RRhoads Skrevet 17. desember 2018 Del Skrevet 17. desember 2018 Så er spørsmålet: Er de 27% man får mindre enn oppgitt fordi den ikke har mer faktisk kapasitet, eller fordi resten forsvinner som tap? Ikke vet jeg... Geir Kort sagt: Du klarer ikke å ta ut alt fra batteriet fordi spenningen blir for lav. Et fulladet batteri har en spenning på 4,2V, og et "utladet" batteri har en spenning på ca. 3,2V. Her har de brukt dataene fra batteriprodusenten og lagt sammen. Lenke til kommentar
SKAÐI Skrevet 17. desember 2018 Del Skrevet 17. desember 2018 Hvis batteriet er «matchet» klarer du vel tilnærma det? Husker iaf det hdde vanvittig mye og si på RC bil da car det bånn gass helt til vilen plutselig stoppa VS at de siste 3min feis den rundt på lavere og lavere effekt. Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 17. desember 2018 Del Skrevet 17. desember 2018 Hvis batteriet er «matchet» klarer du vel tilnærma det? Husker iaf det hdde vanvittig mye og si på RC bil da car det bånn gass helt til vilen plutselig stoppa VS at de siste 3min feis den rundt på lavere og lavere effekt. Du kan sikkert få mer ut av batteriet hvis det er en ohmsk motstand, men hvis du er avhengig av å opprettholde en viss spenning, vil du ikke klare det fordi når spenningen i batteri faller, er behovet for strøm(A) høyere. Jeg tipper spenningen på batteriet til RC-bilen din var ca 3,2-3,3V når du merket at den gikk saktere, og 2,8-3,1V når den stoppet helt. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 18. desember 2018 Del Skrevet 18. desember 2018 Rc brukte før LiPo celler. De har en mye flatere spenningskurve. Og plutselig gikk de tomme. Alltid kult med helikopter hvis man ikke fulgte skikkelig med når det reduserte seg litt. Da ble det travelt. 1 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 18. desember 2018 Del Skrevet 18. desember 2018 Kort sagt: Du klarer ikke å ta ut alt fra batteriet fordi spenningen blir for lav. Et fulladet batteri har en spenning på 4,2V, og et "utladet" batteri har en spenning på ca. 3,2V. Her har de brukt dataene fra batteriprodusenten og lagt sammen. Takk. Det høres fornuftig ut selv for en legmann.... Geir Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 19. desember 2018 Del Skrevet 19. desember 2018 Hva er typisk maksimal akselerasjon for en vanlig personheis? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. desember 2018 Del Skrevet 19. desember 2018 Jeg vil tippe rundt 1 m/s2 for å ikke skremme vannet av gamle damer. Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 19. desember 2018 Del Skrevet 19. desember 2018 Har ikke hjernen helt med meg nå, men er det tilstrekkelig å vite følgende (fra One World Trade Center)? Høyde: 384 meter Maks hastighet: 10,16 m/s Tid: 47 sekunder Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 19. desember 2018 Del Skrevet 19. desember 2018 Har ikke hjernen helt med meg nå, men er det tilstrekkelig å vite følgende (fra One World Trade Center)? Høyde: 384 meter Maks hastighet: 10,16 m/s Tid: 47 sekunder Lange heiser pleier å starte med en høy akselerasjon, nå en makshastighet og holde den en stund, før så å bremse på toppen, så de tallene kan ikke brukes direkte. Men det har blitt gjort eksperimenter på mange videregåendeskoler. https://hypertextbook.com/facts/2005/elevator.shtml 1 Lenke til kommentar
CFM Skrevet 19. desember 2018 Del Skrevet 19. desember 2018 (endret) Har ikke hjernen helt med meg nå, men er det tilstrekkelig å vite følgende (fra One World Trade Center)? Høyde: 384 meter Maks hastighet: 10,16 m/s Tid: 47 sekunder Nei, ikke helt. For å finne akselerasjonen må vi vite hvor lang tid det tar å oppnå hastigheten. Dvs. i dette tilfellet hvor lang tid det tok fra stilleståenee til heisen oppnådde 10,16 m/s. Deretter deler vi hastigheten på tiden for å få akselerasjonen. Her ville vi funnet gjennomsnittsakselerasjonen, men i virkeligheten er den ikke lineær. Mest sannsynlig brukes det en såkalt S-ramp kurve i motorstyringen som gjør at den starter og avslutter pent for at det ikke skal rykke til. I hvertfall på nyere heiser. Gamle og små enkle heiser bruker vel bare kontaktorstyring. Særlig om de ikke skal opp i spesielt høy hastighet. Endret 19. desember 2018 av CFM Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. desember 2018 Del Skrevet 19. desember 2018 (endret) Sikker på det ikke er nok info til å finne aksellerasjonen i et litt forenklet regnestykke? (med en antagelse om konstant aksellerasjon opp til topphastigheten, konstant topphastighet helt til deaksellerasjon med samme verdi som aksellerasjonen) Endret 19. desember 2018 av Simen1 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 19. desember 2018 Del Skrevet 19. desember 2018 Blir neppe riktig. Forenklet kan man jo løse det med en enkel ligning gitt de forutsetningene. Men eg føler de fleste heiser har en variabel akselerasjon. Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 19. desember 2018 Del Skrevet 19. desember 2018 Halvveis opp vil det være 182 meter. Man kommer dit på 23.5 sekunder og har da akselerert med 0.43 m/s^2. Men, med konstant akselerasjon over en tid t har man bevegd seg 0.5 a t^2, som blir 119 meter. Så tallene er ikke konsistente med konstant akselerasjon. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. desember 2018 Del Skrevet 19. desember 2018 Jotun: Enig i at det ikke blir helt nøyaktig på grunn av variabel aksellerasjon, men poenget er bare å gjøre et første grovt estimat. Han far: Med konstant aksellerasjon X opp til topphastigheten, holde topphastigheten en viss tid og deretter aksellererer med -X til 0, så vil du få et entydig svar. Jeg har bare ikke tatt meg tida til å regne det ut. Når vi har dette første grovestimatet klart så kan vi begynne å finjustere presisjonen ved å legge inn faktorer for mykstart osv. Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 20. desember 2018 Del Skrevet 20. desember 2018 Har ikke hjernen helt med meg nå, men er det tilstrekkelig å vite følgende (fra One World Trade Center)? Høyde: 384 meter Maks hastighet: 10,16 m/s Tid: 47 sekunder Hvis vi i tillegg antar konstant akselerasjon (så lenge det er akselerasjon) og at akselerasjonsfasen ved oppstart og nedbremsing er like lang er det tilstrekkelig. Da blir det tre ligninger med tre ukjente (størrelsen på akselerasjonen, og varigheten av akselerasjonene og varigheten av konstant fart). Lange heiser pleier å starte med en høy akselerasjon, nå en makshastighet og holde den en stund, før så å bremse på toppen, så de tallene kan ikke brukes direkte. Men det har blitt gjort eksperimenter på mange videregåendeskoler. https://hypertextbook.com/facts/2005/elevator.shtml Takk! De målingene er perfekt for min bruk. Jeg ville egentlig bare ha en bekreftelse på at jeg hadde brukt fornuftige tall i en oppgave, og det fikk jeg bekreftet nå. Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 20. desember 2018 Del Skrevet 20. desember 2018 (endret) Han far: Med konstant aksellerasjon X opp til topphastigheten, holde topphastigheten en viss tid og deretter aksellererer med -X til 0, så vil du få et entydig svar. Jeg har bare ikke tatt meg tida til å regne det ut. 11.2 sekunder, som gir en akselerasjon på 0.91 m/s^2. Men som du sier er det mykstart og høyere toppakselerasjon, ellers blir det et veldig ubehagelig rykk. Endret 20. desember 2018 av Han Far Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 20. desember 2018 Del Skrevet 20. desember 2018 (endret) Jeg tar med akselerometer inn i heisen når jeg kommer hjem, i hvert fall. 50 etasjer høyt bygg. Edit: Raskeste var -1 m/s^2 når vi bremset. Ellers kom den aldri over 0,7-0,8. Endret 20. desember 2018 av Skurupu 3 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 20. desember 2018 Del Skrevet 20. desember 2018 Jeg tar med akselerometer inn i heisen når jeg kommer hjem, i hvert fall. 50 etasjer høyt bygg. Edit: Raskeste var -1 m/s^2 når vi bremset. Ellers kom den aldri over 0,7-0,8. Må bare spørre, har du faktisk et akselerometer??? Eller snakker vi om en app for å lese av akselerometeret i mobilen din? Lenke til kommentar
forduser Skrevet 20. desember 2018 Del Skrevet 20. desember 2018 Finnes det kullsyrepulver å få kjøpt noen plass? Slik at vann+dette pulveret blir noe ala farris? sodastream er jo enkelt.... Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 20. desember 2018 Del Skrevet 20. desember 2018 (endret) Natron? Retrobump fra 2007, forresten. Endret 20. desember 2018 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå