Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror det er mest for tjenerganger og sånt, men det har selvsagt også en del andre praktiske fordeler.

Joda.

Men i bildet over, to rom avdelt av en tykk vegg med vinduer på venstre side og en dør midt på veggen.

Neppe store behovet for at tjenere skal gå de meterene fra veggen som ikke syntes på høyresiden og frem til døren..

Tjenerganger vil være mer logisk å evt. ha i veggen til høyre for rommene.

Mulig pga strukturellt ja.

Lenke til kommentar

Er laser er laser, uansett hva det brukes til, bare forskjellig fokus, effekt og bølgelengde.  Eller er det andre parametere? 

Hvor galt kan en laseroperasjon på øyet gå, om men har litt feil innstillinger?  Eller er det ikke en relevant fare?

Lenke til kommentar

Laser er kompliserte saker, og det er mye som hoppes over av fysikkforelesere. Det enkleste for lekfolk å forstå er om den er pulset eller kontinuerlig. Pulsede lasere har energien fordelt i korte pakker med høyere intensitet. De kan vare mellom femtosekunder og flere hundre millisekunder, avhengig av hvordan pulsen genereres. Det enkleste er å slå på strømmen kun i korte perioder, for å unngå skade pga oppvarming. Andre strategier som kan brukes er Q-switching og mode locking, som man kan lese om selv hvis man vil. I praksis er mange kontinuerlige lasere pulset, enten på grunn av ustabilitet eller utilsiktet Q-switching. Vift på en gammel laserpeker og se om den lager en strek eller stiplet linje, noen blir stiplede. Prisen på laderen er gjerne omvendt proporsjonal med pulslengden.

Noe annet er bølgelengden. Alle lasere kan tunes litt, stort sett ved oppvarming. For mange er tunbarheten veldig liten, bare noen pikometer, men lasere kan også lages veldig fleksible, opptil flere hundre nanometer. Dette er komplisert og koster mye penger.

Alle lasere har også en linjebredde, altså et spektrum som ikke bare er én skarp bølgelengde. Bredden kan være fra noen attometer til noen nanometer. Bredden er relatert til hvor lenge det elektromagnetiske feltet vil være sammenlignbart med en idealisert sinusbølge, som vi kaller koherenstiden. Koster ikke nødvendigvis så sjukt mye.

Mange lasere er også i praksis multimode, det vil si at de har flere bølgelengder samtidig, veldig nært hverandre. Uønsket i sammenhenger hvor man virkelig bryr seg, som telekom og kjemisk analyse. Koster litt penger å få kontroll på.

Hvis man setter alt dette sammen kan man få noen morsomme dingser. For eksempel, hvis man har en mode locked laser med pulser på under pikosekundet, veldig skarpe linjer og god tunbarhet kan man lage en frekvenskam. Dette er en laser med opptil flere millioner av bølgelengder som sendes ut samtidig, i korte, identiske pulser som kommer med en repetisjonsrate lik avstanden mellom frekvensene. Disse er nyttige blant annet for ekstremt nøyaktig bestemmelse av frekvenser, og har blitt brukt til å identifisere eksoplaneter. Nobelprisen i fysikk i 2005 ble gitt for utviklingen av frekvenskammer.

Det meste av dette har ingenting med laseroperasjon å gjøre.

• Liker 9
Lenke til kommentar

Eidsvollbygninga er full av sånne hemmelige tjenerganger, tjenertrapper. Kan sikkert også brukes til lagring, kjøkkenheis, innfelte pengeskap osv.

Har vært på oppdrag i et sånt hus en gang i min ungdom. Der måtte vi gå kjøkkeninngangen for å komme inn, og det var egne trapper og lønnganger for tjenestefolket. Eller for at tjenestepiken skulle kunne snike seg usett opp til husets herre, som en av mine kolleger formulerte det...  :wee:

Geir :)

Lenke til kommentar

Kanskje i senere tid for å forklare ting bedre, før trengte man ikke å påpeke at enkelte varer fremdeles kanskje er bra selv om de er gått ut på dato og at man burde lukte og kanskje smake på ting før man kaster det og nå har det dukket opp 'best før men ikke dårlig etter' datostempling.

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar

Jeg ELSKER skrekkfilmer. Horror is my thing. Jeg ELSKER å bli skremt (når pulsen stiger og hjertet banker fort osv) men, som en som også har angst og som føler fight og flight selv om det ikke er en ekte fare der veldig ofte (også fra erfaringen av å ha vært i situasjoner hvor livet mitt har vært i fare, som er dessverre ikke sjeldent) så er det ikke det samme selv om de virker veldig like ved første øyekast. 

Jeg vet ikke nok om hva som skjer i kroppen til å forklare det tekniske, jeg kan bare fortelle deg hvordan det oppleves for meg. 

Å være redd for at busemannen skal ta deg de sekundene fra når du slår av lyset og løper til senga er ikke sammenlignbart med å virkelig føle at du er i livsfare. 

Basically; du kan være skremt uten å være i livsfare.

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar

Joda.

Men i bildet over, to rom avdelt av en tykk vegg med vinduer på venstre side og en dør midt på veggen.

Neppe store behovet for at tjenere skal gå de meterene fra veggen som ikke syntes på høyresiden og frem til døren..

Tjenerganger vil være mer logisk å evt. ha i veggen til høyre for rommene.

Mulig pga strukturellt ja.

Kan det være to bygg med litt avstand omgjort til ett? At det før var et smug mwllom byggene og at det er to yttervegger mot hverandre?

Lenke til kommentar

Kan det være to bygg med litt avstand omgjort til ett? At det før var et smug mwllom byggene og at det er to yttervegger mot hverandre?

Hva med design? Kanskje de bare likte hvordan det så ut. Jeg sier ikke at de tykke veggene ikke har noen hensikt, men det er iallefall mulig at ingen praktiske hensyn ble tatt når de bygde det slik.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...