Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det ikke bedre å da ha tykke ytter-, og ikke innervegger?

En tykk innervegg vil jo avgi/oppta varme på begge sider, så jeg vil tro det er bedre enn en tykk yttervegg som (til en viss grad) vil svinge i temperatur i takt med utetemperaturen. Hvis målet er å ha en forsinket svingning ift. utetemperaturen så er jo tykke yttervegger bedre, f.eks. at veggen kjøles ned på natta og holder innetemperaturen lavere enn utetemperaturen den påfølgende dagen.

Lenke til kommentar

Er Samer en forskjellig rase enn andre nordmenn?

Hørte i nyhetene at de snakket om samer og etniske nordmenn som to forskjellige ting.

Sånn bortsett fra at man ikke bruker 'rase' om mennesker, ja.

Løst ut fra hukommelsen så oppsto samer som etnisk gruppe på den iberiske halvøy for 3000 år siden. Over tid vandret de nord- og østover i Europa før de til slutt endte opp på nordkalotten.

Nordmenn er en blanding av svært mange innvandringsbølger. Den første skal ha vært de Europeerne som bodde i Europa under andre istid. Da isen ble borte spredde de seg og etterkommerne finnes i dag stort sett i Baskerland og Skandinavia. Siden har andre grupper kommet til i flere bølger.

Lenke til kommentar

Når politikere og andre tabber seg ut, så legger de seg "flat".  

Jeg er jo selvfølgelig klar over at de ikke fysisk legger seg flat, men hvis de skulle gjort det, hadde de lagt seg på ryggen eller magen? Hadde armene vært inntil kroppen eller ut i stjerne?

Lenke til kommentar

Spørsmål: Når europeere reiser til land i f.eks Afrika, Asia er det stor sjanse for å få diaré. Fungerer det på samme måte motsatt vei, dvs. at f.eks folk fra India har større sjanse for å få diaré når de reiser til Norge pga ulik bakterieflora? Eller er det kun slik at når du reiser til et land med dårligere hygiene i forbindelse med matlaging at man øker den risikoen?

Lenke til kommentar

Spørsmål: Når europeere reiser til land i f.eks Afrika, Asia er det stor sjanse for å få diaré. Fungerer det på samme måte motsatt vei, dvs. at f.eks folk fra India har større sjanse for å få diaré når de reiser til Norge pga ulik bakterieflora? Eller er det kun slik at når du reiser til et land med dårligere hygiene i forbindelse med matlaging at man øker den risikoen?

Er det ikke mange fra Øst Asia som har laktose intoleranse?

Lenke til kommentar

"Stor sjanse" er nok å ta i litt. "Økt sjanse" kan jeg være med på.

Og ja, jeg trur det går andre veien også. Min kone og jeg bor i Asia, og vi blir ofte begge litt ugne i magen når vi er på besøk i Norge. Men det kan selvsagt bare være tilfeldig.

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar

Er det ikke mange fra Øst Asia som har laktose intoleranse?

De fleste i verden er laktoseintolerante. Egentlig burde vi begynne å kalle oss selv for "laktosetolerante", da det er vi som er rare her i Nord-Europa.

Men i Øst-Asia er de spesielt intolerante, som du nevner. Så mange som 90%.

Lenke til kommentar

Fikk store problemer da jeg var i usa. Jeg kom til og med i kontakt med småtroll på en skole for de aller minste (for de som ikke vet det er småbarn bakteriebomber, spesielt samlet i ett rom). Var hjelpelærer en dag, og oh my lord.. ble så mye dårlig at folk begynte å tro at jeg var gravid. (Var ikke fordi jeg gikk opp i vekt, da jeg kom hjem og moren min så meg var det første hun spurte meg om hvorfor jeg hadde gått ned så i vekt).

Edit; så du vil mest sannsynlig oppleve dette overalt hvis du tilbringer nok tid rundt befolkningen. Maten, menneskene, de har en rekke bakterier du ikke er vandt til og vice versa.

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...