Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Så er spørsmålet: Er de 27% man får mindre enn oppgitt fordi den ikke har mer faktisk kapasitet, eller fordi resten forsvinner som tap? Ikke vet jeg...

 

Geir :)

Kort sagt: Du klarer ikke å ta ut alt fra batteriet fordi spenningen blir for lav. Et fulladet batteri har en spenning på 4,2V, og et "utladet" batteri har en spenning på ca. 3,2V.

 

Her har de brukt dataene fra batteriprodusenten og lagt sammen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis batteriet er «matchet» klarer du vel tilnærma det?

 

Husker iaf det hdde vanvittig mye og si på RC bil da car det bånn gass helt til vilen plutselig stoppa VS at de siste 3min feis den rundt på lavere og lavere effekt.

Du kan sikkert få mer ut av batteriet hvis det er en ohmsk motstand, men hvis du er avhengig av å opprettholde en viss spenning, vil du ikke klare det fordi når spenningen i batteri faller, er behovet for strøm(A) høyere. Jeg tipper spenningen på batteriet til RC-bilen din var ca 3,2-3,3V når du merket at den gikk saktere, og 2,8-3,1V når den stoppet helt.
Lenke til kommentar

Har ikke hjernen helt med meg nå, men er det tilstrekkelig å vite følgende (fra One World Trade Center)?

 

Høyde: 384 meter

Maks hastighet: 10,16 m/s

Tid: 47 sekunder

 

Lange heiser pleier å starte med en høy akselerasjon, nå en makshastighet og holde den en stund, før så å bremse på toppen, så de tallene kan ikke brukes direkte. Men det har blitt gjort eksperimenter på mange videregåendeskoler.

 

https://hypertextbook.com/facts/2005/elevator.shtml

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har ikke hjernen helt med meg nå, men er det tilstrekkelig å vite følgende (fra One World Trade Center)?

 

Høyde: 384 meter

Maks hastighet: 10,16 m/s

Tid: 47 sekunder

Nei, ikke helt. For å finne akselerasjonen må vi vite hvor lang tid det tar å oppnå hastigheten.

 

Dvs. i dette tilfellet hvor lang tid det tok fra stilleståenee til heisen oppnådde 10,16 m/s. Deretter deler vi hastigheten på tiden for å få akselerasjonen.

 

Her ville vi funnet gjennomsnittsakselerasjonen, men i virkeligheten er den ikke lineær. Mest sannsynlig brukes det en såkalt S-ramp kurve i motorstyringen som gjør at den starter og avslutter pent for at det ikke skal rykke til. I hvertfall på nyere heiser. Gamle og små enkle heiser bruker vel bare kontaktorstyring. Særlig om de ikke skal opp i spesielt høy hastighet.

Endret av CFM
Lenke til kommentar

Sikker på det ikke er nok info til å finne aksellerasjonen i et litt forenklet regnestykke? (med en antagelse om konstant aksellerasjon opp til topphastigheten, konstant topphastighet helt til deaksellerasjon med samme verdi som aksellerasjonen)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jotun: Enig i at det ikke blir helt nøyaktig på grunn av variabel aksellerasjon, men poenget er bare å gjøre et første grovt estimat.

 

Han far: Med konstant aksellerasjon X opp til topphastigheten, holde topphastigheten en viss tid og deretter aksellererer med -X til 0, så vil du få et entydig svar. Jeg har bare ikke tatt meg tida til å regne det ut.

 

Når vi har dette første grovestimatet klart så kan vi begynne å finjustere presisjonen ved å legge inn faktorer for mykstart osv.

Lenke til kommentar

Har ikke hjernen helt med meg nå, men er det tilstrekkelig å vite følgende (fra One World Trade Center)?

 

Høyde: 384 meter

Maks hastighet: 10,16 m/s

Tid: 47 sekunder

Hvis vi i tillegg antar konstant akselerasjon (så lenge det er akselerasjon) og at akselerasjonsfasen ved oppstart og nedbremsing er like lang er det tilstrekkelig. Da blir det tre ligninger med tre ukjente (størrelsen på akselerasjonen, og varigheten av akselerasjonene og varigheten av konstant fart).

 

Lange heiser pleier å starte med en høy akselerasjon, nå en makshastighet og holde den en stund, før så å bremse på toppen, så de tallene kan ikke brukes direkte. Men det har blitt gjort eksperimenter på mange videregåendeskoler.

 

https://hypertextbook.com/facts/2005/elevator.shtml

Takk! De målingene er perfekt for min bruk. Jeg ville egentlig bare ha en bekreftelse på at jeg hadde brukt fornuftige tall i en oppgave, og det fikk jeg bekreftet nå.

Lenke til kommentar

Han far: Med konstant aksellerasjon X opp til topphastigheten, holde topphastigheten en viss tid og deretter aksellererer med -X til 0, så vil du få et entydig svar. Jeg har bare ikke tatt meg tida til å regne det ut.

 

 

11.2 sekunder, som gir en akselerasjon på 0.91 m/s^2. Men som du sier er det mykstart og høyere toppakselerasjon, ellers blir det et veldig ubehagelig rykk. 

Endret av Han Far
Lenke til kommentar

Jeg tar med akselerometer inn i heisen når jeg kommer hjem, i hvert fall. 50 etasjer høyt bygg.

 

Edit: Raskeste var -1 m/s^2 når vi bremset. Ellers kom den aldri over 0,7-0,8.

Må bare spørre, har du faktisk et akselerometer??? Eller snakker vi om en app for å lese av akselerometeret i mobilen din?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...