Rabbid Skrevet 7. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 7. desember 2007 Kalles vel gåsehud? Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 7. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 7. desember 2007 Hvorfor er det så sabla mye vann på Jorda? Hvor kommer alt vannet ifra? Har vannet kommet til etter Jorda avkjøltes? Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 7. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 7. desember 2007 Men for eksempel: Hvor vanskelig hadde det vært å nå lysets hastighet med E=mc^3? Hvor lang tid og hvor mye energi måtte man hatt? Det er vel per definisjon umulig for legemer med masse å nå lysets hastighet allerede uansett. For øvrig beskriver denne formelen hvileenergien til et legeme, og har ingenting å gjøre med hvor vanskelig det er å nå lysets hastighet (men rett meg om jeg tar feil). Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 7. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 7. desember 2007 Men korleis er det med universet? Har lest mange diskusjonar på nettet om kor gammalt universet er, utan at nokon kan svare heilt konkret på det. Me er alle kjende med teoriar om bigbang, supernovas og svarte hol og danning av planetar. Men sjølve verdsrommet, kvar kjem det i frå? Det må jo alltid ha eksistert, og det kan jo ikkje vera nokon "ytre vegg" der ute. I så fall, kva er utafor der igjen??? Blir heilt mind-f***d av å tenkja på dette. Det finnes vel teorier om universer som mindre bestanddeler av en større verden hvor universer kan oppstå og begå. Om noe blir man ihvertfall mind-f****d av å tenke på slike teorier Kalles vel gåsehud? Jeg synes ikke det BorN beskriver høres ut som gåsehud. Jeg kjenner meg i alle fall ikke igjen i det Lenke til kommentar
Programvare Skrevet 7. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 7. desember 2007 Men korleis er det med universet? Har lest mange diskusjonar på nettet om kor gammalt universet er, utan at nokon kan svare heilt konkret på det. Me er alle kjende med teoriar om bigbang, supernovas og svarte hol og danning av planetar. Men sjølve verdsrommet, kvar kjem det i frå? Det må jo alltid ha eksistert, og det kan jo ikkje vera nokon "ytre vegg" der ute. I så fall, kva er utafor der igjen??? Blir heilt mind-f***d av å tenkja på dette. Det finnes vel teorier om universer som mindre bestanddeler av en større verden hvor universer kan oppstå og begå. Om noe blir man ihvertfall mind-f****d av å tenke på slike teorier Jeg blir også litt redd når jeg tenker på det. Hva er bortenfor universet. Og hva er bortenfor der igjen, eller er det slik som på Men in Black? Se filmen hos Youtube Lenke til kommentar
Nissen Skrevet 7. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 7. desember 2007 Men for eksempel: Hvor vanskelig hadde det vært å nå lysets hastighet med E=mc^3? Hvor lang tid og hvor mye energi måtte man hatt? Det er vel per definisjon umulig for legemer med masse å nå lysets hastighet allerede uansett. For øvrig beskriver denne formelen hvileenergien til et legeme, og har ingenting å gjøre med hvor vanskelig det er å nå lysets hastighet (men rett meg om jeg tar feil). Dersom en teoretisk sett skulle akselerere en bowlingkule opp til lysets hastighet, måtte en tatt i bruk all energi som produseres i verden i en periode på ca 7 dager, for så å nytte denne energien til prosjektet... (Hørte det på TV en gang, husker ikke hvilket program...) Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 7. desember 2007 Men for eksempel: Hvor vanskelig hadde det vært å nå lysets hastighet med E=mc^3? Hvor lang tid og hvor mye energi måtte man hatt? Uendelig med tid og uendelig med energi. Akkurat som med E=mc^2. Siden energien i universet er en endelig størrelse så vil det si at det er umulig. Lenke til kommentar
Nissen Skrevet 7. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 7. desember 2007 Når en er inne på energi; Sånn ca hvor mye energi inneholder et vanlig lyn kontra et kulelyn? Stemmer det at et kulelyn inneholder nok energi til å drive hele New York i noen timer? (Mener jeg har hørt noe om det for lenge siden) Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 7. desember 2007 Dersom en teoretisk sett skulle akselerere en bowlingkule opp til lysets hastighet, måtte en tatt i bruk all energi som produseres i verden i en periode på ca 7 dager, for så å nytte denne energien til prosjektet... (Hørte det på TV en gang, husker ikke hvilket program...) Det er i så fall feil. Da snakker man om å ta en endelig mengde energi og vil dermed ikke nå lysets hastighet. Forutsatt null energitap og at motoren som skal gjøre denne aksellerasjonen veier null gram og at drivstoffet veier null gram så vil jeg anta de har regnet ut hvor mye energi som skal til for å akselerere kula til 90% eller 99% av lysets hastighet. Men det er verd å få med seg at det ikke er 100% lysets hastighet og at forutsetningene er sprøere enn pepperkaker fra i forfjor. