Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Var i en begravelse for et år siden der de brukte en gammel grav på nytt. Når de graver den opp igjen må de vel finne noe rester av kiste eller knokler? Eller. Var vel 30 år siden graven var brukt.

Etter å ha jobbet noen sommere på kirkegård, så kan jeg bekrefte at det hender det graves opp litt av hvert. Det legges pent ned i grava igjen, men er dessverre ikke til å unngå. Kommer veldig an på hvor leirete grunnen er. Enkelte steder på samme kirkegård kan det være minst 30 år, andre steder mye lenger tid før det kan graves på nytt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ispinner av tre, bananskall. epleskrotter.. er sånt å regne som forurensing i naturen? Er det ikke naturlige stoffer?

Det er veldig mange naturlige stoffer som slett ikke er bra for miljø eller helse. Råolje for eksempel, eller økologisk dyrket malurt, fleinsopp, uranmalm eller hundedritt. Alt finnes naturlig i naturen men det betyr ikke at det er noe vi ønsker å ha liggende og slenge hvorsomhelst.

 

Det er fult mulig å kompostere både små biter av rent trevirke, bananskall og epleskrotter. Hvis ikke du kan eller vil kompostere det så har de fleste steder mulighet for å kildesortere det og behandle det avfallet på en fornuftig måte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Når jeg kjørte i Danmark i påsken ble jeg overrasket over at det stort sett ikke var belysning langs (4 felts) motorveiene der. Veldig ubehagelig å kjøre på kvelden/natten når fartsgrensen er 130 km/t og det er akkurat nok biler på veien til at man ikke får brukt fjernlys.
 
Hva er grunnen til dette?
Kan da ikke være så dyr strøm i Danmark at de ikke har råd til belysning langs motorveiene?  :p
Endret av drisas
Lenke til kommentar

Med en kjapp serviettberegning vil jeg anslå rundt 40 000 kWh per km motorvei per år og Danmark har rundt 1100 km motorvei og en gjennomsnittlig kraftpris på rundt 2,5 kr/kWh. Kjapt anslått 110 millioner kroner i årlig strømregning for hele motorveinettet i Danmark.

 

Investeringskostnaden kommer selvsagt i tillegg med noen millioner per km vei.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med en kjapp serviettberegning vil jeg anslå rundt 40 000 kWh per km motorvei per år og Danmark har rundt 1100 km motorvei og en gjennomsnittlig kraftpris på rundt 2,5 kr/kWh. Kjapt anslått 110 millioner kroner i årlig strømregning for hele motorveinettet i Danmark.

 

Investeringskostnaden kommer selvsagt i tillegg med noen millioner per km vei.

 

110 millioner høres mye ut, men faktisk er det ganske lite. Norge har for eksempel satt av 12 milliarder til drift av vei i 2019. (https://www.statsbudsjettet.no/Statsbudsjettet-2018/Statsbudsjettet-fra-A-til-A/Vei/) I tillegg kommer jo dette med sikkerhet. Har selv kjørt på mørk vei i mange år, og på grunn av det har jeg hatt mer enn nok av nestenulykker. Det aller verste var å bråbremse i en 60-sone, og kom så nært at støtfangerne dyttet borti en sykkel - med en unge på. Jeg hadde med vilje senket hastigheten fordi det var så mørkt, men etter tyve år tenker jeg fortsatt mye på hvor nært det var. Hva ville skjedd hvis jeg hadde holdt hastigheten? Hva hvis dette var en motorvei, og fartsgrensen var over 100km/t?

 

Poenget er at ulykker koster samfunnet enorme summer hvert år. Å bruke 110 millioner på lys høres kanskje mye ut, men i praksis er det fint lite. Spesielt hvis man unngår en ulykke på grunn av det.

 

Btw dette er grunnen til hvorfor jeg maser om refleks hvert eneste år i mørketiden. Refleks redder liv. Så enkelt er det. "Jeg vil heller bli sett død enn å gå med refleksvest!" Greit nok det, men det er akkurat det du risikerer.

Endret av Schreiber
  • Liker 3
Lenke til kommentar

110 millioner høres mye ut, men faktisk er det ganske lite. Norge har for eksempel satt av 12 milliarder til drift av vei i 2019. (https://www.statsbudsjettet.no/Statsbudsjettet-2018/Statsbudsjettet-fra-A-til-A/Vei/) I tillegg kommer jo dette med sikkerhet. Har selv kjørt på mørk vei i mange år, og på grunn av det har jeg hatt mer enn nok av nestenulykker. Det aller verste var å bråbremse i en 60-sone, og kom så nært at støtfangerne dyttet borti en sykkel - med en unge på. Jeg hadde med vilje senket hastigheten fordi det var så mørkt, men etter tyve år tenker jeg fortsatt mye på hvor nært det var. Hva ville skjedd hvis jeg hadde holdt hastigheten? Hva hvis dette var en motorvei, og fartsgrensen var over 100km/t?

 

Poenget er at ulykker koster samfunnet enorme summer hvert år. Å bruke 110 millioner på lys høres kanskje mye ut, men i praksis er det fint lite. Spesielt hvis man unngår en ulykke på grunn av det.

