Strofe Skrevet 7. desember 2007 Del Skrevet 7. desember 2007 (endret) Verdi som i menneskeverd. "Menneskeverd" er et abstrakt og udefinerbart verdi, og man kan bare ikke ranke dyr etter hvor mye "menneskeverd" de har. Det blir meningsløst Så mennesker er ikke verd mer enn andre dyr? Jeg mener ikke det ihvertfall I min tankegang er menneskene hevet over dyrene. Dvs. at vi er mer verdt enn dem. Dyrene er der for å tjene menneskene. De er der for å tjene oss? Gjelder dette alle dyr? Og hvordan har det seg at dyr har eksistert på jorda mye lenger enn mennesker? Nye spørsmål: 1. Er jordas rotasjonsakse konstant, eller forandrer den seg? Og hva med vinkelen i forhold til sola? 2. Har noen gang en større del av jordoverflaten vært dekket av vann enn i dag? Endret 7. desember 2007 av Strofe Lenke til kommentar
Minus Skrevet 8. desember 2007 Del Skrevet 8. desember 2007 (endret) Hvilket dyr har størst verdi etter menneskene? Definer verdi. Finansiell verdi? Kanskje kyr eller griser. Verdi som i menneskeverd. Hvordan kan man måle noe som ikke er et menneske i menneskeverd? Uansett, uten at jeg skjønner helt hva du mener, så må det vel være det dyret som er øverst på næringskjeden, under mennesket? Kanskje haien ville være et godt eksempel, da den ikke har noen andre fiende enn mennesket selv. I følge wikipedia, er parasittene haiens største fiende: Det kommer ikke av andre store fisker, men av små parasitter som stjeler næring fra haiens føde og som ødelegger og gir haiens skinn infeksjoner slik at den til slutt dør. Endret 8. desember 2007 av Minus Lenke til kommentar
TheOats Skrevet 8. desember 2007 Del Skrevet 8. desember 2007 Hvor kan man kjøpe Lithium Ion oppladbare batterier? (AA) Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. desember 2007 Del Skrevet 8. desember 2007 Hvorfor spiser man så kjiip mat i julen, som pinnekjøtt,ribbe,tunge,julesykte,risgrøt? Det er jo mat som på resten av året blir til dyrefor eller kvernet til kjøttdeg. Som om kjøttdeig og dyrefor var noe mer høyverdig mat? Jeg synes julematen er bra rent smaksmessig og råstoffmessig. Men sunt er det jo ikke. Jeg vil heller ha mat som jeg ser hva er enn en kvernet ugjenkjennelig masse solgt som karbonader, servelat eller noe sånt. Verdi som i menneskeverd. Hva legger du i menneskeverd? Hvor mye følelser folk har for dyret? F.eks om hvis man er i en brann og har mulighet til å redde enten sine 2 hunder eller sitt ene barn, hva ville man valgt? Hvis man velger hundene kan man jo si at barnet har mindre menneskeverd enn to hunder har til sammen. Sånn kan man sammenligne ulike kombinasjoner og finne ut hvilket menneskeverd man selv mener de ulike dyrene har i forhold til mennesker og hverandre. Til slutt lager man et regnestykke på hvor mange hunder et barn tilsvarer i menneskeverd, hvor mange katter en hund tilsvarer osv. Og hvordan har det seg at dyr har eksistert på jorda mye lenger enn mennesker? Når vil du si menneskene begynte å eksistere? Vi er jo bare en dyreart som har utviklet oss via diverse utviklingstre akkurat som andre dyrearter. 1. Er jordas rotasjonsakse konstant, eller forandrer den seg? Og hva med vinkelen i forhold til sola? Konstant i forhold til hva? Normalt er det jo bare en vinkel og det er den i forhold til planetplanet. Sola er rund så det er vanskelig å bestemme vinkel på. Rotasjonsaksen til jorda har variert en god del i forhold til planetplanet gjennom historien. Så vidt jeg kan huske er det snakk om alt fra 10 til 35 grader på planetplanet. (Ikke at jeg husker at det har skjedd men at jeg husker å ha lest det eller sett det på TV.) 2. Har noen gang en større del av jordoverflaten vært dekket av vann enn i dag? Det har det sikkert uten at jeg har noen tall. Uansett tror jeg at de historiske variasjonene er relativt små. F.eks at det har ligget mellom 70 og 80% den siste milliarden år. Lenke til kommentar
