Kahuna Skrevet 7. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 7. desember 2007 Som kjent synker kalde temperaturer, kan noen noen da forklare meg hvorfor det er så kaldt høyt oppe i fjellet? Humm, luften har lavere tetthet og blir derfor lettere selv om den er kaldere? Nylig lagde jeg et speilegg, med lokk over stekepannen. eggeplommen fikk et tynt hvitt belegg over seg. hva er det hvite belegget for noe? Et tynt lag eggehvite. Hva er poenget med slike svinger på et kretskort? For å forsinke signalet bruker man vel kondensatorer? Drev det aldri stort innen kretskortdesign da jeg gikk på ingeniørhøgskolen men ved å legge inn de svingene du ser der kan man endre egenskapene* på linja og potensielt øke dataraten, minske crosstalk med mer... *Sånn som resistans, kapasistans og impedans. Lenke til kommentar
Movieheart Skrevet 7. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 7. desember 2007 En ting jeg har sittet å tenkt på når jeg tar bussen til skolen hver dag. Bussen kjører forbi Trondheim energiverk som ligger på heimdalsmyra for de som vet hvor det er, men det er ikke så viktig. Vertfall. På utsiden henger det et stort display som viser temperaturen ute og en annen ting som jeg lurer på hva er. Det står noe sånt som 103MW eller 93MW. Det skifter nesten hele tiden. Sjeldent det står det samme når bussen kjører hjem enn når bussen kjørte til skolen. Lenke til kommentar
EB_Veyron Skrevet 7. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 7. desember 2007 Er vel antall watt som gis ut i det øyeblikket, altså 103 megawatt. http://www.trondheimenergi.no/trondheimene...kraft/index.asp Lenke til kommentar
Hellemyr Skrevet 7. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 7. desember 2007 Alt vannet har vel ikke kommet til jorda med kometer? Jo, men husk at det var mange flere av de for 4 milliarder år siden enn nå. Jupiter rensker fortsatt sine omgivelser. Jeg bare tenkte at hydrogen og oksygen vel har eksistert her i lenger tid, og at vann kunne dannes naturlig? Hvorfor spiser man så kjiip mat i julen, som pinnekjøtt,ribbe,tunge,julesykte,risgrøt? Det er jo mat som på resten av året blir til dyrefor eller kvernet til kjøttdeg. Resten av året spiser vi jo grandis og kebab. Ikke særlig spennende det heller. Det jeg mener er hvorfor spiser man mat i julen som ellers blir malt opp til kjøttdeg eller blir til dyrefor resten av året. Julen er jo en noksså stor stid hvor man bruker masse penger på gaver og andre fine ting, men maten er noe søppel. Lenke til kommentar
Gaston Skrevet 7. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 7. desember 2007 Åssen kan noen ha rettigheter til å selge tomt på månen? Lenke til kommentar
Fruktkake Skrevet 7. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 7. desember 2007 Du mister tomten hvis du ikke besøker den etter et visst antall år. Noe sånt. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 7. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 7. desember 2007 (endret) Åssen kan noen ha rettigheter til å selge tomt på månen? Det var vel en luring som fant ut at privatpersoner kan gjøre krav på landarealer i rommet, og siden ingen nasjoner har gjort krav på månen (tror de har en avtale om å la være eller noe) så kunne han gjøre krav på månen og dele opp det i bittesmå stykker som han kan selge dyrt = mye $$$. Men i realiteten er disse tomtene neppe verdt fem flate øre, ettersom kravene på dem neppe noensinne vil bli tatt seriøst. Endret 7. desember 2007 av A-Jay Lenke til kommentar
ecko Skrevet 7. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 7. desember 2007 hvordan funker musefelle? fint med illustrasjonsbilde. Lenke til kommentar
EB_Veyron Skrevet 7. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 7. desember 2007 *snip*Det jeg mener er hvorfor spiser man mat i julen som ellers blir malt opp til kjøttdeg eller blir til dyrefor resten av året. Julen er jo en noksså stor stid hvor man bruker masse penger på gaver og andre fine ting, men maten er noe søppel. Det er mye tradisjon i det (vet ikke hvor det stammer fra). Dessuten er det mange som liker denne maten (inkludert meg). Tror det er mange flere som liker den enn de som ikke liker den. Dessuten blir ikke ribbe malt til dyrefor akkurat Selges jo i butikken hele året i forskjellige former. Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 7. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 7. desember 2007 hvordan funker musefelle? fint med illustrasjonsbilde. Når man dytter på plata ostebiten ligger på vil stanga som leder fra ostebiten også bli dytta på. Da slutter den å holde igjen bøylen. Bøylen står i spenn, så når den slippes vil fjærene frigjøre energi og få den til å klappe igjen. Lenke til kommentar
Strofe Skrevet 7. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 7. desember 2007 Hvilket dyr har størst verdi etter menneskene? Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 7. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 7. desember 2007 Hvilket dyr har størst verdi etter menneskene? Definer verdi. Finansiell verdi? Kanskje kyr eller griser. Lenke til kommentar
chokke Skrevet 7. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 7. desember 2007 Hvilket dyr har størst verdi etter menneskene? Definer verdi. Finansiell verdi? Kanskje kyr eller griser. Tipper hellighetsverdi, så vil tippe hunder, så katter på en god andreplass. Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 7. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 7. desember 2007 Hvilket dyr har størst verdi etter menneskene? Kommer an på, hvis man ser bort fra religion så er det nok aper/sjimpanser/delfiner. Lenke til kommentar
Strofe Skrevet 7. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 7. desember 2007 Hvilket dyr har størst verdi etter menneskene? Definer verdi. Finansiell verdi? Kanskje kyr eller griser. Verdi som i menneskeverd. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 7. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 7. desember 2007 Verdi som i menneskeverd. "Menneskeverd" er et abstrakt og udefinerbart verdi, og man kan bare ikke ranke dyr etter hvor mye "menneskeverd" de har. Det blir meningsløst Lenke til kommentar
Strofe Skrevet 7. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 7. desember 2007 Verdi som i menneskeverd. "Menneskeverd" er et abstrakt og udefinerbart verdi, og man kan bare ikke ranke dyr etter hvor mye "menneskeverd" de har. Det blir meningsløst Så mennesker er ikke verd mer enn andre dyr? Lenke til kommentar
chokke Skrevet 7. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 7. desember 2007 Verdi som i menneskeverd. "Menneskeverd" er et abstrakt og udefinerbart verdi, og man kan bare ikke ranke dyr etter hvor mye "menneskeverd" de har. Det blir meningsløst Så mennesker er ikke verd mer enn andre dyr? Jeg mener ikke det ihvertfall Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 7. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 7. desember 2007 Alt vannet har vel ikke kommet til jorda med kometer? Jo, men husk at det var mange flere av de for 4 milliarder år siden enn nå. Jupiter rensker fortsatt sine omgivelser. Husk også at vann kan fremstilles via følgende reaksjoner: 4 H2S(g) + CO2(g) = CH4(g) + 2 H2O(l) + 4 S(s) (denne reaksjonen er spesiell interessant med tanke på månen Europa (og forsåvidt også månen Lo) og dens store forekomster av vann og elementært svovel, noe som tyder på tilstedeværelse av mikroorganismer). 2 H2(g) + O2(g) + energi = 2 H2O(l) (gode gamle knallgasseksperimentet som de fleste her har gjort på ungdomsskolen) Og et utall andre som involverer biologiske prosesser i planter og mye annet snacks. Lenke til kommentar
Olum Skrevet 7. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 7. desember 2007 Verdi som i menneskeverd. "Menneskeverd" er et abstrakt og udefinerbart verdi, og man kan bare ikke ranke dyr etter hvor mye "menneskeverd" de har. Det blir meningsløst Så mennesker er ikke verd mer enn andre dyr? Jeg mener ikke det ihvertfall I min tankegang er menneskene hevet over dyrene. Dvs. at vi er mer verdt enn dem. Dyrene er der for å tjene menneskene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå