Kahuna Skrevet torsdag kl 12:23 Del Skrevet torsdag kl 12:23 Jotun skrev (1 time siden): Man kan jo ha et snev av forventning. Tibber har jo noe slikt men de klarer ikke si noe spesifikt om antall øre Nei, helt nøyaktig får det jo ikke blitt. Spotprisene avgjøres for et døgn om gangen etter auksjonsprinspippet. Jeg tenkte mer på at det går an å forutsi pristrender basert på forventet produksjon ut fra værmelding. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet torsdag kl 13:12 Del Skrevet torsdag kl 13:12 Slik ser det ut hos Tibber: Kan ikke brukes direkte til noe Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet torsdag kl 14:31 Del Skrevet torsdag kl 14:31 Jotun skrev (1 time siden): Slik ser det ut hos Tibber: Kan ikke brukes direkte til noe Tja, det ser ut som jeg kan vente med å lade bilen(e) til fredag kveld.. Det er ikke alt forbruk du kan flytte på men typisk vil en elbil ikke trengs å lades vær dag og da *kan* varsel på mer enn to dager kunne være nyttig. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet torsdag kl 22:28 Del Skrevet torsdag kl 22:28 Kahuna skrev (14 timer siden): I dag skal det bli veldig dyr strøm. Det skyldes* visstnok lite vind i tyskland. Jeg sjekket yr.no og det ser ut som vinden skal ta seg opp i løpet av helga.. I strømappen fra min leverandør har jeg spotpris noen timer frem i tid. Den blir oppdatert med neste dags priser ca kl 1400. Nå kan vær forutses med ganske god nøyaktighet lenger frem enn noen få timer. Finnes det en netttjeneste som kan gi meg mer enn 10 timers varsel på sannsynlige strømpriser? Jeg har 2 elbiler med lite strøm, jeg skal ingen steder så det er egentlig ikke noe problem men hadde jeg visst om den dyre strømmen på forhånd kunne jeg ladet begge helga som var. *i et 14 dagers perspektiv. Apper og nett-tjenester som rapporterer norske strømpriser, har alle en ting til felles. Kilden deres er nordpool group. Det er de som sammenstiller budrunder på priskurver, mengde, balansering og forbruk for å danne et prisnivå. Dette skjer hver dag nøyaktig kl 12.46 norsk tid. Prisen som publiseres da gjelder for neste døgn fra kl 00-24. Det gir inntil 35 timer og 14 minutter forvarsel. Ellers så må jeg si meg enig. Det burde vært prisestimater basert på vær som strekker seg lengre fram, med et intervall for sannsynlighet a la værvarslet. Kraftanalydikere er av og til ute i media og spår prisutviklingen opp til flere måneder framover så jeg regner med de har et eller annet beregningsverktøy for det. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet torsdag kl 22:33 Del Skrevet torsdag kl 22:33 Kahuna skrev (7 timer siden): Det er ikke alt forbruk du kan flytte på men typisk vil en elbil ikke trengs å lades vær dag og da *kan* varsel på mer enn to dager kunne være nyttig. Det hender jeg lar klesvasken bygge seg opp hvis strømprisen er spådd å falle nevneverdig. Er det kortvarige topper og jeg uansett er hjemme og surrer med mitt så kan det hende jeg slår av varmekabler, varmepumpe etc den timen det topper seg. Men det kan være lurt å ha en liten tanke på effektprisene. Natt-satsen er 12 øre lavere enn dagsatsen hvis det er relevant å flytte forbruket til natt (kl 22-06). Videre så bør man jo unngå å klatre opp til neste effekttrinn. Dette synes jeg er vanskelig å klare å planlegge, så det blir som det blir de aller fleste månedene. Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet fredag kl 08:03 Del Skrevet fredag kl 08:03 (endret) Kahuna skrev (19 timer siden): Nei, helt nøyaktig får det jo ikke blitt. Spotprisene avgjøres for et døgn om gangen etter auksjonsprinspippet. Jeg tenkte mer på at det går an å forutsi pristrender basert på forventet produksjon ut fra værmelding. Jeg jobber i energibransjen, og vi betaler en ekstern leverandør for prognoser for neste dag, de neste ukene og månedene. Viktigste pris er prisen for neste dag, for å kunne planlegge strømproduksjon for neste dag (auksjonsprinsippet som du refererer til). Denne prognosen kan være meget uforutsigbar, og den forutså ikke de høye prisene de siste par dagene (følger med på NO3, ikke sett på prognosene for NO2 og NO1 som hadde de høyeste prisene, mulig de kunne se bedre at de ble koblet på Tyskland, men sannsynligvis ikke at det ble slike priser). Det er mange komplekse sammenhenger som må prognoseres, spesielt flyt mellom prisområder og tilgjengelig kraft er vanskelig å forutse nøyaktig. NO3 forventet ikke å henge på NO1/NO2 (og indirekte Tyskland) så mye som det ble. Siden prisen for neste dag er uforutsigbar, så er det ikke så mye mer enn forventede trender man ser på i det lange perspektivet, ikke nøyaktig nok til å kunne planlegge lading av elbil f eks. Stort utfallsrom, med små endringer i snittprognosene. Men en tommelfingerregel er nok å se på vind og sol i sitt prisområde (ikke så mye solkraftproduksjon i Norge), men også se på hva som skjer med været i nærliggende prisområder. (Og eventuelt om man har informasjon om større kraftverk eller nettlinjer/flaskehalser som er til vedlikehold/nede, men da begynner man å komme inn på komplekse forhold som ikke menigmann lett kan mene noe om). Endret fredag kl 08:08 av KoKo_ 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå