trikola Skrevet 7. februar 2023 Del Skrevet 7. februar 2023 1 hour ago, Simen1 said: Hæ? Hvis all energien blir til nyttbar varme så vil jeg kalle det 100%. Javel. Hvorfor stilte du da spørsmålet slik: 18 hours ago, Simen1 said: Hvor lett kan man bygge en relativt effektiv reaktor egentlig? 10 tonn? Lenke til kommentar
Pliscin Skrevet 8. februar 2023 Del Skrevet 8. februar 2023 (endret) Hvordan hadde det fungert med en strømgenerator på biler (Elbiler) som var som en vindmølle? Det blir jo ganske store luftmengder hvis man kjører raskt. Endret 8. februar 2023 av Pliscin Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 8. februar 2023 Del Skrevet 8. februar 2023 Vindmølla på biltaket skaper så mye luftmotstand at bilen får kortere rekkevidde. 1 Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 8. februar 2023 Del Skrevet 8. februar 2023 Uten tap i energioverføringen burde man gå i null. Lenke til kommentar
Flin Skrevet 9. februar 2023 Del Skrevet 9. februar 2023 Må si meg enig med @Mannen med ljåen og @Skurupu. Det beste du kan håpe på er å gå i null, men siden det er litt energitap vil du gå nok gå i minus. Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 10. februar 2023 Del Skrevet 10. februar 2023 Pliscin skrev (På 8.2.2023 den 10.53): Hvordan hadde det fungert med en strømgenerator på biler (Elbiler) som var som en vindmølle? Det blir jo ganske store luftmengder hvis man kjører raskt. Energien blir jo tilført fra batteriet, så du taper energi på det. vil kun fungere når du står i ro. Du får også vanvittig med luftmotstand. Det fungerer på seilbåt, men av andre grunner. Hva er den taktiske grunnen til at de alltid bruker motorsykkel i politi eskorter? Lenke til kommentar
Karltorbj Skrevet 10. februar 2023 Del Skrevet 10. februar 2023 (endret) Flin skrev (På 9.2.2023 den 9.33): Må si meg enig med @Mannen med ljåen og @Skurupu. Det beste du kan håpe på er å gå i null, men siden det er litt energitap vil du gå nok gå i minus. Evighetsmaskinen er enda ikke oppfunnet. Det naermeste vi har kommet, er ei fastmontert klokke i Sveits, som gaar paa atmosfaeretrykk ( hoey og lavtrykk ) Har truffet paa noen, som misforstaar litt. De tror en hybridbil, fungerer som en evighetsmaskin. Endret 10. februar 2023 av Karltorbj Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. februar 2023 Del Skrevet 11. februar 2023 Sjørøver skrev (12 timer siden): Pliscin skrev (På 8.2.2023 den 10.53): Hvordan hadde det fungert med en strømgenerator på biler (Elbiler) som var som en vindmølle? Det blir jo ganske store luftmengder hvis man kjører raskt. Energien blir jo tilført fra batteriet, så du taper energi på det. vil kun fungere når du står i ro. Du får også vanvittig med luftmotstand. Det fungerer på seilbåt, men av andre grunner. Denne "bilen" er vinddrevet. Til og med så godt at batteri og motor er overflødig. Noen upraktiske egenskaper følger riktignok med. Det nærmeste man kommer med vanlige biler er nok elbil + lading fra et kraftnett med høy andel vindkraft og lagret vindkraft. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 11. februar 2023 Del Skrevet 11. februar 2023 Ser wikipedia har en artikkel om nesten dette temaet(energi fra vinden, kontra å seile mot vinden), https://en.wikipedia.org/wiki/Tacking_(sailing) Men de skriver ingenting om det tekniske om hvorfor det er mulig. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. februar 2023 Del Skrevet 11. februar 2023 (endret) del_diablo skrev (43 minutter siden): Ser wikipedia har en artikkel om nesten dette temaet(energi fra vinden, kontra å seile mot vinden), https://en.wikipedia.org/wiki/Tacking_(sailing) Men de skriver ingenting om det tekniske om hvorfor det er mulig. Veldig enkelt forklart: Med seilet på skrå i forhold til vindretninga så skyves fartøyet sidelengs i forhold til vinden. Det er enkelt å se for seg at det fungerer 90° på vindretninga. Denne retninga kan styres med seilets retning og stramhet "trimming" + styrehjelp fra kjølen og roret. Man kan for eksempel styre mer medvinds (og kanskje skifte seil til spinnakker "fallskjerm"-type seil), eller man kan bruke denne sideveis hastigheten til å styre brattere opp mot vinden. Det er ikke mulig å gå nøyaktig rett mot vinden, akkurat som det kan være vanskelig eller umulig å gå rett opp et stupbratt fjell, men det er både mulig og enklere å gå sikksakk oppover et litt mindre bratt fjell sånn at bakken blir tilsynelatende mindre bratt. Hvor bratt en gitt seilbåt kan gå opp mot vinden avhenger av mange ting, deriblant skrogets motstand i vannet, type seil og effektiv seilingsteknikk. Generelt kan man si at vanlige båter kan gå opp mot ca 45° mot vinden men da går det veldig tregt. Det kan være mer effektivt å gå slakere sikksakk med f.eks 60° mot vindretninga. Endret 11. februar 2023 av Simen1 Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 11. februar 2023 Del Skrevet 11. februar 2023 Simen1 skrev (6 timer siden): Denne "bilen" er vinddrevet. Ja, det blir samme prinsippet som seilbåt. Tipper de får god fart på den. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 12. februar 2023 Del Skrevet 12. februar 2023 (endret) Her er en cool vinddrevet "bil" som faktisk kan kjøre fortere enn medvinden, uten "kryssing" slik man kan med en seilbåt. Tester har faktisk vist at denne konstruksjonen kan oppnå 2,8 ganger vindhastigheten. Forklaring av prinsippet på slutten av videoen. Endret 12. februar 2023 av SeaLion skrivefeil 1 Lenke til kommentar
