Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg er høyhendt og runker med venstre, trur dette varierer.

Ditto!

 

Skjønner fortsatt ikke meningen, kan heller skrive nicket til personen man svarer på i innlegget.

Men når man sjekker på en tråd ofte har man ikke alltid alt rundt hvem som sa hva i hodet. Da kan det være greit at noen quoter en nøkkelsetning i det som diskuteres så man kommer inn på sporet mye fortere og slipper å sjekke tilbake hele tiden.

 

To dager helg i uke n og én dag helg i uke n+1. Hadde ikke det funka?

Mener du en ekstra dag helg annenhver uke? Er vi ennå inne på fem-dagers uke? I så fall ville det gitt 30% helg, ca samme som vi har i dag, men i gjennomsnitt kortere helger. Så hva er da egentlig vitsen? :dontgetit:

Lenke til kommentar
Jeg fikk ingen lapp i posten, men fikk vite på posthuset at det var tollgebyr på den når jeg henta pakken. Dette var snakk om et par tusen kroner.

Men vist det er en pakke som egentlig skal komme rett i postkassen da?

Jeg fikk brev i postkassa om at pakken var til fortolling.

 

Tror jeg måtte på postkontoret for å hente den, men det husker jeg ikke helt sikkert. Det var en pakke som i utgangspunktet skulle komme rett i postkass.

 

Synes også å huske at jeg fikk velge hvordan betaling skulle skje.

Hvor lang tid tok det fra du regnet med å få pakken til du fikk lappen?

Min skulle kommet på tirsdag eller onsdag. Kanskje bare jeg som er utålmodig, men de har alltid kommet veldig presis før. (Er magic kort fra abugames.com så innholdet, formen og info'n på pakken burde kanskje ikke gjøre den iøynefallende =P)

Hva er det som kan gjøre at de kan stoppe en pakke i tollen?

Lenke til kommentar

Skipping.

 

Det engelske ordet for å hoppe/danse/springe? på ein heilt spesiell måte.

Dykk har nok sett det. Slik som alltid småjenter gjer (og kanskje menn med greske tilbøyeligheitar?).

 

Ordboka på makken seier:

skip 1 |skip|

verb ( skipped , skipping ) [ intrans. ]

move along lightly, stepping from one foot to the other with a hop or bounce

 

Ein dårleg youtube film for dei som enda ikkje har peiling kva eg talar om

 

Spørsmålet er; kva heiter dette på norsk?

Lenke til kommentar

Eg lurar litt på ein ting, og eg veit at ingen kan svare. Men here goes!

 

Me menneske er vane med at ein ting har ein oppstandelse og ein slutt. F.eks. ei Cola-flaske vert laga i fabrikken, sendt ut til butikken der ein kunde kjøper den, konsumerer innhaldet og kastar flaska som i tur og orden vert resirkulert.

 

Men korleis er det med universet? Har lest mange diskusjonar på nettet om kor gammalt universet er, utan at nokon kan svare heilt konkret på det. Me er alle kjende med teoriar om bigbang, supernovas og svarte hol og danning av planetar. Men sjølve verdsrommet, kvar kjem det i frå? Det må jo alltid ha eksistert, og det kan jo ikkje vera nokon "ytre vegg" der ute. I så fall, kva er utafor der igjen??? Blir heilt mind-f***d av å tenkja på dette.

Lenke til kommentar
Men korleis er det med universet? Har lest mange diskusjonar på nettet om kor gammalt universet er, utan at nokon kan svare heilt konkret på det. Me er alle kjende med teoriar om bigbang, supernovas og svarte hol og danning av planetar. Men sjølve verdsrommet, kvar kjem det i frå? Det må jo alltid ha eksistert, og det kan jo ikkje vera nokon "ytre vegg" der ute. I så fall, kva er utafor der igjen??? Blir heilt mind-f***d av å tenkja på dette.

Det er materien i verdensrommet som definerer rommet, uten materie intet rom. Det behøver ikke være materie inne i dette rommet, men det må være materie minst i alle hjørnene av rommet, omtrent slik veggene i et hus definerer rommene inne i huset. Rom er rett og slett et slags "mellomrom" mellom noe materie og annen materie, og det er materien som strekker rommet etter seg og mellom seg. Universet har (antagelig) uendelig utstrekning, så det finnes ikke et sted som er "utenfor" universet.

 

Hvis universet likevel ikke er uendelig, men faktisk slutter et sted der ute, så vil det heller ikke kunne eksistere noe "utenfor" universets grenser, heller ikke rom. For selve eksistensen av rom defineres som sagt ved tilstedeværelse av materie, og fordi det ikke vil være noe materie i et sånt "utenforsted", så vil det heller ikke være noe rom der.

 

I teorien om Det store smellet (Big Bang) så sies det at alt startet i en singularitet, populært sagt at alt var samlet i ett punkt. Imidlertid var denne singulariteten ikke et matematisk punkt slik vi er vant til, men et punkt med uendelig utstrekning. Dette er en såpass umulig tanke for de fleste av oss at jeg gjentar, for 13,7 milliarder år siden var alt i universet samlet i en singularitet med uendelig utstrekning. Den som fortsatt henger med uten å få vondt i hodet bør straks søke jobb på CERN. ;)

Lenke til kommentar

SeaLion: Null er vel en endelig størrelse. Hvis punktet har null utstrekning i de vanlige 3-4 rommelige dimensjonene så mener du vel at det hadde uendelig utstrekning i andre dimensjoner?

 

Tror ikke jeg skal søke jobb på CERN med det første. Trives så godt her i Norge at jeg ikke hadde giddet å flytte dit. ;)

 

Alle kjenner formelen E=mc2

 

Hvordan ville verden fungert om det hadde vært E=mc3?

Det der er et spørsmål av typen "Hvis det umulige hadde vært mulig, hvordan ville det vært mulig?"

Sånt er umulig å svare på.

 

Et annet, like umulig spørsmål er: "Hvis verden virkelig hadde følgende grunnelementer: luft, ild, jord og vann, slik de gamle grekerne trodde, hvordan ville atomer og kvantefysikk fungert da?"

Lenke til kommentar
SeaLion: Null er vel en endelig størrelse. Hvis punktet har null utstrekning i de vanlige 3-4 rommelige dimensjonene så mener du vel at det hadde uendelig utstrekning i andre dimensjoner?

 

Tror ikke jeg skal søke jobb på CERN med det første. Trives så godt her i Norge at jeg ikke hadde giddet å flytte dit. ;)

 

Alle kjenner formelen E=mc2

 

Hvordan ville verden fungert om det hadde vært E=mc3?

Det der er et spørsmål av typen "Hvis det umulige hadde vært mulig, hvordan ville det vært mulig?"

Sånt er umulig å svare på.

 

Et annet, like umulig spørsmål er: "Hvis verden virkelig hadde følgende grunnelementer: luft, ild, jord og vann, slik de gamle grekerne trodde, hvordan ville atomer og kvantefysikk fungert da?"

 

 

Men for eksempel: Hvor vanskelig hadde det vært å nå lysets hastighet med E=mc^3?

Hvor lang tid og hvor mye energi måtte man hatt?

Lenke til kommentar

En ting jeg lurer på, og det er en følelse som er vanskelig å forklare, da jeg ikke vet navnet på den. Om det finnes noe navn på fenomenet...

 

Av og til får jeg en følelse som på en måte sitter i hodet. Følelsen er god og avslappende, og på en måte kjennes det ut som det prikker i bakhodet/hodet).

 

Følelsen kan komme ved flere anledninger:

- hvis noen andre som jeg sitter ved snakker stille til seg selv,

- hvis de fikler med noen papirer eller lignende,

- hvis de generelt driver med noe for seg selv, uten at jeg er involvert i det. Og at jeg betrakter det bevisst eller ubevisst ved å være

 

Det siste punktet er en avgjørende faktor om følelsen vedvarer eller ikke. Jeg mister hvertfall følelsen med en gang personen(e) tar kontakt med meg (snakker, spør meg om noe...)

 

Dette var vanskelig å forklare, da jeg ikke vet navnet på fenomenet. Kanskje er jeg spesiell slik at det bare er jeg som får denne følelsen?

 

I alle fall er jeg ikke lite interessert i om andre har vært borti det jeg prøver å beskrive!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...