krikkert Skrevet 5. oktober Rapporter Del Skrevet 5. oktober X19x11 skrev (22 timer siden): Hvem har ansvar når en pakke fra utlandet blir rotet bort i Norge? Kjøpte an dyr vare fra stor Amerikansk butikk, de sier at så fort pakken forlater landet har ikke de lenger ansvar for den, gikk gjennom toll og innom flere anlegg hos Posten her til lands før den ble borte, etter telefon og mail til Posten sier de at pakken er tapt, de ikke har noe ansvar og vil ikke gi meg erstatning. Er det ikke Posten som har ansvar her siden pakken var innom flere av dems anlegg? Eller burde jeg bare se varen som tapt? Normalt transportøren. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. oktober Rapporter Del Skrevet 5. oktober Delvis skrev (1 time siden): Lurte også på dette, og kom bl a fram til denne gamle tråden ved søk Har fått sansen for puffet ris ( eller risnøtter som vi kaller det). Fikk det ofte i barndommen, men har siden helt glemt det, inntil recently da jeg registrerte noen kjøpe det med interesse. Har en popcorn-maker og prøvde det i den, men ingen reaksjon annet enn at risen ble varm. Så det må sikkert gjøres på en spesiell måte? Viser noe her da, det ser ganske spesielt ut: Takk - og endelig! Etter 17 år får jeg svaret. Det ser ut som en slags trykk-koker der trykket slippes brått ut sånn at risen eser ut eksplosivt. Litt sammenlignbart med popcorn, men siden ris ikke har et hardt skall som fungerer som sin egen trykkoker, så må trykk-kokingen skje i en trykkbeholder. En likhet er at fuktighet inne i kornet utsettes for et plutselig trykkfall slik at fuktigheta går brått over fra flytende til gass og med det ekspanderer eksplosivt. 1 Lenke til kommentar
Capitan Fracassa Skrevet 22. oktober Rapporter Del Skrevet 22. oktober Delvis skrev (På 14.9.2024 den 7:14 PM): Hvorfor var det sånn, at det ikke fantes noen sånne sykdommer der borte, mens der var mange i den verdensdelen vi er i? Sent svar fra meg, men siden de eksisterende svarene er litt vage, så kommer jeg med mitt: Nye sykdommer har stort sett oppstått der mange nok mennesker bor tett, og samtidig tett på mange dyr. Tenkt landsbyer/byer med mange husdyr. Da får bakterier/virus mange muligheter til å hoppe fra dyr til mennesker og tilpasse seg menneskene, og de får mulighet til å spre seg før de har utryddet både menneskene og seg selv. I Amerika var det (selv om det kanskje bodde 25 millioner der), langt færre byer og mye mindre husdyrhold (da det simpelthen var stor mangel på dyr som passet til husdyrhold på det amerikanske kontinentet), slik at det var langt færre slike sykdommer der. Å ha tilpasset seg og fått immunitet mot en sykdom som var lokal for Amerika, ville uansett ikke hjulpet mot de helt nye sykdommene som europeerne brakte med seg. Sitat Hvis der var sykdommer i det hele tatt der borte da, det kom ikke helt fram.. Det var det, men langt færre av grunnene jeg skrev over. 1 Lenke til kommentar
sokken86 Skrevet 22. oktober Rapporter Del Skrevet 22. oktober Hvor mye man får i fartsbot for å kjøre 1-2 km over fartsgrensen? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 22. oktober Rapporter Del Skrevet 22. oktober https://lovdata.no/artikkel/hva_blir_boten_hvis_du_kjorer_for_fort/4290 Ta med i beregningen at politiets utstyr trekker fra litt sikkerhetsmargin, og ditt eget speedometer overdriver litt. Om du kjører fort nok til å få bot, har det gitt større utslag på speedometeret ditt. 1 1 Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 25. oktober Rapporter Del Skrevet 25. oktober (endret) Kan noen forklare dette: Se streetview-bilde fra Aker stadion Molde Det er vel et speilbilde som viser i vinduene, men det er andre personer som gjør andre ting enn der ?? Edit: Her er et til. Flere ting som ikke stemmer der heller. Endret 25. oktober av Delvis Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 25. oktober Rapporter Del Skrevet 25. oktober Hva mener du? Dette er jo klassisk panorama triks at man flytter rundt på folk mens bildene tas. Eller mener du noe annet? Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 25. oktober Rapporter Del Skrevet 25. oktober Jotun skrev (13 minutter siden): Hva mener du? Dette er jo klassisk panorama triks at man flytter rundt på folk mens bildene tas. Eller mener du noe annet? 😉 Ok. Sikkert veldig opplagt for deg/de som har peiling på sånt, noe jeg ikke har da.. Men takk for svar iallefall 🙂 Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 25. oktober Rapporter Del Skrevet 25. oktober Et sånt bilde lages ved at man tar mange bilder rett etter hverandre og flytter kameraet litt mellom hvert bilde. Deretter "sys" bildene sammen for å lage 360-graderseffekten. Dersom folk flytter seg mellom de individuelle bildene vil resultatet bli som man ser her, at speilbildene ikke stemmer med "virkeligheten", eller at enkelte personer dukker opp to ganger eksempelvis. 