Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Så på sånn "saving the future"-dokumentar igår hvor de snakket om energikilder i fremtiden. De nevnte hydrometan eller noe, og at det var det som ga mest energi av kjente materialer. Stemmer dette? Og vil ikke dette bare fortsette utslippene man sårt prøver å unngå?

Virker bare som olje 2.0 i mine øyne.

 

Er vel egentlig det, ser ut som fusjon blir det store om 30 år, gleder meg.

At det blir olje 2.0 eller at det er relativt store mengder iforhold til andre energikilder? De mente at reservatene i en eller annen gulf kunne dekke verdens behov i 3000 år. Men på den andre siden snakker de om krefter når det var snakk om kjernekraftverk og generelt følte jeg at de misbrukte fysiske uttrykk iforhold til saken de prøvde å fremstille.

Muntlig språk funker ikke når man snakker om vitenskaplig tema.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kva kan tala i ei IP-adresse fortelje?

Som om det ikke er overforklart allerede så skal jeg komme med nok en forklaring: Det er som et telefonnummer. De første sifrene sier noe om hvor i verden du befinner deg, mens de siste sier noe om hvor i lokalnettverket du er. Det siste er kun nyttig om du kjenner lokalnettverket ditt.

Et bilde finner du her hos XKCD.

Lenke til kommentar
Er man ikke snart nødt til å endre på systemet med IP-adresser? Hvis jeg har regnet riktig, tar det kun høyde for 4,3 milliarder datamaskiner.

Jo, korrekt observert, dagens IPv4-adressering er allerede sprengt, derfor er de fleste moderne datamaskiner også utstyrt med arvtageren IPv6, som muligjør 2^128 (ca 3,4×10^38) unike adresser:

http://en.wikipedia.org/wiki/Ipv6

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar
Hvordan har man funnet ut lysets hastighet, hvordan måler man for fort lyser beveger seg?

Mange måter igjennom historien. I moderne tid er det enkelt: bruk en radar og mål reflakstiden over en kjent avstand. Tidligere ble Jupiters måner brukt: en visste omløpshastigheten, men det oppstod en ekstra forsinkelse når Jupiter var lengre unna Jorden.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Speed_of_ligh..._speed_of_light

Lenke til kommentar
Så på sånn "saving the future"-dokumentar igår hvor de snakket om energikilder i fremtiden. De nevnte hydrometan eller noe, og at det var det som ga mest energi av kjente materialer. Stemmer dette? Og vil ikke dette bare fortsette utslippene man sårt prøver å unngå?

Virker bare som olje 2.0 i mine øyne.

 

Er vel egentlig det, ser ut som fusjon blir det store om 30 år, gleder meg.

At det blir olje 2.0 eller at det er relativt store mengder iforhold til andre energikilder? De mente at reservatene i en eller annen gulf kunne dekke verdens behov i 3000 år. Men på den andre siden snakker de om krefter når det var snakk om kjernekraftverk og generelt følte jeg at de misbrukte fysiske uttrykk iforhold til saken de prøvde å fremstille.

Muntlig språk funker ikke når man snakker om vitenskaplig tema.

Jeg så *ikke* dokumentaren men jeg hører jo fra tid til annen om hydrater på havbunnen som visstnok inneholder enorme mengder naturgass bundet i en slags stabil issørpe. Det er enorme mengder det er snakk om men det å utnytte dem er jo alt annet enn lett, det kan også diskuteres om det i det hele tatt er ønskelig å prøve. Disse hydratene var forøvrig en sentral del av plottet i boka "svermen".

Lenke til kommentar

Hvilke 10 land i verden har lengst kystlinje?

 

Er man ikke snart nødt til å endre på systemet med IP-adresser? Hvis jeg har regnet riktig, tar det kun høyde for 4,3 milliarder datamaskiner.

Jo, korrekt observert, dagens IPv4-adressering er allerede sprengt, derfor er de fleste moderne datamaskiner også utstyrt med arvtageren IPv6, som muligjør 2^128 (ca 3,4×10^38) unike adresser:

http://en.wikipedia.org/wiki/Ipv6

 

Lol, det burde holde en god stund.

Lenke til kommentar
hvorfor har noen mennesker dårlig syn? hvorfor har ikke det handicapet død ut med tiden?

