Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Vegtrafikkloven §3 og §5.

Forskrift om kjørende og gående trafikk §3

 

Har du lappen?

Hatt lappen i 10 år, aldri fått bot, aldri vært i ulykke. Det var bare et snedig spørsmål, som jeg nå fikk svar på.

 

Merkelig hvor hissig flere brukere her blir, jeg har aldri prøvd å rettferdiggjøre at dette er greit å gjøre, herregud.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hatt lappen i 10 år, aldri fått bot, aldri vært i ulykke. Det var bare et snedig spørsmål, som jeg nå fikk svar på.

 

Merkelig hvor hissig flere brukere her blir, jeg har aldri prøvd å rettferdiggjøre at dette er greit å gjøre, herregud.

Som yrkessjåfør blir jeg ganske hissig når folk som har hatt lappen i 10 år ikke kan trafikkregler eller skjønner ett av de vanligste skiltene i trafikken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er snakk om at et utenlandsk selskap skal kjøpe Oslo børs om dagen, og på radioen høres det stadig ut som det innebærer å kjøpe aksjer som trades på Oslo børs? Er det riktig, eller er det bare snakk om å kjøpe aksjene i "Oslo børs AS" som ved et annet oppkjøp?

 

Det er å kjøpe selve selskapet bak børsen, Oslo Børs VPS Holding ASA, ja. Som ved et annet oppkjøp, skjønt det gjelder regler (den nå opphevede børsloven og nye EU-direktiver) for hvem som får lov å drive børs. Så et oppkjøp må godkjennes av staten.

 

Nå er vel selskapet Oslo Børs notert på Oslo Børs, så sånn sett er det også å kjøpe aksjer der...  :wee:

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som yrkessjåfør blir jeg ganske hissig når folk som har hatt lappen i 10 år ikke kan trafikkregler eller skjønner ett av de vanligste skiltene i trafikken.

Greit nok, jeg tenkte ikke på det blå skiltet som viser kjøreretning da jeg skrev innlegget (det er flere uker siden jeg tok «snarveien» i rundkjøringen). Men selvsagt forstår jeg skiltet og dets betydning. Hadde jeg tenkt på det, hadde jeg samtidig fått svaret på mitt eget spørsmål.

 

Jeg synes uansett diskusjonen er relativt interessant, fordi man kan generelt finne flere eksempler på ting som gjerne er dumt, men som ikke er dekket av lovverket, og det var hele poenget.

 

Du trenger i hvertfall ikke bekymre deg for meg. Jeg var nysgjerrig, og testet dette, men ville aldri gjort det om det vsr en eneste bil synlig. Det bryter med lovverket, men i dette engangstilfellet skapte det ingen økt risiko for noen som helst.

 

Over til et helt annet spørsmål: Jeg har merket at noen biler kan låses, uten mulighet for å komme seg ut. Eksempelvis 2008 Audi A3. Låser man bilen med en person inne, er det ikke mulig å komme seg ut. Dørhåndtak fungerer ikke, låsebryter fungerer ikke, vinduer fungerer heller ikke. Er dette normalt? For meg

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er helt innafor å gjøre noen slike snarveier i trafikken om det ikke er noen andre i nærheten, spør du meg. Er jeg ute å kjører midt på natta, kjører jeg gjerne på rødt lys.

 

Dere blinker vell ikke inn i en rundkjøring om det ikke er noen andre biler på veien, for eksempel?

Endret av Skurupu
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er helt innafor å gjøre noen slike snarveier i trafikken om det ikke er noen andre i nærheten, spør du meg. Er jeg ute å kjører midt på natta, kjører jeg gjerne på rødt lys.

 

Dere blinker vell ikke inn i en rundkjøring om det ikke er noen andre biler på veien, for eksempel?

