Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Når man bruker å vifte med døra for å bli kvitt lukten i et rom - vil det lønne seg å både lukke og åpne fort, eller en av delene fort og en sakte?

 

Hvis ikke DET er et snedig spørsmål vet ikke jeg.

8930325[/snapback]

DET var snedig ja :)

 

Jeg tror det kommer litt an på hvilken vei døra vender. (inn i rommet eller ut fra det) og hvordan veggene er plassert rundt døra. F.eks om døra er i enden av en korridor. Men generelt sett tror jeg ikke det er noen voldsom forskjell på de to teknikkene. Det er hovedsaklig viktig å få omrøring i lufta der inne. Åpner du raskt og lukker tregt så vil du skape et trykk og en viss gjennomstrømnining den ene retninga, så fremt det er et åpent vindu der.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når man bruker å vifte med døra for å bli kvitt lukten i et rom - vil det lønne seg å både lukke og åpne fort, eller en av delene fort og en sakte?

 

Hvis ikke DET er et snedig spørsmål vet ikke jeg.

8930325[/snapback]

DET var snedig ja :)

 

Jeg tror det kommer litt an på hvilken vei døra vender. (inn i rommet eller ut fra det) og hvordan veggene er plassert rundt døra. F.eks om døra er i enden av en korridor. Men generelt sett tror jeg ikke det er noen voldsom forskjell på de to teknikkene. Det er hovedsaklig viktig å få omrøring i lufta der inne. Åpner du raskt og lukker tregt så vil du skape et trykk og en viss gjennomstrømnining den ene retninga, så fremt det er et åpent vindu der.

8930654[/snapback]

 

Det jeg tenkte ja. I et tilfelle der døren åpnes utover vil man ved kjapp åpning få mer luft ut, korrekt?

 

Det er vel mye i det du sier at det avhenger litt av hvor døren er plassert. Takk for svar. :mrgreen:

Lenke til kommentar

Annet er for "seriøse" ting som ikke passer i noen av de andre kategoriene, mens OT-baren er for alt mulig annen prat. Sitat fra en sticky (Om posting på OT-baren og Off Topic generelt) i OT-baren:

I tillegg har vi "OT-baren" for alt annet dere måtte ha lyst til å prate om, sitat "Småprat om alt og ingenting fra hverdagens små og store hendelser - innenfor rimelighetens grenser." Dette er opprettet for å fange opp de emner som ikke har et forum, og som bærer preg av sosial prat om løst og fast.
Endret av sindreij
Lenke til kommentar
Hvorfor barberer boksere seg under armene?

8931609[/snapback]

 

Har en liten teori om at hår under armene setter en stopper for at svetten renner nedover, som kan være fordelaktig. Blir vel lettere å minske effekten av motstanderens slag hvis det glipper når han/hun treffer deg.

Lenke til kommentar
Hvorfor barberer boksere seg under armene?

8931609[/snapback]

 

Ikke bare boksere, men de fleste som driver med en form for kampsport aktivt gjør det for at slagene skal gli lettere av. ( Gjerne litt olje eller fett også )

Endret av Vizla
Lenke til kommentar
Får man vitnemålet i posten på videregående?

8930232[/snapback]

Vi får det på skoleavslutninga på mandag. De som ikke møter opp der får det i posten. Det vil si, de som stod på alle eksamener (var noen som strøyk, men heldigvis ikke meg :p)

8930274[/snapback]

 

Starter å bli litt bekymret, siden vitnemålet skal inn til skolen man søker på innen 1. Juli. Får den nok i posten innen den tid :hrm:

Lenke til kommentar
Jeg har fått vitnemålet nå, og lurer på om jeg skal sende det inn til den videregående skolen jeg har søkt på, eller om grunnskolen jeg gikk på gjør det selv?

8933062[/snapback]

 

Jeg trengte ikke å gjøre det.

 

Søkte du igjennom Vigo? Der står nemlig vitnemålet ditt som blir formidlet videre.

 

Hadde vært ekstremt upraktisk å sende vitnemålet til 4-5 forskjellige skoler, ettersom det er ikke sikkert du kommer inn der du vil.

Lenke til kommentar

Er fluer og mygg tiltrukket av varmen i lyspæra, eller lyset? Jeg har alltid trodd at det var varmen, men fluer flokker seg jo ikke rundt andre varme ting enn lyspærer heller såvidt jeg vet.

 

Noen som vet? Fluer pleier ikke å gå amok langs 12V lysskinna jeg har her med spotter i heller.

Lenke til kommentar

Teddy: Jeg har hørt at insekter ofte tiltrekkes lyset fordi de tror det er månen og prøver å navigere etter den. Å fly mot månen fører den normalt mot åpen himmel og dermed unna gress, skog og annet. Insekter har så små hjerner at det meste de gjør er instinkter. Det er ikke plass til så mange hjerneceller at individuell tankegang, opplæring, lar seg gjøre noe særlig. Å temme et insekt er altså en ganske umulig oppgave.

Lenke til kommentar
Teddy: Jeg har hørt at insekter ofte tiltrekkes lyset fordi de tror det er månen  og prøver å navigere etter den. Å fly mot månen fører den normalt mot åpen himmel og dermed unna gress, skog og annet. Insekter har så små hjerner at det meste de gjør er instinkter. Det er ikke plass til så mange hjerneceller at individuell tankegang, opplæring, lar seg gjøre noe særlig. Å temme et insekt er altså en ganske umulig oppgave.

8933694[/snapback]

Jeg som kunne bannet på at det er en eller annen myggjækel her nede i høgget som lærte ungene sine til å fly inn i øret mitt om natta. Hva skal de der, forresten?

Lenke til kommentar

Øret og øreflippen ligner vel på henholdsvis blomst og kronblad. Også skal de på jakt etter nektar? :p

 

Neida, jeg tipper det er fordi øregangen er ett av de varmeste stedene på huden* og dermed et sted de tror det er en blodåre som de kan suge fra. Mygg ser infrarødt.

 

* Grunnen til at infrarøde øretermometere gir et ganske nøyaktig mål for kroppstemperaturen.

 

termometer.jpg

Lenke til kommentar
Går det ann å bruke forum smileyene i msn?

Der hvor du browser MSN sine smilys skal det være noe man trykker på for å åpne et søk etter bilder som passer som smilys. Så bare lagre de av forumets smilys du vil ha, åpne MSN sitt søk og naviger deg fram til der du lagret smilyene. Og velg hva slags forkortelse du vil bruke for at smilien skal komme fram:

Slik som f.eks :) eller :( eller :P

Men du må bruke forkortelser som ikke allerede eksisterer i listen til MSN.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...