Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vakuum får får en hverken til å eksplodere eller implodere. Astronauter har faktisk overlevd ulykker der de har blitt utsatt for vakuum i 30 sekunder eller noe sånt. Han svimet riktignok av og det siste han husket var at vannet på tunga kokte, men han overlevde og fikk ikke skader av det.

 

Man kan nok tenke seg at kroppen vil eksplodere i vakuum (ikke implodere), men det skjer altså ikke. Grunnen skal være at trykkforskjellen mellom kropp og omgivelser er så liten som 1 bar.

Lenke til kommentar

Noen ganger når jeg har laptopen på fanget eller på magen (ligge i senge), kan jeg kjenne en varm ubehagelig følelse der laptopen ligger. Har opplevd dette flere ganger og laptopen er ikke varm overhode.

 

Er litt nysgjerrig nå (spesielt sidene plagene forsvant straks jeg slo av trådløskortet): Kommer plagene fra strålingen, og er strålingen farlig? Kjennes faktisk noen ganger ut som etterslepet etter et ballespark, ikke særlig behagelig med andre ord.

Endret av IQ
Lenke til kommentar
Vakuum får får en hverken til å eksplodere eller implodere. Astronauter har faktisk overlevd ulykker der de har blitt utsatt for vakuum i 30 sekunder eller noe sånt. Han svimet riktignok av og det siste han husket var at vannet på tunga kokte, men han overlevde og fikk ikke skader av det.

 

Man kan nok tenke seg at kroppen vil eksplodere i vakuum (ikke implodere), men det skjer altså ikke. Grunnen skal være at trykkforskjellen mellom kropp og omgivelser er så liten som 1 bar.

Trykket i romfergen opprettholdes i alle fall på 103,3kPa (ca. 1 atm / 1 bar) [kilde], så det stemmer bra det der.

 

Verdensrekorden i fridykking (med ballast / luftsekk) er 214 meter [kilde]. Det tilsvarer et trykk på omtrent 24 atmosfærer. Det skal sies at man får utjevnet trykket på vei nedover, men det viser likevel at mennesket klarer å motstå ekstreme positive trykkdifferanser.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789
Hvor på månen har mennesket landet, og hvorfor kan vi ikke se på stedet gjennom teleskop? eller kan vi det?

 

kanskje fordi muligens vi ikke har vært på månen?

Lenke til kommentar
Hvor på månen har mennesket landet, og hvorfor kan vi ikke se på stedet gjennom teleskop? eller kan vi det?

Et utgangspunkt er å ha god nok oppløsning på teleskopet og unngå atmosfæreflimring. Teleskopet bør derfor være plassert i høyfjellet (mindre atmosfære mellom teleskopet og verdensrommet). Det finnes kart over månelandingsstedene, jeg legger ved et fra

http://sos.noaa.gov/datasets/solar_system/moon.html

der også ubemannede sonder er markert (de er markert med en S).

post-51414-1196667775_thumb.jpg

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar
Jeg ville gjerne ha mulighet til å se restene etter månelandingene da :p

Om flagget fortsatt er der osv.

 

Er nemlig litt fan av konspirasjonsteorien

Vi har ingen teleskop hverken på jorda elller i verdensrommet som har god nok oppløsning til å se sporene vi har etterlatt oss på månen. Derimot har vi etterlatt oss noen spesielle speil(retroreflektorer) vi kan sende laserstråler mot for å utføre svært nøyaktig avstandsmålinger. Også dette krever utstyr man ikke finner hjemme hos enhver amatørastronom...

 

 

Akkurat hva er det med den teorien du finner tiltalende?

 

 

Hvis du ikke har sett den før bør du lese den nå: http://en.wikipedia.org/wiki/Moon_landing_hoax

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...