 

Kommer vel av at vi bruker øynene mer på nært hold enn tidligere. I dagens teknologiske samfunn setter det heller ikke ned overlevelsesevnen betydelig. Selv satser jeg på laseroperasjon om noen år.

Endret av Strofe
Lenke til kommentar
hvorfor har noen mennesker dårlig syn? hvorfor har ikke det handicapet død ut med tiden?

 

Kommer vel av at vi bruker øynene mer på nært hold enn tidligere. I dagens teknologiske samfunn setter det heller ikke ned overlevelsesevnen betydelig. Selv satser jeg på laseroperasjon om noen år.

 

men det er vel ikke så lenge at synes ikke har vært så viktig og at vi har briller, linser og laserbehandling? før i tiden så må jo det ha vært jævlig.

Lenke til kommentar

Hva er forskjellen:

1. Et fly tar av og det har 15000 kilo fugler i kasser på gulvet.

2. Et fly har 15000 kilo med fugler og når flyet tar av flyr fuglene opp ?

 

Vil flyet bli lettere i pkt. 2 ?

Flyet veier det samme, lastens vekt vil derimot variere (om fuglene aldri berører flyet og dermed kan sees på som en selvstendig enhet). Totalt sett (fly + fugler) vil det ikke være noe forskjell (agh, slike hypotetiske spørsmål har aldri vært min sterke side).

Du kan tenke deg at alt som er inni flyet(luft inkludert) veier et visst antall tonn. Flyet kan i dette tilfellet regnes som lufttett og når fuglene flyr opp inni flyet vil de være en del av luftas masse og dermed også en del av flyets totale vekt. Derfor må flyet ha like stor oppdrift (evt. fart) i det det tar av i begge tilfellene.

 

Jeg mener altså at lastens vekt vil være konstant når vi tenker oss at luften fuglene flyr i inni kassa holder seg i kassa. Oppdriften fuglene får ved å flakse med vingene overføres til lufta som presser ned på kassa(lasten).

 

Sikker? Hvis fuglene holder seg i lufta (altså mellom gulv og tak) i flyet under hele take-offen (noe som er veldig usannsynlig at de klarer), vil de vel ikke påvirke systemets (flyets) masse?

 

Dette stemmer. Følgende to scenarier er med på å bevise det:

 

- Enhver kraft har en motkraft (Ifølge Newton). Fuglene flakser med vingene og får en kraft rettet oppover, mens luften får en tilsvarende kraft presset nedover.

- Når fuglene er i luften, er de lettere enn luft. Det vil si at fuglen har påført luften under den en masse / tyngde større enn den selv. Dette stemmer såklart ikke i realiteten, og det er (ut ifra min tankegang) derfor de må flakse så jævlig for å i det hele tatt holde seg oppe (altså kontinuerlig påføre luften en større masse enn seg selv). Alt i alt vil det si at istedetfor at man har en viss mengde luft som veier x antall gram, har fuglen overført denne massen eller tyngden til luften under dem. I teorien.

Endret av Insty
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-uVTr2vDm

Hvis vi har markedsføring og karakteren blir basert slik:

 

Case 1 = 30%

Case 2 = 30%

Eksamen = 40%

 

Hva skjer om man har en grei karakter på både case 1 og 2 men stryker på eksamen?

Får man stryk da tilsammen?

Lenke til kommentar
Hvis vi har markedsføring og karakteren blir basert slik:

 

Case 1 = 30%

Case 2 = 30%

Eksamen = 40%

 

Hva skjer om man har en grei karakter på både case 1 og 2 men stryker på eksamen?

Får man stryk da tilsammen?

Det kommer veldig an på høyskolen du snakker om, hvordan karaktersetting fungerer der, hvordan sensor vil vurdere dette osv osv. Men teoretisk sett er det vel mulig å stå hvis du har bra nok karakter på de to casene til sammen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-uVTr2vDm

Det er snakk om BI, markedsføring.

Jeg sliter litt mot eksamen i morgen ser du.

Men har en bra karakter på begge casene, over gjennomsnittet liksom.

De sier at de alltid runder opp hvis man er i tvil om 2 karakterer.

Men ikke vet jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...