Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234
Hvorfor er det to røde lys i fotgjengertrafikklys, og ikke ett som i andre land?

Er ikke alle plasser det er to. Har en følelse av at det er et vanlig rødt-gult-grønt-lys som de har programert om sånn at det fungerer som et fotgjengertrafikklys. Sikkert for å forhindre sløsing, noe som egentlig er bra :wee: De får jo budskapet frem uten problem, for å si det sånn

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Alt vannet har vel ikke kommet til jorda med kometer?

Jo, men husk at det var mange flere av de for 4 milliarder år siden enn nå. Jupiter rensker fortsatt sine omgivelser.

 

Jeg bare tenkte at hydrogen og oksygen vel har eksistert her i lenger tid, og at vann kunne dannes naturlig?

 

Hvorfor spiser man så kjiip mat i julen, som pinnekjøtt,ribbe,tunge,julesykte,risgrøt?

 

Det er jo mat som på resten av året blir til dyrefor eller kvernet til kjøttdeg.

 

Resten av året spiser vi jo grandis og kebab. Ikke særlig spennende det heller.

Endret av Strofe
Lenke til kommentar
Apropos fotgjengerfelt...Har de gjort noe med metningen i rød- og grønnfargen? Jeg har nemlig deuteranopia, men har ingen problemer med å skille fargene i trafikklys.

Ja, den nye typen trafikklys basert på LED har vesentlig mer intense farger enn den gamle typen. Dessuten bruker LED-teknologien bare en tiendedel av energien de gamle trafikklysene brukte og levetiden på LED er vesentlig lengre enn noen pærer.

 

LED er også på vei inn i billykter, foreløpig mest i baklykter, men de kommer etter hvert også i frontlykter. Dessuten brukes de i lommelykter og sykkellykter.

Lenke til kommentar
Apropos fotgjengerfelt...Har de gjort noe med metningen i rød- og grønnfargen? Jeg har nemlig deuteranopia, men har ingen problemer med å skille fargene i trafikklys.

 

så da har du problemer med å se det grønne lyset?

 

for iflg denne siden som kom temmelig høyt på det googlesøket du linka meg, beskrives red-blind som at du ikke er i stand til å skille mellom grønt og rødt, og benevnes som protanopia

 

redigert: protanopia er 99% av tilfellene av fargeblindhet.

Endret av Spr0cket
Lenke til kommentar
Hvilke land i verden har flest dialekter, og hvor høyt oppe på lista ligger Norge?

Humm, tviler på at noen gidder å holde oversikt over sånt. Det er tøft nok å holde oversikten over antall språk. :)

 

Dessuten er skillet mellom dialekt og språk flytende for å si det mildt. En av de bedre definisjonene jeg har kommet over er "A language is a dialect with an army and navy", ;)

Man pleier vel å definere skillet mellom språk og dialekt ca. ved hvor folk kan snakke sammen og forstå hverandre? Men i så fall blir norsk, svensk og dansk dialekter av samme språk :dontgetit:

Skulle tro at det ville vært en brukbar definisjon men sånn er det nå engang ikke. Forøvrig er den innbyrdes forskjellen mellom enkelte tyske dialekter større enn mellom norsk, svensk og dansk men siden vårt språk har en stat å støtte seg på vil omverdenen lettere godta at norsk er et eget språk og ikke en dansk dialekt.

Lenke til kommentar
Apropos fotgjengerfelt...Har de gjort noe med metningen i rød- og grønnfargen? Jeg har nemlig deuteranopia, men har ingen problemer med å skille fargene i trafikklys.

 

så da har du problemer med å se det grønne lyset?

 

for iflg denne siden som kom temmelig høyt på det googlesøket du linka meg, beskrives red-blind som at du ikke er i stand til å skille mellom grønt og rødt, og benevnes som protanopia

 

redigert: protanopia er 99% av tilfellene av fargeblindhet.

 

Nei, jeg har problemer med å skjelne mellom rødt og grønt. Spesielt på små flater og i dårlig lys. Jeg er sikker på at deuteranopia står for langt mer enn 1% av all fargeblindhet i verden.

Lenke til kommentar
I aviser er det som oftest små rundinger oppe eller nede i gjørnet på sidene. De har forskjellig farge.

 

Hva er disse til? Mener jeg har hørt det før.

Brukes til kvalitetskontroll av trykket. Fargene legges på i flere omganger og hvis du bommer bare litt blir kvaliteten på bilder (men ikke på tekst) ganske laber.

Lenke til kommentar
I aviser er det som oftest små rundinger oppe eller nede i gjørnet på sidene. De har forskjellig farge.

 

Hva er disse til? Mener jeg har hørt det før.

Det er vel typografiske prøver, for at de på trykkeriet raskt skal kunne se at trykkemaskinene er rett kalibrert?

 

Edit: Fire identiske svar samtidig! Ny rekord? :woot:

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Som kjent synker kalde temperaturer, kan noen noen da forklare meg hvorfor det er så kaldt høyt oppe i fjellet?

 

Nylig lagde jeg et speilegg, med lokk over stekepannen. eggeplommen fikk et tynt hvitt belegg over seg. hva er det hvite belegget for noe?

 

Hva er poenget med slike svinger på et kretskort? For å forsinke signalet bruker man vel kondensatorer?

 

CIMG2610-1.jpg

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...