Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fyrverkeri som lager masse farger når det eksploderer er egentlig bare bittesmå kuler som består av salter, metallpulver og mineraler som brenner med forskjellige farger. Raketten er en simpel kruttrakett med en plugg i enden, og kulene ligger i nesa. Når kruttet er brent opp (altså raketten er nådd makshøyde) antennes ladningen i nesa, hele greia eksploderer og kulene antennes og lager fine sprakende farger og lyder.

 

Fyrverkeri er mange tusen år gammelt, kommer visst fra Kina.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Hvilke råtnings prosesser er det som ikke trenger oksygen da?

Forråtnelse skjer ikke bare ved at mikroorganismer bryter ned kroppen; kroppen bryter også ned "seg selv" ved at enzymer og forskjellige andre kjemikaler virker på kroppen. Disse prosessene trenger ikke nødvendigvis oksygen for å skje.

Lenke til kommentar
Hvilke råtnings prosesser er det som ikke trenger oksygen da?

Forråtnelse skjer ikke bare ved at mikroorganismer bryter ned kroppen; kroppen bryter også ned "seg selv" ved at enzymer og forskjellige andre kjemikaler virker på kroppen. Disse prosessene trenger ikke nødvendigvis oksygen for å skje.

Kan legge til at disse enzymene gjerne kommer fra lysosomer.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082
Matolje som i raps eller solsikkeolje? Eneste måten jeg kan se den oljen ta livet av deg er at du får i deg for mange kalorier over lengre tid og du dør av overvekt (olje er litt av en kaloribombe, med 9kcal per 1g olje, til sammenligning har karbohydrater og proteiner 4kcal per 1g). Hvis du holder deg til raps og solsikkeolje får du i deg lite mettede fett, og mye en- og flerumettet fett som faktisk er veldig bra for kroppen din.

 

Jeg regner med at du ønsker å spise matolje i tillegg for å få i deg flere kalorier om dagen. Det er uproblematisk, så lenge du holder deg til rett matolje. Her er en god artikkel om matolje.

Takker :) Av matolje tenkte jeg på soyaolje.

Endret av medlem-105082
Lenke til kommentar
Kan vann i vakuum fryse?

Det kommer an på hvor stort vakuum det er snakk om og hvor lav temperaturen er. Ved under 0,0061 atmosfærers trykk er finnes ikke vann i flytende form. Da er det enten fast eller gass.

 

Enten?

 

Jeg spurte siden jeg leste at en kar som ble utsatt for vakuumet i verdensrommet sa at vannet på tungen hans kokte.

Og som vi også vet så koker vann ved lavere temperatur jo mindre trykk det blir, men gjelder dette også for frysepunktet? Mindre trykk = lavere frysepunkt?

Lenke til kommentar
Matolje som i raps eller solsikkeolje? Eneste måten jeg kan se den oljen ta livet av deg er at du får i deg for mange kalorier over lengre tid og du dør av overvekt (olje er litt av en kaloribombe, med 9kcal per 1g olje, til sammenligning har karbohydrater og proteiner 4kcal per 1g). Hvis du holder deg til raps og solsikkeolje får du i deg lite mettede fett, og mye en- og flerumettet fett som faktisk er veldig bra for kroppen din.

 

Jeg regner med at du ønsker å spise matolje i tillegg for å få i deg flere kalorier om dagen. Det er uproblematisk, så lenge du holder deg til rett matolje. Her er en god artikkel om matolje.

Takker :) Av matolje tenkte jeg på soyaolje.

I henhold til lommelegen.no inneholder (raffinert) soyaolje ofte mye transfett, som ikke er særlig sunt. Ville anbefalt deg en annen olje, evt. kaldpressede uraffinerte soyaoljer.

Lenke til kommentar
Kan vann i vakuum fryse?

Det kommer an på hvor stort vakuum det er snakk om og hvor lav temperaturen er. Ved under 0,0061 atmosfærers trykk er finnes ikke vann i flytende form. Da er det enten fast eller gass.

Enten?

 

Jeg spurte siden jeg leste at en kar som ble utsatt for vakuumet i verdensrommet sa at vannet på tungen hans kokte.

Og som vi også vet så koker vann ved lavere temperatur jo mindre trykk det blir, men gjelder dette også for frysepunktet? Mindre trykk = lavere frysepunkt?

Nei, det er motsatt. Jo lavere trykk jo høyere er smeltepunktet på vann. Ved 0,0061 atmosfærers trykk har smeltepunktet til vann steget til 0,01°C. Altså en ørliten smule høyere enn ved vanlig atmosfærisk trykk. Men det med kokepunktet stemmer. Jo lavere trykk jo lavere kokepunkt. Det vil si at smeltepunkt og kokepunkt nærmer seg hverandre når trykket faller. Ved 0,0061 atmosfærers trykk møtes kokepunkt og smeltepunkt. Eller sagt på en annen måte: Ved lavere trykk enn 0,0061 atmosfærers trykk så er kokepunktet lavere enn smeltepunktet. Det høres sikkert helt ulogisk ut men det er en måte å se det på. Derfor koker vann som blir utsatt for lave trykk og selv is fordamper direkte uten å være innom flytende fase.

 

Jeg får dra frem et fasediagram nok en gang :) (Jeg sto for 83% av treffene på ordet fasediagram sist, nå er det vel 86% :p )

 

 

kaft-fas.gif

 

Trykk er langt den vertikale aksen (logaritmisk), der 100 kPa er vanlig atmosfærisk trykk. Temperatur er langs den horisontale aksen (lineær), der temperaturen er i kelvin og 275,15 K er det samme som 0°C.

 

Her er det samme diagrammet tegnet av noen andre og på engelsk:

image026.gif

 

Grunnen til at vannet på tunga til astronauten kokte når han ble utsatt for vakuum var at vannet passerte kokepunktet (loddrett nedover i diagrammet).

Lenke til kommentar
Hvor på månen har mennesket landet, og hvorfor kan vi ikke se på stedet gjennom teleskop? eller kan vi det?

Google er din venn, nå uten ost: http://www.google.com/moon/

 

Det er snart 40 år siden folk var der oppe, og jeg er fortsatt imponert over at de greide det. Samtidig er det litt skuffende at alle fremtidsvisjonene om verden i år 2000 med flyvende biler, boliger på månen osv. ikke førte frem.

 

Fler som lar seg fascinere: Planet Karen

 

 

Endret av Codename_Paragon
Lenke til kommentar
hva skjer når fyrverkeri explodere, hvorfor smeller det, oh hvorfor kan det lage hull i jorder? Jeg vet jo at det er en bølge som gjør at det smeller men hvorfor skjer dette

Eksplosjon er når du har en rask forbrenning der forbrenningsproduktene (varm gass) tar opp større volum enn utgangspunktet (f.eks. krutt, dynamitt eller liknende). Volumveksten gir en utblåsning i alle retninger, og der trykkbølgen treffer bakken, kan trykkbølgen presse jordsmonnet bort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...