Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Hvis man lenker sammen to biler med stive stag(en foran den andre), vil det øke hk, moment eller toppfart utover det den sterkeste bilen har? Eller blir det bare det samme som å ha firehjulsdrift fremfor tohjulsdrift(ingen gevinst)?

 

Jeg ser for meg at moment kan legges sammen, men kanskje ikke de to andre?

Endret av toth
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke svaret. Du får jo summen av hestekreftene, og du får summen av marktrykkene. Men du får også summen av vekten, så det hjelper vel bare hvis de skal trekke noe annet enn seg selv. Og nei, det øker nok ikke toppfarten, den er uansett begrenset av giringen. Og heller ikke momentet, tipper jeg.

 

Det er vel som med godstog, skal du trekke en større last, eller skal opp en brattere skråning, så bruker du mer enn ett lokomotiv. Det gir også mer marktrykk ved bremsing og akselerasjon. 

 

Geir :)

Lenke til kommentar

hk summeres

moment summeres

kjøretøyenes vekt summeres (+ stagene)

vekten av lasten summeres

antallet seter summeres

toppfarten summeres ikke (1)

aksellerasjonen summeres ikke (2)

 

Merk at både vekt, moment og hk summeres hver for seg. Økt motorkraft i kombinasjon med like mye økt vekt betyr nomalt ingen endring i aksellerasjonen. (2) Er bilene ulike tipper jeg aksellerasjonen havner i nærheten av gjennomsnittet for de to bilene. Ikke matematisk nøyaktig på gjennomsnitet men i nærheten fordi mange ting pårivker hverandre.

 

(1) Toppfarten kan endres på flere måter. Den kan reduseres til den laveste av de to bilene fordi giring og utveksling ikke tåler høyere turtall selv om den får drahjelp fra den andre. Eller den kan forbli lik eller den kan øke fordi bilene ligger så tett at den bakerste utnytter dragsuget fra den foran. Det kommer an på aerodynamikken, giring, drivverk, dekk og mye annet.

 

En annen ting er at hvis du mekker en sånn kombibil i garasjen og du ikke kan ufattelig mye om mekaniske beregninger av biler så vil den mest sannsynlig bli enten underdimmensjonert eller vanvittig tung. Rette stag er ikke akkurat egnet for å stive av mot vridninger (f.eks når den ene bilen kjører over en dump i veien med den ene siden av bilen) eller mot bøyning (f.eks når den ene bilen kjører over en fartshump med alle dekkene eller svinger.

 

Sett det gjerne på spissen ved å tenke deg hvor lang det går an å bygge en limmousin. Før eller senere vil du få så mye bøye-krefter og vridningskrefter at forsterkningene mellom for- og bak-ende blir så voldsomme at det går ut over tillatt totalvekt på bilene til sammen.

Lenke til kommentar

hk summeres

moment summeres

kjøretøyenes vekt summeres (+ stagene)

vekten av lasten summeres

antallet seter summeres

toppfarten summeres ikke (1)

aksellerasjonen summeres ikke (2)

 

Merk at både vekt, moment og hk summeres hver for seg. Økt motorkraft i kombinasjon med like mye økt vekt betyr nomalt ingen endring i aksellerasjonen. (2) Er bilene ulike tipper jeg aksellerasjonen havner i nærheten av gjennomsnittet for de to bilene. Ikke matematisk nøyaktig på gjennomsnitet men i nærheten fordi mange ting pårivker hverandre.

 

(1) Toppfarten kan endres på flere måter. Den kan reduseres til den laveste av de to bilene fordi giring og utveksling ikke tåler høyere turtall selv om den får drahjelp fra den andre. Eller den kan forbli lik eller den kan øke fordi bilene ligger så tett at den bakerste utnytter dragsuget fra den foran. Det kommer an på aerodynamikken, giring, drivverk, dekk og mye annet.

 

En annen ting er at hvis du mekker en sånn kombibil i garasjen og du ikke kan ufattelig mye om mekaniske beregninger av biler så vil den mest sannsynlig bli enten underdimmensjonert eller vanvittig tung. Rette stag er ikke akkurat egnet for å stive av mot vridninger (f.eks når den ene bilen kjører over en dump i veien med den ene siden av bilen) eller mot bøyning (f.eks når den ene bilen kjører over en fartshump med alle dekkene eller svinger.

 

Sett det gjerne på spissen ved å tenke deg hvor lang det går an å bygge en limmousin. Før eller senere vil du få så mye bøye-krefter og vridningskrefter at forsterkningene mellom for- og bak-ende blir så voldsomme at det går ut over tillatt totalvekt på bilene til sammen.

Takk for svar - neida, det var aldri planen å bygge monsteret, bare et tankeeksperiment. Så vi går ut fra optimal sammenkobling og oppsett.

 

Blir det noen netto-gevinst da?

2 stk golf med 100hk - de får 200hk, men dobbel vekt, så det går vel i 0.

Blir det det samme med moment, om det er snakk om å trekke? Jeg ser for meg at 2 golfer kan trekke en tyngre båt opp av vannet én golf alene..

Lenke til kommentar

Hvis man lenker sammen to biler med stive stag(en foran den andre), vil det øke hk, moment eller toppfart utover det den sterkeste bilen har? Eller blir det bare det samme som å ha firehjulsdrift fremfor tohjulsdrift(ingen gevinst)?