1 Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 25. oktober Rapporter Del Skrevet 25. oktober Skavold skrev (6 minutter siden): Et sånt bilde lages ved at man tar mange bilder rett etter hverandre og flytter kameraet litt mellom hvert bilde. Deretter "sys" bildene sammen for å lage 360-graderseffekten. Dersom folk flytter seg mellom de individuelle bildene vil resultatet bli som man ser her, at speilbildene ikke stemmer med "virkeligheten", eller at enkelte personer dukker opp to ganger eksempelvis. Aha, sånn sett ja. Mange takk for fin forklaring 👍🙂 1 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 25. oktober Rapporter Del Skrevet 25. oktober Delvis skrev (39 minutter siden): 😉 Ok. Sikkert veldig opplagt for deg/de som har peiling på sånt, noe jeg ikke har da.. Men takk for svar iallefall 🙂 Beklager. Var ikke meningen med ovenfra og ned men var litt åpenbart og derfor lurte eg på om det var noe annet du reagerte på som eg ikke såg 😔 1 Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 25. oktober Rapporter Del Skrevet 25. oktober Jotun skrev (38 minutter siden): Beklager. Var ikke meningen med ovenfra og ned men var litt åpenbart og derfor lurte eg på om det var noe annet du reagerte på som eg ikke såg 😔 Skjønner 👍 Helt greit og takk for oppklaringen 🙂 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 29. oktober Rapporter Del Skrevet 29. oktober Politiet kunne nylig melde at de avslutter sin twitter/x-konto. Finnes det noen andre gode alternativer for offentlig informasjon? Mastodon? Altså noe hvor du har en verifisert offentlig kilde til informasjon, hvor du kan velge å få varsel i nær sanntid med app eller litt tregere via web. Selvfølgelig tilgjengelig for alle, uavhengig av at du har abonnent rette stedet. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 29. oktober Rapporter Del Skrevet 29. oktober https://www.politiet.no/politiloggen/ Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 29. oktober Rapporter Del Skrevet 29. oktober Men det er bare en nettside. Noe av det som var så bra med twitter var å få varsler når det skjedde, du kunne abonnere på alt mulig rart. Å manuelt overvåke enkeltsider er veldig 1990. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 29. oktober Rapporter Del Skrevet 29. oktober Det er også en app. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 29. oktober Rapporter Del Skrevet 29. oktober Mannen med ljåen skrev (27 minutter siden): Det er også en app. Seriøst? Har politie bevilget penger til det? Som skattebetaler blir jeg rett og slett provosert av sånt. Konseptet 'en app per informasjonskilde' er bare idiotisk. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 29. oktober Rapporter Del Skrevet 29. oktober (endret) Det er også provoserende at norske myndigheter gjør seg avhengig av en kontroversiell forretningsmann som Musk og hans X-plattform. I et transparent samfunn må politiet ha en kommunikasjonskanal. Men at alt skal ha en egen app er også dumt. Som at man ikke kan bruke de vanlige podcast-appene for å lytte til NRK sine podcaster. Endret 29. oktober av Mannen med ljåen 3 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 29. oktober Rapporter Del Skrevet 29. oktober Mannen med ljåen skrev (3 minutter siden): Det er også provoserende at norske myndigheter gjør seg avhengig av en kontroversiell forretningsmann som Musk og hans X-plattform. Nå har de jo gjort det motsatte her, altså flyttet seg vekk fra twitter/X. Ikke på grunn av Musks personlighet men fordi tjenesten hadde blitt endret på en måte så den ikke lenger kunne brukes som offentlig informasjonskanal. At det offentlige bruker private tjenester i sitt arbeid er for øvrig helt greit. Mannen med ljåen skrev (5 minutter siden): Men at alt skal ha en egen app er også dumt. Der er vi i det minste enig. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. oktober Rapporter Del Skrevet 29. oktober Et lock in - medlemsbasert system er uansett aldri en offentlig kommunikasjonskanal. Politiet brukte Twitter en periode i mangel av noe bedre / ordentlig. Jeg vil ikke kritisere politiet for å ha brukt penger på dette, tvert i mot. Jeg synes norske myndigheter har gjort for lite for å verne det norske folk mot fremmed overvåkning av innbyggerne. Det burde være våre myndigheters ansvar, ikke fremmede lands. Når det gjelder tillit så har man i hvert fall gitt fullstendig opp om man setter ut offentlige tjenester, til og med politiets, til fremmede lands etteretningstjenester. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå