Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor får jernbanen i Norge strømmen sin fra?

Siden jernbanen i Norge går på 16⅔ Hz vekselstrøm og strømnettet vårt er det 50 Hz strømnett, hvordan får egentlig jernbanen i Norge strøm for å drive togene sine?

konverterer de 50 Hz strøm fra strømnettet til DC for å så konvertere det til 16⅔ Hz AC? Hvor og når i kjeden gjøres det?

Har de egne kraftverk for strømproduksjon?

EDIT: Jeg fant det ut. For ref.: https://www.banenor.no/contentassets/b9ade1303f42474eabf16099c7dd2182/slik-fungerer-jernbanen-versjon-191213.pdf

Side 25

Endret av Rudde
Lenke til kommentar

Hvor får jernbanen i Norge strømmen sin fra?

Siden jernbanen i Norge går på 16⅔ Hz vekselstrøm og strømnettet vårt er det 50 Hz strømnett, hvordan får egentlig jernbanen i Norge strøm for å drive togene sine?

konverterer de 50 Hz strøm fra strømnettet til DC for å så konvertere det til 16⅔ Hz AC? Hvor og når i kjeden gjøres det?

Har de egne kraftverk for strømproduksjon?

EDIT: Jeg fant det ut. For ref.: https://www.banenor.no/contentassets/b9ade1303f42474eabf16099c7dd2182/slik-fungerer-jernbanen-versjon-191213.pdf

Side 25

Jeg var nysgjerrig og oppsummerer kjapt her i tråden:

- 2 stk egne 16,67 Hz kraftverk

- 34 stk omformerstasjoner fra 50 Hz til 16,67Hz

- Størsteparten av disse omformerstasjonene er roterende motor-generator omformere, mange av de over 50 år gamle.

- Statiske omformere med Moderne kraftelektronikk (AC-DC-AC) er sakte men sikkert på vei inn.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Kanskje litt far out:

Finnes det forskning som studerer i hvor stor grad en fotballtrener sine prestasjoner er basert på flaks? Altså innenfor statistiske fluktuasjoner?

På meg virker det som verdens største humbug-yrke...

Lenke til kommentar

Det finnes i alle fall forskning på økonomi og sportslige resultater. De med mest penger vinner.

Edit: Det finnes en bok som heter Soccernomics. Mener å huske at det er et kapittel som tar opp spørsmålet der, og at empiriske data viser at managere betyr veldig lite. Men at det finnes unntak. Boka anbefales, selv om jeg ikke husker alt. :p

Endret av Sexylubb1
Lenke til kommentar

Er det noen annen grunn enn historiske årsaker at det brukes 16,7 Hz på jernbanen i dag? Jeg tenker at et nytt lokomotiv uansett er fullpakket med kraftelektronikk som ordner med frekvensomforming, likeretting og spenningsregulering. Hvis det er tilfelle, så tenker jeg at alle omformerstasjonene kun representerer mer tap.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hmm, jeg har ikke hørt det utrrykket i den sammenhengen før, men regner med at vegger og isolasjon inneholder røykgasser og oljedamp som de ønsker å trekke ut. Det gjør de ved å pumpe undertrykk i huset. Huset må selvsagt tåle trykket så jeg regner med det er snakk om noen få prosent reduksjon av atmosfæretrykket inni huset.

Lenke til kommentar

Hmm, jeg har ikke hørt det utrrykket i den sammenhengen før, men regner med at vegger og isolasjon inneholder røykgasser og oljedamp som de ønsker å trekke ut. Det gjør de ved å pumpe undertrykk i huset. Huset må selvsagt tåle trykket så jeg regner med det er snakk om noen få prosent reduksjon av atmosfæretrykket inni huset.

Takk, men hvorfor vil det å pumpe undertrykk inn i boligen trekke ut røykgasser/oljedamp?  

Lenke til kommentar

Takk, men hvorfor vil det å pumpe undertrykk inn i boligen trekke ut røykgasser/oljedamp?

Man pumper umulig undertrykk inn i byggene. Man pumper luft ut for å etablere undertrykk. Da kan det tenkes at den luften som pumpes ut filtreres.

Jeg har ikke hørt begrepet før, og tviler litt på at det er av hensyn til utslipp i et brannforløp (med mindre det er særskilte kjemikalier etc som brenner). Jeg vil heller tro at det har med å hindre brannsmitte mellom celler.

Edit. Les for øvrig om trekk-ut prinsippet for ventilasjon:https://www.micromatic.no/smarte-losninger/yrkesbygg/brannsikkerhet/

Endret av Mixy
Lenke til kommentar

Man pumper umulig undertrykk inn i byggene. Man pumper luft ut for å etablere undertrykk. Da kan det tenkes at den luften som pumpes ut filtreres.

Som sagt, jeg har ikke hørt uttrykket i denne sammenhengen før så det er mye mulig jeg tar feil, men jeg tror ikke hensikten er å rense avgassene før de slipper ut i atmosfæren. Jeg tror hensikten er å trekke giftige gasser ut av veggene slik at det ikke blir liggende en gifttåke av sur røyklukt igjen i vegger i lang tid etterpå.

En brann gir ofte overtrykk i bygget slik at røyk siger inn i alle sprekker og åpninger mellom rom, etasjer og yttervegg. Jeg tipper det er dette de vil reversere så raskt som mulig for å senke nivåene av skadelige gasser så raskt og mye som mulig. Hvis ikke kan huset bli ubeboelig i lang tid eller mer av huset må rives og bygges opp igjen før nivåene blir lave nok til at det blir beboelig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...