 

Btw dette er grunnen til hvorfor jeg maser om refleks hvert eneste år i mørketiden. Refleks redder liv. Så enkelt er det. "Jeg vil heller bli sett død enn å gå med refleksvest!" Greit nok det, men det er akkurat det du risikerer.

Merk at 110 millioner gjelder kun det danske motorveinettet og kun strømregninga, ikke investerings- og vedlikeholdskostnader. Du kan sikkert gange det beløpet med 10 bare for investerings og vedlikeholdskostnadene. Norge har riktignok ca 20% mindre motorvei enn Danmark men det er ikke der man først og fremst møter myke trafikkanter. Skal man lyssette de veiene der myke trafikkanter kan du gange med 10 en gang til. Da snakker vi om anslagsvis like mye som hele veibudsjettet, bare på lys. Altså ingen penger igjen til å utbedre dårlige veier, brøyte eller bygge nye bilveier, sykkelveier etc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

På det nyeste praktbygget i kommunen eg bor i har fasaden begynt å få skjemmende saltutslag fra betongen.

 

Det er jo blitt veldig stygt på enkelte partier, der saltet renner nedover fasaden.

 

Korfor skjer saltutslag egentlig, og er det ikkje mulig å unngå det? Når man bruker mye penger på en fin fasade på ett bygg så skulle eg tro man ville gjøre alt for å unngå slikt?

Lenke til kommentar

Korfor skjer saltutslag egentlig, og er det ikkje mulig å unngå det? Når man bruker mye penger på en fin fasade på ett bygg så skulle eg tro man ville gjøre alt for å unngå slikt?

 

Google er din venn:

Saltutslag dannes når fuktighet trenger gjennom murkonstruksjoner og transporterer saltmineraler ut til overflaten. Når vannet fordamper blir det krystalliserte saltet liggende igjen på overflaten av murverket eller betongen. De kan ses som hvite sporer eller roser, og er det mye kan det ligne på pulveraktig bomull på veggen. Saltutslag kommer utelukkende av fukt, og det skal bare en liten flekk til før du kan slå fast at du har et problem med fukt. Har du saltutslag på murvegg eller murgulv betyr det altså at det er fuktighet i muren. Årsaken er ofte dårlig drenering eller manglende fuktsperre utvendig på grunnmurskonstruksjonen. Den eneste måten å bli kvitt problemet er å utbedre årsakene til fukten – lokaliser kilden til fuktighet og eliminer denne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det fine med denne tråden her er at det ofte er folk som har kunnskap og innsikt i ting som svarer, ikkje bare folk som googler om ting de ikkje veit noe om.

 

Svarene her er ofte bedre enn det du finner på google. Derfor spør eg gjerne her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Merk at 110 millioner gjelder kun det danske motorveinettet og kun strømregninga, ikke investerings- og vedlikeholdskostnader. Du kan sikkert gange det beløpet med 10 bare for investerings og vedlikeholdskostnadene. Norge har riktignok ca 20% mindre motorvei enn Danmark men det er ikke der man først og fremst møter myke trafikkanter. Skal man lyssette de veiene der myke trafikkanter kan du gange med 10 en gang til. Da snakker vi om anslagsvis like mye som hele veibudsjettet, bare på lys. Altså ingen penger igjen til å utbedre dårlige veier, brøyte eller bygge nye bilveier, sykkelveier etc.

 

Ser den. :) Men poenget var at lys på veiene kan være svært viktig, og det er slettes ikke kun penger det er snakk om. Man trenger heller ikke ha solid belysning på samtlige veier. Det jeg mener er viktig er å ha solid belysning på utsatte steder, og dette er dessverre slettes ikke alltid tilfelle. Som jeg nevnte var jeg rimelig nær ved å kjøre ned en unge. Dette var delvis fordi ingen av dem hadde refleks eller lys på syklene, men også fordi gatelysene der ikke fungerte. Hadde det vært lys i gatelysene, hadde saken vært en helt annen. Dette er noe jeg har opplevd alt for mange ganger i de 20+ årene jeg har hatt lappen. Har kjørt i 60km/t (fartsgrensen) og ant fred og ingen fare, da en møtende bil blinket med lysene. Først da så jeg elgen som sto i grøften rett ved siden av bilen min. Igjen, dette er fordi det ikke var gatelys der. Gatelys koster kanskje noen kroner, men det redder liv.

Lenke til kommentar

På det nyeste praktbygget i kommunen eg bor i har fasaden begynt å få skjemmende saltutslag fra betongen.

 

Det er jo blitt veldig stygt på enkelte partier, der saltet renner nedover fasaden.

 

Korfor skjer saltutslag egentlig, og er det ikkje mulig å unngå det? Når man bruker mye penger på en fin fasade på ett bygg så skulle eg tro man ville gjøre alt for å unngå slikt?

Ofte er det kalkutslag og ikke saltutslag man ser. Saltutslag er mer alvorlig siden saltet danner krystaller som bryter ned betongen på samme måte som vann som fryser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...