 

Ett alternativ er to motorer i én bil. Mange har laget prototyper og enkeltbiler med et sånt oppsett, men bare én produsent har faktisk produsert en sånn bil, nemlig Citroën. Fra 1960 til 1968 produserte de spesialmodellen 2CV Sahara med én motor i hver ende. Den foran drev forhjulene og den bak drev bakhjulene. Bilen hadde en enorm fremkommelighet. Bensintanken lå under forsetene, med tanklokk montert i en utsparing i døra, og reservehjulet lå oppe på motorlokket foran.

 

post-51414-0-10392800-1543344103_thumb.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Blir det noen netto-gevinst da?2 stk golf med 100hk - de får 200hk, men dobbel vekt, så det går vel i 0.

Akkurat samme aksellerasjon som før så fremt de er lastet med like mye per bil.

 

Blir det det samme med moment, om det er snakk om å trekke? Jeg ser for meg at 2 golfer kan trekke en tyngre båt opp av vannet én golf alene..

Tja, i det andre eksemplet trekker jo hver bil bare en halv båt hver. En halv båt veier halvparten av en hele båt. Da går det nødvendigvis raskere. Men prøv å hale opp to identiske båter samtidig - da går det like tregt som med én golf og én båt.

 

SeaLion: Teslas modeller med D for dual i navnet har også to motorer. Den nye roadsteren de skal selge fra 2020 skal ha tre motorer. Tesla Semi får antagelig fire. .. og for den som ser hvor dette bærer av sted .. denne Bugattien har totusentrehundreogfire motorer. :grin2:

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

SeaLion: Teslas modeller med D for dual i navnet har også to motorer. Den nye roadsteren de skal selge fra 2020 skal ha tre motorer. Tesla Semi får antagelig fire. .. og for den som ser hvor dette bærer av sted .. denne Bugattien har totusentrehundreogfire motorer. :grin2:

 

Jeg tror nok du skjønte at jeg mente to forbrenningsmotorer.

 

Et flertall elmotorer i samme kjøretøy er ikke noe nytt, ei heller spesielt spennende. Lohner-Porsche laget f.eks i år 1900 verdens første hybridbil som også var verdens første firehjultrekker. Bilen hadde en bensinmotor som drev en generator. Strømmen ble levert til fire elmotorer plassert i bilens fire hjul. Lohner-Porsce produserte 300 hybridbiler fram til 1906, noen av de hadde dog bare to elmotorer og tohjulsdrift.

 

post-51414-0-85533300-1543401437_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stort sett ikke - det er bevist at kvinner har dårligere romfølelse rundt en bil, da vil jeg ikke kalle det diskriminering å si at kvinner generelt er dårligere på lukeparkering enn menn generelt.

 

Men det spørs hva du mener med diskriminering - å bruke dette i ansettelsesøyemed f.eks. kan være diskriminerende. Uansett er vel dette et spm bedre egnet i politikk eller filosofi.

Endret av toth
Lenke til kommentar

Er faktisk mer interessert i det kulturelle og praktiske aspektet ved det og ikke det politiske eller filosofiske. 

https://np.reddit.com/r/IAmA/comments/a0vpd6/im_a_former_navy_diver_and_special_operations/

En kvinnestyrke mot krypskyttere er blitt dannet som har vist seg mye mindre korrupt enn de som består av menn. Er en interessant diskusjon hvor det virker som om menn sliter litt med å være den svakere part for en gangs skyld. 

Hvis det er masse interesse for emnet så er det bare å splitte i ny tråd.

Det er også observert at det kan være mer kulturelt enn biologisk med aggresjon osv hos andre primater:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC387823/

 

Endret av BuffyAnneSummers
  • Liker 1
Lenke til kommentar

TIdene som er oppgitt for soloppgang og solnedgang, tar den hensyn til fjell? Så om solnedgang er oppgitt til kl 16, så kan sola faktisk gå ned en del tidligere om den forsvinner bak et fjell?

 

Nei, de tidene tar ikke hensyn til fjell. Tidene i tabellene regnes i forhold til en idéell horisont, det betyr som om det kun var hav på alle kanter. Soloppgang regnes forøvrig ikke når midten av sola passerer den idéelle horisonten, men når toppen av sola blir synlig. Tilsvarende for solnedgang, sola går ned når øverste kant forsvinner ned bak den idéelle horisonten.

 

Lysbrytingen i atmosfæren er heller ikke beregnet, noe som betyr at sola faktisk kan være synlig enda noen minutter ekstra. Alt dette bidrar til at at påstanden om at dag og natt er like lange ved høst- og vårjevndøgn faktisk er feil. Dagen er noen minutter lengre enn natta på dette tidspunktet, og dette gjelder hele planeten.

Endret av SeaLion
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er sterilt og destillert vann det samme?

Nei.

 

Sterilt = uten bakterier og virus. F.eks. hvis det er kokt eller destillert.

 

Destillert = vann kokes så det fordamper, og så fanger man dampen på noe kaldt (f.eks. inni et langt rør av metall) så den kondenserer til dråper. Disse dråpene renner ned i en beholder, og kalles da destillert vann.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...