Strofe Skrevet 8. desember 2007 Del Skrevet 8. desember 2007 (endret) Ellers er jeg enig i at dyrene høyest på næringskjeden har hstørst verdi. Det er vel derfor mennesket har størst verdi, antar jeg. "Når vil du si menneskene begynte å eksistere? Vi er jo bare en dyreart som har utviklet oss via diverse utviklingstre akkurat som andre dyrearter." Vi begynte å eksistere for ca 200 000 år siden. Du mener jeg ikke at de andre dyrene har vært der for oss også før vi utviklet oss til mennesker? Da vi krabbet rundt på fire bein? "Konstant i forhold til hva? " Nå går den gjennom sørpolen og nordpolen sånn ca. Har det alltid vært slik? Endret 8. desember 2007 av Strofe Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. desember 2007 Del Skrevet 8. desember 2007 Hvis du definerer nordpolen og sørpolen ut i fra rotasjonsaksen (geografisk nordpol) så har rotasjonsaksen alltid gått gjennom disse polene ja. De magnetiske polene har både bevegd seg og byttet plass mange ganger uten at det påvirker definisjonen av polene ut i fra rotasjonsaksen. Lenke til kommentar
Strofe Skrevet 8. desember 2007 Del Skrevet 8. desember 2007 Med nord- og sørpolen mener jeg geografisk. Det er vel joras rotasjonsakse, sånn ca. Men har aksen alltid gått gjennom disse to polene? Lenke til kommentar
Strofe Skrevet 8. desember 2007 Del Skrevet 8. desember 2007 Hva skjer hvis facebook-kontoen min blir stengt pga for mange wall posts? Når får jeg åpnet den igjen? Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 8. desember 2007 Del Skrevet 8. desember 2007 Er jordas rotasjonsakse konstant, eller forandrer den seg? Og hva med vinkelen i forhold til sola? Landmassene på Jorda ligger på ulike plater, og disse platene flytter seg over tid. Platen som Svalbard ligger på lå for et par hundre millioner år siden ved ekvator, derfor finner man nå fossiler av tropiske planter og dyr på Svalbard. Atlanterhavet er egentlig ei diger sprekk mellom digre landmasseplater, og Island er toppen av en vulkansk fjellkjede som ligger der havbunnen deler seg med noen cm per år. Så i forhold til Jordas landområder kan man si at jordaksens angrepspunkter har flyttet seg, men det er altså egenlig landområdene som flytter seg mens jordaksen er noenlunde konstant. Jeg sier noenlunde, for vinkelen i forhold til Jordbaneplanet endrer seg også litt over tid. Ikke så dramatisk som Simen1 antydet (fra 10° til 35°), men fra 22,1° til 24,5°. En slik endringssyklus, fra minimum til maksimum og tilbake til minimum tar 41.013 år. Nå er vinkelen 23° 26' og minkende, noe som gjør at polarsirkelen for tiden flytter seg nordover. kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/Axial_tilt Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 8. desember 2007 Del Skrevet 8. desember 2007 Alt vannet har vel ikke kommet til jorda med kometer? Jo, men husk at det var mange flere av de for 4 milliarder år siden enn nå. Jupiter rensker fortsatt sine omgivelser. Husk også at vann kan fremstilles via følgende reaksjoner: 4 H2S(g) + CO2(g) = CH4(g) + 2 H2O(l) + 4 S(s) (denne reaksjonen er spesiell interessant med tanke på månen Europa (og forsåvidt også månen Lo) og dens store forekomster av vann og elementært svovel, noe som tyder på tilstedeværelse av mikroorganismer). 2 H2(g) + O2(g) + energi = 2 H2O(l) (gode gamle knallgasseksperimentet som de fleste her har gjort på ungdomsskolen) Og et utall andre som involverer biologiske prosesser i planter og mye annet snacks. Likevel regner man at det knapt var oksygen eller hydrogen på den unge Jorda. Først kom vannet dettende fra verdensommet, deretter startet livet i havet (eller sporer til liv fulgte med meteorittene fra verdensrommet) og oksygenet i atmosfæren regnes å være framstilt av grønnalger i havet som spaltet vann ved hjelp av fotosyntese. Jordas atmosfære har faktisk et usedvanlig høyt innhold av oksygen, en lignende høyt oksygeninnhold er enda ikke funnet på noen annen planet, heller ikke på noen av de flere hundre exoplanetene (planeter i andre solsystem) astronomene har oppdaget de siste årene. Lenke til kommentar
