Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Hvorfor er det ikke bra å trene rett før du legger deg ?

Fordi når du trener blir du veldig våken og kroppen skjerpes. Hvis du legger deg i denne tilstanden vil du antagelig ha problemer med å sovne, selv om du er trøtt. Men hvis du lar kroppen roe seg ned først i et par timer vil det gå lettere å legge seg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er at det så og si er umulig å fjerne absolutt alt av oksygen. Det vil bestandig være litt oksygen i luften som bidrar til råtning. Det vil definitivt gå saktere, men reaksjonene vil aldri ta helt slutt.

 

Dessuten så eksisterer det flere mikroorganismer som ikke livnærer seg på oksygen, men på COx og nitrøse forbindelser.

Lenke til kommentar

Store norske leksikon seie "Et voksent menneske forbruker daglig ca. 0,9 kg fritt oksygen, O2. Mennesket kan underholde åndedrettsprosessen i gassblandinger med indifferente gasser selv om oksygeninnholdet går ned til 8-9 %. Synker innholdet til 7 %, inntrer bevisstløshet etter noen tid. Også oksygenrike blandinger kan pustes inn. Ved konsentrasjoner større enn 60 % oksygen kan lungeskader oppstå ved lengre tids innånding."

 

Vart fortalt i kjemien at hovud grunnen til at du blir dårleg visst du holder pusten, er meir pga PH verdier, en av mangel på oksygen?

Lenke til kommentar
Kan vann i vakuum fryse?

Det kommer an på hvor stort vakuum det er snakk om og hvor lav temperaturen er. Ved under 0,0061 atmosfærers trykk er finnes ikke vann i flytende form. Da er det enten fast eller gass.

 

Hvor lav må konsentrasjonen av oksygen være ved en atmosfære trykk for at menneske skal på pustevansker og ha en dødelig effekt etter en god tid?

I 3000 meters høyde over havet er oksygeninnholdet ca 2/3 av hva det er ved havnivå. Ved 3000 meters høyde er det veldig lav sannsynlighet for høydesyke. I 5000 meters høyde er oksygennivået omtrent 1/2 av hva det er ved havnivå. I den høyden er det ganske vanlig å få høydesyke om man kommer raskt opp fra havnivå. På mount everest er det ca 1/3 av oksygnenivået av hva det er ved havnivå. I den høyden er det svært lett å få høydesyke. Uten lang tids tilpasning vil man dø i løpet av noen timer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-uVTr2vDm

Hvorfor klarer jeg ikke drikke brus når jeg har åpnet ei ny ei og helt den i et glass?

Det blir sånn at jeg ikke får puste bare jeg stikker trynet nedi glasset.

Utrolig ubehagelig. Må vente litt liksom.

Lenke til kommentar
Har hørt noe slikt som at det er oksygenet som gjør at vi mennesker blir gamle og dør, og at hvis vi pustet noe annet, så hadde vi ikke dødd. Stemmer det?

I blodet er oksygen ett av de mest aldringsfremmende stoffene. Oksygen ødelegger en god del på sin vei, men på den andre siden så må vi jo ha det også. Det er derfor antioksydanter er så sunt. Det fanger opp og nøytraliserer oksygenmolekyler som har gått seg vill i blodet og ikke er festet til røde blodlegemer. Antioksydantene reduserer altså aldringsprosessen.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082

Er det farlig å ta ca 4-6 spiseskjeer med matolje i tillegg til vanlig kost? Hvis ikke, hvor mye matolje vil tilslutt vippe over til farlig?

Endret av medlem-105082
Lenke til kommentar
Er det farlig å ta ca 4-6 spiseskjeer med matolje i tillegg til vanlig kost? Hvis ikke, hvor mye matolje vil tilslutt vippe over til farlig?

 

Matolje som i raps eller solsikkeolje? Eneste måten jeg kan se den oljen ta livet av deg er at du får i deg for mange kalorier over lengre tid og du dør av overvekt (olje er litt av en kaloribombe, med 9kcal per 1g olje, til sammenligning har karbohydrater og proteiner 4kcal per 1g). Hvis du holder deg til raps og solsikkeolje får du i deg lite mettede fett, og mye en- og flerumettet fett som faktisk er veldig bra for kroppen din.

 

Jeg regner med at du ønsker å spise matolje i tillegg for å få i deg flere kalorier om dagen. Det er uproblematisk, så lenge du holder deg til rett matolje. Her er en god artikkel om matolje.

Lenke til kommentar
Hvorfor er det ikke bra å trene rett før du legger deg ?

Fordi når du trener blir du veldig våken og kroppen skjerpes. Hvis du legger deg i denne tilstanden vil du antagelig ha problemer med å sovne, selv om du er trøtt. Men hvis du lar kroppen roe seg ned først i et par timer vil det gå lettere å legge seg.

 

Er det det eneste ? At det blir vanskelig å sove.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...