Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
drisas skrev (På 22.1.2021 den 20.03):

Magesyre er skadelig for svelg, munn og tenner når vi kaster opp. Hvorfor er det da ikke skadelig for magesekken og tarmsystemet?

Så er det vel slik at den produserer magesyre når man spiser, til å fordøye maten. Man har ikke konstant mye magesyre. Jo mer man spiser jo mer magesyre produserer den også.

Så en plass at man ikke bør spise for mye mat for sent på kvelden/tett innpå leggetid. Hvis den produserer mye magesyre og du ligger på ryggen, så har det hendt med noen at syren har tatt veien til halsen og gjort skade i det området.

Lenke til kommentar

Hvordan måler såkalte smart-klokker søvnrytme? Jeg har på meg klokka om natta, og den treffer sånn tålelig bra på innsovingspunkt (etter det jeg vet - jeg ligger ikke og ser på klokka til jeg slukner ...), og måler søvnrytme gjennom natta.

Hvilke målemetoder bruker den? Pulsen min ser ikke ut til å gå signifikant ned fra normal hvilepuls. Er det bevegelser? Har den andre biometriske målinger/sensorer som registrerer ting?

Endret av Skavold
Lenke til kommentar

Har ikke annet enn mine erfaringer, men min klokke (Huawei GT2 Pro) måler nok bevegelse (blant annet?), for den treffer dårlig på start og stopp. Om jeg avslutter dagen ved å sitte stille og se film, eller står opp og sitter stille noen timer, så ser det ut til at jeg har sovet i 12 timer, mens det reelle er 6-7 timer.

Lenke til kommentar
Skavold skrev (6 minutter siden):

Hvordan måler såkalte smart-klokker søvnrytme? Jeg har på meg klokka om natta, og den treffer sånn tålelig bra på innsovingspunkt (etter det jeg vet - jeg ligger ikke og ser på klokka til jeg slukner ...), og måler søvnrytme gjennom natta.

Hvilke målemetoder bruker den? Pulsen min ser ikke ut til å gå signifikant ned fra normal hvilepuls. Er det bevegelser? Har den andre biometriske målinger/sensorer som registrerer ting?

Jeg har en smartklokke(withings) som kun bruker bevegelsessensor, den er med andre ord kun en fancy skritteller. ;)

Så vidt jeg kan se kombinerer den analyse av bevegelsesmønster med litt gjetting. Den kan for eksempel se forskjell på om jeg går, løper eller svømmer, og når jeg har lagt inn min egen høyde kan den også estimere distanse. Løp/gange gir rytmiske bevegelser i en frekvens som henger sammen med kroppshøyde og tempo. Bevegelse når du sover vil som regel mangle den rytmen du får når du går, det vil være mindre og dessuten vil den være om kvelden.

Systemet er ikke feilfritt, min egen klokke vil ofte tro at jeg sover om jeg blir sittende foran pcen etter vanlig leggetid. ;)

Lenke til kommentar

Takk for svar.

Jeg har også en Withings (Steel HR Sport), og opplever aldri at den mistolker lavt aktivitetsnivå i våken tilstand som soving, men det hender den tolker andre aktiviteter litt rart. Oppvask og slikt kan den finne på å tolke som svømming ...

Distanse måler den ganske greit ved å bruke GPS-en til vertstelefonen.

Lenke til kommentar
Skavold skrev (14 minutter siden):

Oppvask og slikt kan den finne på å tolke som svømming ...

Dette er vel fordi klokka detekterer at vatnet gir mange trykkutslag på skjermen slik at skjermen går i "vannmodus", dette kombinert med litt bevegelse så gjetter nok klokka på at du bader sjølv om det berre er armene som er i kontakt med vatn.

Lenke til kommentar

Så det gnistret fra toget, jeg regner med at rim på kjøreledningen lager litt avstand mellom den og strømavtageren og at vi dermed får sprakelyd og lysbue. Hvor mye  slitasje gir dette på kjøreledning og tog? Effektene det er snakk om er mye større en de lysbuene vi sveiser med?

Lenke til kommentar

For at lysbuen skal kunne rekke å gi en farlig oppvarming må lysbuen få litt tid til å varme opp metallet. Kjøreledningen farer for raskt forbi til at lysbuen rekker å gi lokal oppvarming. Og for å unngå slike skader på strømavtageren på toget, henges kjøreledningen i sikksakk, slik at kjøreledningen sklir sidelengs på strømavtageren hele tiden. Ved hver stolpe skifter kjøreledningen fra sikk til sakk eller omvendt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (1 time siden):

Så det gnistret fra toget, jeg regner med at rim på kjøreledningen lager litt avstand mellom den og strømavtageren og at vi dermed får sprakelyd og lysbue. Hvor mye  slitasje gir dette på kjøreledning og tog? Effektene det er snakk om er mye større en de lysbuene vi sveiser med?

Jeg vet ikke svaret på dette, men det heter kontaktledning, ikke kjøreledning. Kanskje du finner noe her.

Lenke til kommentar
SeaLion skrev (4 minutter siden):

Det er mulig fagtermen er kontaktledning, men media omtaler den nesten uten unntak som kjøreledningen.

Ja, jeg vet, tror hele Jernbaneverket vrir seg litt hver gang. Kjøreledning er for trikk, kontaktledning er tog. Jeg så en gang en ansatt derfra korrigere et nyhetsanker på TV på akkurat det i forbindelse med en nedrivningshendelse som skapte forsinkelser i Østlandsområdet🙂

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (10 minutter siden):

Hvorfor det? Er det noen tekniske forskjeller på de to eller bare 'kulturforskjeller'?

Jeg er ikke helt sikker, og er muligens på dypt vann her nå. Men jeg TROR at det er slik at kjøreledningen til trikken henger fra mast til mast og er selvbærende. Mens på tog så henger det en bæreline øverst og en kontaktledning nederst. Jeg antar at belastningene på sistnevnte system er vesentlig større, både pga størrelse, fart og at toget ferdes i vesentlig mer værutsatte områder enn trikken - og at de derfor henger denne bærelinen øverst, som antagelig er av et sterkere materiale enn CuAg-legeringen selve kontaktledningen er laget av.

 

edit: det heter visst bæreline

edit 2: fant denne artikkelen, den er fin hvis du virkelig vil nerde litt om temaet

Endret av Kaplan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...