ali q Skrevet 13. februar 2023 Del Skrevet 13. februar 2023 Hvordan kan enheter med USB-C nekte å ta imot lading hvis kabelen er USB-C i begge ender? F.eks. har jeg en Miyoo Mini v2 hvor produsenten opplyser om denne svakheten, og det stemmer jo, bruker jeg en ren USB-C lader med ren USB-C kabel i begge ender så lader den ikke i det hele tatt, reagerer ikke på at kabel er satt inn, men hvis jeg bruker en gammeldags lader med USB-A og en kabel som er USB-A Male til USB-C Male så lader den tilsynelatende med 5V 1A-1.5A DC. 1 Lenke til kommentar
Gravitass Skrevet 13. februar 2023 Del Skrevet 13. februar 2023 ali q skrev (13 timer siden): Hvordan kan enheter med USB-C nekte å ta imot lading hvis kabelen er USB-C i begge ender? F.eks. har jeg en Miyoo Mini v2 hvor produsenten opplyser om denne svakheten, og det stemmer jo, bruker jeg en ren USB-C lader med ren USB-C kabel i begge ender så lader den ikke i det hele tatt, reagerer ikke på at kabel er satt inn, men hvis jeg bruker en gammeldags lader med USB-A og en kabel som er USB-A Male til USB-C Male så lader den tilsynelatende med 5V 1A-1.5A DC. Fordi den enheten som nekter å lade på den måten er laget veldig billig. For å lade med USB-C i begge ender så må enheten fortelle laderen hvilken spenning og effekt den støtter. Dette gjøres ikke i billige/enkle produkter. Var en del styr med dette for 4-5 år siden, fordi USB-C standarden ikke ble implementert skikkelig av produsentene (selv dyre produkter). Med vanlig USB-A så er det bare 5V som tilbys uansett, så der er det ikke behov for kommunikasjon. Om du bruker en USB-A til USB-C adapter, så kan du bruke kabelen med USB-C i begge ender uten problemer. 1 Lenke til kommentar
ali q Skrevet 13. februar 2023 Del Skrevet 13. februar 2023 Gravitass skrev (5 minutter siden): Fordi den enheten som nekter å lade på den måten er laget veldig billig. For å lade med USB-C i begge ender så må enheten fortelle laderen hvilken spenning og effekt den støtter. Dette gjøres ikke i billige/enkle produkter. Var en del styr med dette for 4-5 år siden, fordi USB-C standarden ikke ble implementert skikkelig av produsentene (selv dyre produkter). Med vanlig USB-A så er det bare 5V som tilbys uansett, så der er det ikke behov for kommunikasjon. Om du bruker en USB-A til USB-C adapter, så kan du bruke kabelen med USB-C i begge ender uten problemer. Burde ikke da laderen detektere at noe ble koblet til, som ikke snakker tilbake, og bare tilby 5V DC? Selv hvis den kun tilbyr 5V 0.5A som USB i sin tid started med? At den ikke detekterer noe og ikke lader i det hele tatt virker ganske søkt Lenke til kommentar
Gravitass Skrevet 13. februar 2023 Del Skrevet 13. februar 2023 ali q skrev (29 minutter siden): Burde ikke da laderen detektere at noe ble koblet til, som ikke snakker tilbake, og bare tilby 5V DC? Selv hvis den kun tilbyr 5V 0.5A som USB i sin tid started med? At den ikke detekterer noe og ikke lader i det hele tatt virker ganske søkt Husker ikke alle detaljene, men med en USB-C kabel så er det en motstand mot jord på den ene lederen. Om du har en USB-C kabel som mangler denne motstanden så kan det også gi problemer (husker OnePlus hadde en blemme med dette på sine knallrøde USB-kabler når det var nytt). Ta et kjapt søk på nettet, så vil du se at mange har samme problem som deg 🙂 Lenke til kommentar
Gravitass Skrevet 19. februar 2023 Del Skrevet 19. februar 2023 Reglen: Syre i vann, det går an, men vann i syre, det blir uhyre. Hva er det som gjør at vi da kan drikke vann, uten å få problemer med magen? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 19. februar 2023 Del Skrevet 19. februar 2023 Reglen gjelder bare konsentrert syre. 1 Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 19. februar 2023 Del Skrevet 19. februar 2023 Hva er typisk høyeste båndbreddebruk på en stor offentlig plass, for eksempel en stor internasjonal flyplass, som Schipol, Atlanta, eller lignende? Tenker da på wifi-løsningen til passasjerer. Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 20. februar 2023 Del Skrevet 20. februar 2023 Reeve skrev (20 timer siden): Hva er typisk høyeste båndbreddebruk på en stor offentlig plass, for eksempel en stor internasjonal flyplass Uten å ha undersøkt tipper jeg at det er vanskelig å gi svar på, da såpass store plasser gjerne kan levere nett fra flere ISP'er, som på sin side ikke ønsker å oppgi slik info pga konkurransehensyn. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå