Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er snakk om BI, markedsføring.

Jeg sliter litt mot eksamen i morgen ser du.

Men har en bra karakter på begge casene, over gjennomsnittet liksom.

De sier at de alltid runder opp hvis man er i tvil om 2 karakterer.

Men ikke vet jeg.

Vet ikke hvordan det er på BI, men i de fagene jeg har hatt hittil på NTNU må man stå på eksamen for å stå i faget.

Lenke til kommentar
Tror dere det vil føre til regler som skal ivareta den blonde/blåøyde/hvite rasen? At de som tilhører denne rasen ikke får parre seg med hvem de vil?

Folk ligger stort sett med hvem de vil, å forsøke å regulere det er fullstendig håpløst. Uten at det er noen som helst garanti for at politikerne aldri vil prøve seg.

 

Jeg ville uansett ikke bekymret meg stort. Om noen år kan vi sikkert velge hudfarge like lett som vi i dag kan operere nærsynthet. Noe som like gjerne kan føre til at vi får *flere* hvite, ikke færre. I de fleste land med blandet befolkning har lys hudfarge høyere status enn mørk hudfarge.

 

 

Er det noen forskjell på hjernen til mennesker av forskjellig rase?

Ikke greit å si, dette er et følsomt tema for å si det forsiktig. Hvis en seriøs forsker vil legge karrieren sin i grus trenger han bare å publisere forskning om at for eksempel lys hudfarge har en korrelasjon med høyere IQ. Denslags fører til reaksjoner som igjen fører til at det ikke forskes så mye på området. Personelig tror jeg nok at det er forskjeller mellom 'rasene' men at de forskjellene relativt sett er små i forhold til de individuelle forskjellene.

Endret av Kahuna
Lenke til kommentar
Er det noen forskjell på hjernen til mennesker av forskjellig rase?
Personelig tror jeg nok at det er forskjeller mellom 'rasene' men at de forskjellene relativt sett er små i forhold til de individuelle forskjellene.
Du har antagelig rett, i hvert fall har det vist seg at det større variasjoner i genene innenfor hver rase enn mellom rasene. Egentlig er inndelingen i menneskeraser bare tull genetisk sett. I forhold til hunderaser er menneskerasene omtrent som fargevarianter innen samme hunderase, skulle vi tatt med andre dyr som er like nært beslektet som ulike hunderaser måtte vi også innlemmet sjimpanser som en menneskerase.
Lenke til kommentar

De største forskjellene mellom menneske"raser" er vel at de vokser opp i, i noen tilfeller, så totalt forskjellige miljø at barna får forskjellige impulser når de er små og dermed utvikler litt andre egenskaper i hjernen.

Nå har jo ikke dette noe med forskjellen i raser å gjøre dog, men det kan jo antas at denne miljømessige påvirkningen kan ha hatt en mikroskopisk innvirkning på utviklinga av hjernene våre.

 

Eks. så er vi i den vestlige verden visstnok flinkere til å oppdage 90 graders vinkler enn de som bor i stråhus i Afrika som er flinke til å oppdage 60 graders vinkler.

Lenke til kommentar

"I de fleste land med blandet befolkning har lys hudfarge høyere status enn mørk hudfarge."

 

 

Jepp, men ikke der hvor det klare flertallet er hvite. Som i Norge. Her blir du sett ned på hvis du er kritthvit i huden. Man skal være sydenneger hele året. Mens i Vietnam gjør jentene alt for å unngå solen. Målet er å være så hvit som mulig. Faktisk er jeg enig i at vietnamesere er finere når de er superlyse i huden mens det er jævlig stygt på nordmenn, svensker osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...