det i munnen / halsen når man drikker mye brus med mye fres?

Fordi det er kullsyrer i brusen?

Lenke til kommentar

Varslingssystemet funket perfekt, ja. Det som skjedde, var at en kontrollør på bakkenivå oppdaget at flyene var på kollisjonskurs, og han beordret kapteinen til gå opp, mens varslingssystemet ba han gå ned. Eller var det omvendt? Anyway...Det var i hvert fall kommunikasjonssvikt som var årsaken. Pilotene er lært opp til at de skal høre på menneskelige kontrollører først, deretter varslingssystemene om bord.

Endret av pengolf
Lenke til kommentar
Hvorfor svir det i munnen / halsen når man drikker mye brus med mye fres?

 

Fordi det "freser". Munnen og halsen er ganske sensitive.

Det stemmer. Når jeg var liten kunne jeg ikke utstå brus på grunn av denne fresingen. Det var først når jeg begynte å drikke øl at jeg begynte å venne meg til denne fresingen (øl har omtrent samme "fres" som brus, men litt mildere).

Lenke til kommentar
Hvordan bøyer man ordet løvetann?

 

Da tenker jeg på blomsten/ugresset, ikke tennene til en løve.

Planten bøyes: Løvetann - løvetannen - løvetanner - løvetannene. Dette er ikke et sammensatt ord, det ikke snakk om en type tenner, men et udelelig plantenavn.

Tennene bøyes: Løvetann - løvtannen - løvetenner - løvetennene. Dette er et sammensatt ord, en type tenner og skal derfor bøyes som siste ord.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar
Hva ville hendt dersom frysetemperaturen til vann, H2O, sank til -10 grader celsius? Hvilke konsekvenser ville dette fått for menneskeheten, og andre dyre-raser?

 

Det er klart isen på polene ville ha smeltet, men hvilke andre konsekvenser ville en slik forandring hatt?

Enda et spørsmål som spør om hvordan det ville vært om det umulige var umulig :p (som Simen1 sa)

Lenke til kommentar
Jeg spiser litt på en marsipandeig som gikk ut på dato i september ifjor. sliter jeg nå? :ermm:

Du får nok diaré resten av desember.

 

 

 

 

Neida, det er nok mest for smak og konsistens det går ut over når man overstiger datoen på marsipan. Dvs. jeg ser for meg at mandeloljen i mandlene kan bli harsk. Sukker/melis er bare et konserveringsmiddel. Konsistensen kan sikkert bli tørr og hard. Ikke at jeg synes det gjør noe. Jeg foretrekker marsipangriser som har ligget åpne noen dager sånn at de blir litt hardere utenpå. Men tilbake til det med harskhet. Hvis den er god så er den god. Ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Jeg spiser litt på en marsipandeig som gikk ut på dato i september ifjor. sliter jeg nå? :ermm:

Tror ikke det. Om det står en dato på maten betyr ikke det at den gode maten vil automatisk omdannes til en bakteriepøl så snart denne datoen passeres :p Det er bare veiledende for når man bør spise den. Marsipan tror jeg ikke er så kritisk uansett, jeg mener den er cirka som sjokolade, det vil si at den holder seg egentlig "evig", og datoen er mer en "disclaimer"-greie enn en reell varsel om sykdom og død.

 

Men ordlyden kan i alle fall være en pekepinn. "Minst holdbar til" er vanligvis mye mer kritisk enn "best før".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...