Å kjøre på rødt eller kjøre mot kjøreretninga i rundkjøringa er lett å bli tatt på så det gjør jeg ikke selv om jeg har aldri så god oversikt. Men jeg bøyer reglene mer når jeg er alene på veien ja. For eksempel fartsgrensa hvis det er godt føre, god sikt og jeg vet det ikke er noen elgtråkk der. Eller kutter svinger der jeg har har veldig god oversikt, ingen elgtråkk osv. Når det virker trygt er det stort sett UP jeg frykter, når det ikke virker trygt så tøyer jeg heller ikke reglene.
Lenke til kommentar

Det er helt innafor å gjøre noen slike snarveier i trafikken om det ikke er noen andre i nærheten, spør du meg. Er jeg ute å kjører midt på natta, kjører jeg gjerne på rødt lys.

 

Dere blinker vell ikke inn i en rundkjøring om det ikke er noen andre biler på veien, for eksempel?

Jo, og det bør man gjøre (om man bør blinke inn i rundkjøring er en annen diskusjon). Enkel logikk tilsier kanskje at man sparer noe på å ikke gjøre det når det ikke "trengs", men når slike ting går av seg selv, frigjør man kapasitet til ting som ikke gjør det. Det er ingen grunn til å la være å bruke signaler også når man er alene, så da har man noe å vinne på å gjøre det uten å tenke seg om, snarere enn å måtte ta en avgjørelse hver gang. Kjør ordentlig, alltid. Plutselig opplever du at rutinene dine har fått deg helskinnet gjennom en situasjon som kunne blitt skummel. Det er en veldig god følelse. 

Endret av Isbilen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan vil du åpne det? USA har jo påbudt rømningsswitch for kidnappinsofre i bagasjerom, men de blir vel ikke montert på våre biler? Tror ikke jeg kan åpne mitt fra innsiden.

Sikkert tilfeldig, men alle bilene jeg har eid i mitt liv har hatt mulighet for å åpne bagasjerom fra innsiden. Enten fra et hendel ved førersete, eller en gjemt en på selve bagasjedøren.

Lenke til kommentar

Det er snakk om at et utenlandsk selskap skal kjøpe Oslo børs om dagen, og på radioen høres det stadig ut som det innebærer å kjøpe aksjer som trades på Oslo børs? Er det riktig, eller er det bare snakk om å kjøpe aksjene i "Oslo børs AS" som ved et annet oppkjøp?

Det er selskapet Oslo Børs ASA som skal selges.
Lenke til kommentar

Nå er det den tiden på året igjen hvor mange av oss kommer til å håndtere kilovis med eksplosiver, gjerne med promille.. :D

 

 

Sånn bortsett fra å sende opp fyrverkeri du har kjøpt, hva har du egentlig lov til å gjøre selv? Hvis du skal lage svartkrutt selv for eksempel, er grensa 0 gram? Eller pakke dine egen 'bomber', er grensa 0 gram der og?

 

 

Hva med andre ting som ikke er eksplosiver, et rør med tørr sagmugg, trykkluft og nødbluss kan bli en ganske herlig ildkule. Hvor mange lover bryter du da?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det en fordel for oksygenopptaket å ha stor nese, eller har alle med innenfor normalen stort snyteskaft mer enn nok å gå på?

 

 

Rask googling fant i alle fall flere linker fra 2013 (de har vel alle samme kilde) på at menns neser i snitt er 10% større enn kvinners, og at det er fordi vi - igjen i snitt - har mer muskler å vedlikeholde, og trenger mer oksygen. 

 

Forskjellen oppstår i 11-års alderen, når gutter utvikler muskler og jenter fett (pupper og sånt...)

 

Link: Men's noses are 10% larger than women's because they need more oxygen to feed their muscles

 

Så da er det vel en fordel at den er stor nok. Om alle har stor nok vet jeg ikke, men det kommer vel an på hvor mye oksygen man trenger. Selv en "normal" nese kan kanskje bli en flaskehals for ekstrem idrett. Men da puster man vel kanskje mer med munnen i stedet...

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...