rublings Skrevet 8. desember 2007 Del Skrevet 8. desember 2007 (endret) Hva vil flest folk få i julegave i år? Er vel gjerne umulig å svare på.. Edit: En ting til jeg har lurt på; Hva er den dyreste "tingen" i privat eie, og hvem eier det? Endret 8. desember 2007 av rublings Lenke til kommentar
Strofe Skrevet 8. desember 2007 Del Skrevet 8. desember 2007 Ingen julegaver i år... Lenke til kommentar
Fruktkake Skrevet 8. desember 2007 Del Skrevet 8. desember 2007 Slenger meg på den statistikken, første året jeg ikke feirer jul. Lenke til kommentar
Strofe Skrevet 8. desember 2007 Del Skrevet 8. desember 2007 Hvorfor ikke? Joule er da en fin måte å feire at det går mot lysere tider? Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 8. desember 2007 Del Skrevet 8. desember 2007 Hvor kan man kjøpe Lithium Ion oppladbare batterier? (AA) Samme sted som man kan kjøpe batteriladere? Jeg kjøpte i alle fall hos Clas Ohlson. Lenke til kommentar
Emomilol Skrevet 8. desember 2007 Del Skrevet 8. desember 2007 Slenger meg på den statistikken, første året jeg ikke feirer jul. Du kan vel feire Santa Claus? Den tykke, rødkledde fyren som glir ned pipa og deler ut gaver. Hvis jeg husker korrekt så fikk Jesus gaver, han ga ikke bort, slik som Santa Claus! Lenke til kommentar
Fruktkake Skrevet 8. desember 2007 Del Skrevet 8. desember 2007 (endret) Neh, synes det blir så sløseri med alle gavene og slikt. Har alt jeg trenger og det jeg får blir det som oftest rot av. Når jeg ser at butikkene begynner med jula i oktober synes jeg det er gått for langt. Det er bare jul en gang i året sier noen, det er bare jul tre måneder i året sier jeg. Endret 8. desember 2007 av Fruktkake Lenke til kommentar
GeO Skrevet 8. desember 2007 Del Skrevet 8. desember 2007 Slenger meg på den statistikken, første året jeg ikke feirer jul. Du kan vel feire Santa Claus? Den tykke, rødkledde fyren som glir ned pipa og deler ut gaver. Hvis jeg husker korrekt så fikk Jesus gaver, han ga ikke bort, slik som Santa Claus! Jeg feirer Isaac Newtons fødselsdag 25. desember, jeg. Det burde flere gjøre, synes jeg - feire Newtonmas. Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 8. desember 2007 Del Skrevet 8. desember 2007 (endret) Førstepost spesifiserer ettertrykkelig at support ikke hører hjemme her, til det har vi resten av forumet. Et innlegg er fjernet for bevisst brudd på reglene. Det er ikke spesielt spennende for alle som leser denne tråden om den til slutt skal bestå av hjelp til å løse software/hardware-problemer. Ikke kommenter dette innlegget i tråden. Endret 8. desember 2007 av fredrik Lenke til kommentar
Minus Skrevet 8. desember 2007 Del Skrevet 8. desember 2007 Neh, synes det blir så sløseri med alle gavene og slikt. Har alt jeg trenger og det jeg får blir det som oftest rot av. Når jeg ser at butikkene begynner med jula i oktober synes jeg det er gått for langt. Det er bare jul en gang i året sier noen, det er bare jul tre måneder i året sier jeg. Jeg må bare si at jeg er helt enig med deg. Skulle vært forbud mot julartikler før desember. Ellers lurer jeg på: Er det noen mennesker som trenger mindre/mer søvn enn nordmenn? (Tenker da på geografisk plassering, og ikke enkeltmennesker) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå