Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Sterilt vann kan innholde mineraler, kalk, salt, osv osv osv. Altså sporstoffer. Sterilt presiserer heller ikke bløthet(kalkinnhold)

Destillert vann skal være uten sporstoffer, så fremt destillasjonsprossenen ikke utsetter vannet for nye kjemiekalier etter destillering. Smaker helt forferdelig pga mangelen av kalk, salt og bakterier.

Så nei, det er forskjellige ting. Destillert vann anbefales heller ikke å drikkes.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva slags smøremiddel kan man bruke på døra på en vedovn? F.eks. hengsler eller dørhåndtaket, som lager en helsikes høy lyd ved bevegelse. Smøremiddelet må vel tåle en del varme vil jeg tro.

Grafitt basert smøring burde fungere greit vil jeg tro. Burde tåle en del høyere temperatur en flytende smøremiddel.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva slags smøremiddel kan man bruke på døra på en vedovn? F.eks. hengsler eller dørhåndtaket, som lager en helsikes høy lyd ved bevegelse. Smøremiddelet må vel tåle en del varme vil jeg tro.

Vil tro denne er fin til formålet. :)

https://m.elfadistrelec.no/no/smoremiddel-spray-500-ml-crc-graphite-assembly-paste-500ml/p/30074963

(CRC Graphite Assembly Paste)

Endret av CFM
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når batterier begynner å bli dårlig slik at f.eks. en fjernkontroll slutter å virke hjelper det ofte å ta batteriet ut og sette det i igjen. Da virker det gjerne en stund til.Hva er det egentlig som skjer?

Ofte tenker man på et batteri slik det skisseres: En fast spenning og en indre motstand. Det er selvsagt noe forenklet. Batterikjemien endrer seg når man påfører en strøm slik at den "faste spenningen" endres. Høyere strøm gir lavere indre spenning, altså før vi begynner å se på de faste leddene i den indre motstanden. Synker strømtrekket så øker faktisk den indre spenningen igjen. Denne "hvilespenningen" kan være betydelig høyere enn når batteriet belastes hardt. Hvilespenningen synker gradvis når batteriet tømmes.

Inni fjernkontrollen er det en spenningskontroller som sørger for at den variable cellespenningen blir til konstant riktig spenning for komponentene i fjernkontrollen. Hvis man trykker mye en kveld slik at batteriet belastes med en del strøm så kan cellespenningen midlertidig synke forbi minstekravet til spenningskontrolleren. Denne kan gå i stå permanent fordi spenningen sank for mye. Selv om det bare var en midlertidig senkning på grunn av "høyt" strømtrekk selv om spenningen skulle ta seg opp noen millivolt i ettertid. Tar man ut batteriet så nullstilles spenningskontrollerens "varsel" og så fungerer alt som det skal igjen, inntil spenninga på nytt synker for langt ned. Trikset fungerer typisk kortere for hver gang man prøver.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva menes med:  "TV kjøring av de private kloakkledningene".

Har fått melding om at det skal skje i området.

Går ut fra at de skal ned i kloakken med små fjernstyrte videokameraer for å se etter brudd og blokkeringer på rørene, og i den forbindelse kommer de også til å inspisere de private rørene, altså de som går mellom det offentlige nettet og huset ditt. Og som det er ditt ansvar å reparere om de finner noe feil.

Geir :)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hva menes med:  "TV kjøring av de private kloakkledningene".

Har fått melding om at det skal skje i området.

At «de» (sikkert noen leid inn av kommunen, eller kommunens egne folk om det er en stor kommune) skal filme på innsiden av kloakkrørene for å lete etter hull og røtter og kaker av baconfett. Pleier å bety «rare lyder» og at de kanskje stenger vannet noen timer (for å hindre at folk drar ned på dass akkurat når de har kamera i røret)
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvor mye koster det i strøm å lade opp en nødlader som denne her?

Kan bruke gjennomsnittlig strømpris, eller din egen. Vil gjerne se hele regnestykket.

Geir regner på ting han ikke har noe greie på:

20 000 milliamperetimer er 20 amperetimer. Spenningen på en slik lader er 5 Volt. 5 V x 20 AH = 100 WH. Med en strømpris på f. eks 80 øre pr. kilowatt-time (= 1000 watt-timer) blir prisen for 100 watt-timer 8 øre.

Edit: Etter å ha sjekket artikkelen i Tek ser jeg den er oppgitt til 74WH, ikke 100. Så da leverer den 3,7 Volt, ikke 5. Og det blir et par øre mindre å betale. Minus for eventuell mindre kapasitet, pluss som Jotun sier under for tap.

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Pluss en del tap. Så nærmere 9 øre kanskje....

Ja. På den annen side er det vel en del av disse laderne som skryter på seg høyere kapasitet enn de faktisk har. Denne hadde i følge Tek  73% av det lovede. Og det lovede er bare oppgitt til 74 watt-timer ser jeg, i så fall leverer den 3,7 Volt, og ikke 5, som jeg antok i regnestykket. Med 74 WH blir det under 6 øre ved oppgitt kapasitet, pluss det man taper. 

Så er spørsmålet: Er de 27% man får mindre enn oppgitt fordi den ikke har mer faktisk kapasitet, eller fordi resten forsvinner som tap? Ikke vet jeg...

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...