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 7. desember 2007 Når en er inne på energi; Sånn ca hvor mye energi inneholder et vanlig lyn kontra et kulelyn? Stemmer det at et kulelyn inneholder nok energi til å drive hele New York i noen timer? (Mener jeg har hørt noe om det for lenge siden) Vanlige lyn: An average bolt of lightning carries a negative electric current of 40 kiloamperes (kA) (although some bolts can be up to 120 kA), and transfers a charge of five coulombs and 500 MJ, or enough energy to power a 100 watt lightbulb for just under two months. Jeg fant ikke noe tall på energien i kulelyn men med tanke på at de ikke gir noe mer skader enn vanlige lyn så er det nok heller ikke snakk om mer energi. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 7. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 7. desember 2007 Hvilket sci-fi-fenomen tilbyr den mest troverdige fremtidsskildringen? Lenke til kommentar
Laserbeam Skrevet 7. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 7. desember 2007 Hvilket sci-fi-fenomen tilbyr den mest troverdige fremtidsskildringen? Star Trek? Eller tenker jeg i feil bane nå? Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 7. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 7. desember 2007 Har forstått det slik at man får gåsehud hvis det er kaldt, men man får også gåsehud hvis man går i et badekar som er veldig varmt. Hva skjer? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 7. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 7. desember 2007 hvorfor sovner man fortere når tv`en står på? blir alltid mye trøttere hvis jeg ligger i sofaen og har på TV`en, da sovner jeg med engang. men ligger jeg i sengen uten tv kan det ta en stund før jeg sovner. Lenke til kommentar
Movieheart Skrevet 7. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 7. desember 2007 Det lurer jeg også på. Blir alltid super trøtt når jeg ser film, men straks filmen er ferdig er jeg lysvåken. Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 7. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 7. desember 2007 Har forstått det slik at man får gåsehud hvis det er kaldt, men man får også gåsehud hvis man går i et badekar som er veldig varmt. Hva skjer? Gåsehud er et resultat av "pilomotor reflex". Denne refleksen kan forårsakes av kulde, men også emosjonellt stress og irritasjon på huden. Flere dyr får gådehud, som et resultat av kulde. Det som skjer er at arrektor pili-musklene trekker seg sammen og drar på hårfolliklene. Hvert hår ligger i en egen hårfollikel. Meningen er at håret skal bidra til å varme området som er kaldt. Men en kan også oppleve å få gåsehud ved sterke inntrykk. Jeg vil tro at når en får gåsehud av varmt vann, så gir det et sterkt emosjonelt inntrykk som forårsaker gåsehud. Enten det, eller at huden blir irritert av den brå overgangen fra relativt kald luft til varmt vann. Kanskje en kombinasjon Lenke til kommentar
meastp Skrevet 7. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 7. desember 2007 jeg har fundert mye om en ting de siste dagene. Som jeg har forstått ble jorda og/eller universet skapt av "TBB (The Big Bang)". For det første: Va var TBB og hva/hvem/hvordan ble TBB skapt? det må jo ha begynt med NOE. Og til dere som mener at Gud skapte dette; Gud skapte ikke mennesket, mennesket skapte Gud. (Jeg begynte på side 1, og har ikke lest alle 290 sidene. Dette spm. er fra side 1, men ble ikke besvart.) http://en.wikipedia.org/wiki/String_theory Sjekk ut serien "the elegant universe" som forklarer string-theory på en fornuftig måte (i den grad det er mulig ) Lenke til kommentar
Minus Skrevet 7. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 7. desember 2007 Har forstått det slik at man får gåsehud hvis det er kaldt, men man får også gåsehud hvis man går i et badekar som er veldig varmt. Hva skjer? Gåsehud er.. Men en kan også oppleve å få gåsehud ved sterke inntrykk. Det stemmer. Når jeg hører veldig vakker musikk, får jeg gåsehud. Lenke til kommentar
WheelMan Skrevet 7. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 7. desember 2007 Snedig spørsmål: Lurer på åssen karakterene til Simen1 så ut, ikke minst i matte og fysikk Lenke til kommentar
chokke Skrevet 7. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 7. desember 2007 (endret) Rundt en 7-8 tipper jeg. Kom til å tenke på en ting idag, HCl (saltsyre) og NaOH når løsninger med de to (like stoffmengder) får man H2O og Na+ og Cl- , men dette får man når man tar natriumklorid i vann og, er det mulig å reversere effekten? Delvis få ut saltsyre og natriumlut på et eller annet vis? Og hvordan får man tall opphøyd og nedbøyd? Sånn 2^2 eller 2_2? Jeg kan ikke huske på om noen svarte på om hvorvidt hydromentan er relativt mye energi per mokyl eller om det var de ufattelige mengdene kontra en helt normal energimengde som ga det "gode" muligheter om vi skal følge SV. Endret 7. desember 2007 av chokke Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå