Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
IPv4 (4 tall med 255 som høyeste verdi) har ikke mange nok mulige verdier til at hver eneste datamaskin kan få sin unike IP-adresse, derfor har man utviklet IPv6, også kalt MAC-adressering (MAC-addresser har altså ingenting med operativsystemet Mac OS å gjøre). På sikt skal IPv6 overta for IPv4, også på internett.

En MACadresse er en hardwareadresse som følger med nettverkskortet og ikke kan endres (ikke skal endres ihvertfall, med riktig programvare kan man gjøre det meste), i motsetning til en IP-adresse som kan endres. Eneste likheten mellom en MAC-adresse og en IPv6-adresse er at begge er bygget opp av hexadesimale tall. En del av IPv6 adressen kan også genereres utifra mac-adressen.

Les mer på http://no.wikipedia.org/wiki/MAC-adresse og http://no.wikipedia.org/wiki/IPv6

Lenke til kommentar

Hva er forskjellen:

1. Et fly tar av og det har 15000 kilo fugler i kasser på gulvet.

2. Et fly har 15000 kilo med fugler og når flyet tar av flyr fuglene opp ?

Vil flyet bli lettere i pkt. 2 ?

Flyet veier det samme, lastens vekt vil derimot variere (om fuglene aldri berører flyet og dermed kan sees på som en selvstendig enhet). Totalt sett (fly + fugler) vil det ikke være noe forskjell (agh, slike hypotetiske spørsmål har aldri vært min sterke side).

Du kan tenke deg at alt som er inni flyet(luft inkludert) veier et visst antall tonn. Flyet kan i dette tilfellet regnes som lufttett og når fuglene flyr opp inni flyet vil de være en del av luftas masse og dermed også en del av flyets totale vekt. Derfor må flyet ha like stor oppdrift (evt. fart) i det det tar av i begge tilfellene.

Jeg mener altså at lastens vekt vil være konstant når vi tenker oss at luften fuglene flyr i inni kassa holder seg i kassa. Oppdriften fuglene får ved å flakse med vingene overføres til lufta som presser ned på kassa(lasten).

Lenke til kommentar

Hva er forskjellen:

Flyet veier det samme, lastens vekt vil derimot variere (om fuglene aldri berører flyet og dermed kan sees på som en selvstendig enhet). Totalt sett (fly + fugler) vil det ikke være noe forskjell (agh, slike hypotetiske spørsmål har aldri vært min sterke side).

Du kan tenke deg at alt som er inni flyet(luft inkludert) veier et visst antall tonn. Flyet kan i dette tilfellet regnes som lufttett og når fuglene flyr opp inni flyet vil de være en del av luftas masse og dermed også en del av flyets totale vekt. Derfor må flyet ha like stor oppdrift (evt. fart) i det det tar av i begge tilfellene.

Jeg mener altså at lastens vekt vil være konstant når vi tenker oss at luften fuglene flyr i inni kassa holder seg i kassa. Oppdriften fuglene får ved å flakse med vingene overføres til lufta som presser ned på kassa(lasten).

Sikker? Hvis fuglene holder seg i lufta (altså mellom gulv og tak) i flyet under hele take-offen (noe som er veldig usannsynlig at de klarer), vil de vel ikke påvirke systemets (flyets) masse?

Lenke til kommentar

Hva er forskjellen:

Sikker? Hvis fuglene holder seg i lufta (altså mellom gulv og tak) i flyet under hele take-offen (noe som er veldig usannsynlig at de klarer), vil de vel ikke påvirke systemets (flyets) masse?

Jo, oppdriften fuglene får når de flyr inni flyet kommer fra lufta inni flyet. Når fuglene flyr presser de lufta ned og dermed også flyet.

Dette kan sammenlignes med et akvarie fylt av fisk. Det veier like mye selv om fisken svømmer rundt og ikke ligger på bunnen.

Lenke til kommentar
Kva kan tala i ei IP-adresse fortelje?

Som om det ikke er overforklart allerede så skal jeg komme med nok en forklaring: Det er som et telefonnummer. De første sifrene sier noe om hvor i verden du befinner deg, mens de siste sier noe om hvor i lokalnettverket du er. Det siste er kun nyttig om du kjenner lokalnettverket ditt.

Hvorfor bruker Matlab to byte per tegn for å lagre tekst? En byte gir jo mulighet for hele 256 tegn. To byte gir mulighet for over 65 000 forskjellige tegn, noe som strengt tatt ikke er nødvendig...?

Noen programmer bruker 1 byte, andre 2 byte. Det kommer an på hvilke tegnsett som brukes. Tegnesettet ACSII er nokså simpelt med bare 256 forskjellige tegn (inkludert kommando-tegn som enter og tilbaketasten). Unicode har langt flere forskjellige tegn og trenger derfor mer enn 1 byte for å lagre alle de ulike tegnene.

Lenke til kommentar
Hvor lang tid tar deg før alle atomene i kroppen er byttet ut?

Jeg tror det aldri vil skje før man dør da det er enkelte ting i kroppen som utvikles før fødsel som forblir i kroppen hele livet.

Beste eksemplet jeg kommer på er eggceller hos kvinner(selv om jeg tror de blir borte i overgangsalderen).

Lenke til kommentar

http://www.flux.no/innhold/tids_33_2.htm

98 % av cellene fornyes i løpet av ett år. Man kan jo spørre seg om vi egentlig er den samme personen, eller om vi kun er en slags kloning av oss selv i fortiden. Er det den samme bevisstheten?

Nye spørsmål:

1. Feiret de kristne Jesu fødsel før de stjal jula? I så fall når på året?

2. Hvordan var karaktersystemet i høyere utdanning før det ble erstattet av bokstavkarakterer fra A til F?

3. Folk som er rød-grønn fargeblinde, ser de andre farger på samme måte som oss? Og er det slik at én av fargene rød og grønn "forskyves" mot den andre, eller møtes de på halvveien? Sagt på en annen måte: Ser fargeblinde verken rød eller grønn "perekt"?

4. Når jeg joiner en facebook-gruppe og "hider" det på mini-feeden min, kommer det da opp på andres news feed?

Endret av Strofe
Lenke til kommentar

Strofe - den opprinnelige ASCII-tabellen inneholder ikke æøå, men det finnes en egen norsk-dansk ASCII-tabell som gjør det. Men da må du spesifisere at PC-en skal bruke den. I gamle DOS-dager måtte man definere et par egne linjer i oppstartsfilen for å overbevise pc-en at den skal bruke norsk-dansk ASCII, ikke amerikansk sådann. I Windows er det ikke fullt så kritisk lenger da den bruker Unicode som inneholder æøå fra definisjonen av, men det har ennå mye å si hvis man skal lese/tolke ASCII-filer. Unicode blir stadig mer brukt da denne inneholder alle verdens tegn uten at de "kolliderer" med hverandre.

Alt dette jeg skriver over er også årsaken til at man for eksempel ikke kan ha æøå i domenenavn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...