Khaffner Skrevet 6. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 6. desember 2007 Hvorfor er det ikke aldersgrenser på bøker? Hvorfor skulle det være det? Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 6. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 6. desember 2007 Mandag? Jeg hører også noen gamlinger si det er søndag. Kanskje det var det før i tida? Søndag er første dag i uken i en del engelsktalende land, og også for jødene (siden de har sabbat på fredag til lørdag). Hvorfor har vi 7 ukedager, og ikke 10? Jeg tror det har noe å gjøre med selve tallet 7, som har vært ansett for å være et "hellig" tall fra gammelt av, og derfor dukker opp i de merkeligste sammenhenger (som for eksempel antallet farger, egentlig ville det vært mer riktig å ha 5 farger ut fra måten det er vanlig å dele inn farger på i vår kultur). Hvorfor er det ikke aldersgrenser på bøker? PC-spill, filmer osv blir vel ansett som langt mer "påvirkende" og skadelig enn bøker så det er først og fremst disse man reagerer på. Lenke til kommentar
Movieheart Skrevet 6. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 6. desember 2007 Det kan også være fordi det ikke er noen visuelle virkemidler i bøker og da trenger man ikke å sette aldersgrense på de. Lenke til kommentar
Strofe Skrevet 6. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 6. desember 2007 Fordi da ville det ikke ha gått opp med antall uker i et år eller no sånt. Vet ikke om dette er så riktig, men vertfall min teori. Det går jo i hvert fall ikke opp med 7. Vi kunne hatt 5 dager i uka. 73 uker i året og en ekstra fridag hvert 4. år. 3 dagers arbeidsuke. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 6. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 6. desember 2007 (endret) Fordi da ville det ikke ha gått opp med antall uker i et år eller no sånt. Vet ikke om dette er så riktig, men vertfall min teori. Det går jo i hvert fall ikke opp med 7. Vi kunne hatt 5 dager i uka. 73 uker i året og en ekstra fridag hvert 4. år. 3 dagers arbeidsuke. Det var vel foreslått en titalls-kalender (altså ti dager i uken, ti måneder, osv), med ekstra fridager hvert skuddår eller noe, under den franske revolusjon. Men forståelig nok slo den aldri gjennom. Forresten så er 5-dagers-uke med 2-dagers helg en fin tanke, fordi da får man 40 % helg, med 7-dagers får man bare 28,6% helg. Med mindre man velger å runde av nedover til en-dags helg, da får man bare 20% helg Endret 6. desember 2007 av A-Jay Lenke til kommentar
TheOats Skrevet 6. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 6. desember 2007 Jeg fikk ingen lapp i posten, men fikk vite på posthuset at det var tollgebyr på den når jeg henta pakken. Dette var snakk om et par tusen kroner. Men vist det er en pakke som egentlig skal komme rett i postkassen da? Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 6. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 6. desember 2007 (endret) Det gjør ingenting. Om pakkens verdi overskrider 200,- så må man betale mva (25% av varens totale verdi) for den. Det er enkelte varer som må fortolles (sjekk ut toll.no for å se om det gjelder din vare). Endret 6. desember 2007 av LarsP Lenke til kommentar
Fruktkake Skrevet 6. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 6. desember 2007 25% av varens verdi pluss porto vel å merke. De teller med portoen om varen er over 200. Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 6. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 6. desember 2007 Jeg fikk ingen lapp i posten, men fikk vite på posthuset at det var tollgebyr på den når jeg henta pakken. Dette var snakk om et par tusen kroner. Men vist det er en pakke som egentlig skal komme rett i postkassen da? Jeg fikk brev i postkassa om at pakken var til fortolling. Tror jeg måtte på postkontoret for å hente den, men det husker jeg ikke helt sikkert. Det var en pakke som i utgangspunktet skulle komme rett i postkass. Synes også å huske at jeg fikk velge hvordan betaling skulle skje. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 6. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 6. desember 2007 Hvilken dag er ukas første? Etter at Norge i 1971 anerkjente ISO-standarden for ukedager (ISO 8601), fikk ukene ukenummer og ukas første dag ble mandag. Før 1971 var ukas første dag søndag i Norge, slik det fortsatt er i enkelte land, bl.a i Storbritania. Spør du gamle mennesker vil derfor noen av de si at ukas første dag er søndag. Tradisjonen med 7-dagersuker stammer fra Babylon. Kanskje var det bare fordi 7 var regnet som et magisk/hellig tall, men det kan også skyldes at det er 7 dager fra nymåne til halvmåne, 7 dager fra halvmåne til fullmåne og så videre, i alt 28 dager (omtrent). Ordet måned stammer fra ordet måne, og datidens kalender hadde da også måneder med 28 dager. På slutten av året var det en 13. måned med varierende lengde. Les mer på: http://no.wikipedia.org/wiki/Ukedager http://no.wikipedia.org/wiki/Søndag http://no.wikipedia.org/wiki/ISO_8601 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 6. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 6. desember 2007 De gamle vikingene hadde visst 5-dagers uke. Tror vi manglet mandag og søndag. De øvrige dagene var fritt etter hukommelsen tirsdag= Tyrs dag, onsdag= Odins dag, torsdag= Tors dag, fredag= Frøys dag, lørdag= laugardag(badedag ) Lenke til kommentar
Programvare Skrevet 6. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 6. desember 2007 Hvorfor er det ikke aldersgrenser på bøker? Hvorfor skulle det være det? Fordi det kan virke skremmende eller vanskelig for de som er yngre enn den eventuelle aldersgrensen. Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 6. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 6. desember 2007 Runker venstrehendte med venstrehånda? Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 6. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 6. desember 2007 De jeg kjenner gjør det Lenke til kommentar
Sewero Skrevet 6. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 6. desember 2007 Jeg er høyhendt og runker med venstre, trur dette varierer. Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 6. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 6. desember 2007 Jeg er høyhendt og runker med venstre, trur dette varierer. o_O freak! Lenke til kommentar
Sewero Skrevet 6. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 6. desember 2007 Quote innlegg over er fint Hvorfor gjør folk på forumet det? Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 6. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 6. desember 2007 Quote innlegg over er fint Hvorfor gjør folk på forumet det? For å gjøre det helt klart hvem man svarer. Innimellom kommer det også nye innlegg mens man skriver. Lenke til kommentar
ecko Skrevet 6. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 6. desember 2007 Quote innlegg over er fint Hvorfor gjør folk på forumet det? hvis du spurte om det jeg tror, så er svaret at folk skal vite at det er dem man svarer. Lenke til kommentar
Sewero Skrevet 6. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 6. desember 2007 Skjønner fortsatt ikke meningen, kan heller skrive nicket til personen man svarer på i innlegget. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå