Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Før man sluker alt man leser om det gamle Egypt og hudfarge rått, bør man være oppmerksom på at det er en rasistisk agenda bak mye av det som skrives. Rasistene mener det er et poeng til dem at Egypt, som eneste vellykkede store sivilisasjon i Afrika, også var hvitt. Problemet er at premisset ikke stemmer - Afrika har hatt flere store sivilisasjoner, så det spiller egentlig ikke noen rolle i den sammenhengen.

Dette betyr selvfølgelig ikke at egypterne definitivt må ha vært svarte, sannheten er upartisk, men det er grunn til å være litt ekstra kritisk til det man leser om denne saken.

 

Mainstream scholars reject the notion that Egypt was a white or black civilization; they maintain that, despite the phenotypic diversity of Ancient and present day Egyptians, applying modern notions of black or white races to ancient Egypt is anachronistic.[2][3][4] In addition, scholars reject the notion, implicit in the notion of a black or white Egypt hypothesis, that Ancient Egypt was racially homogeneous; instead, skin color varied between the peoples of Lower Egypt, Upper Egypt, and Nubia, who in various eras rose to power in Ancient Egypt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ancient_Egyptian_race_controversy

Endret av Isbilen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

"Oldtidens Egypt" strakte seg over en periode på 3000 år, lå i et område som hadde direkte kontakt med Europa, Kush (Sudan) og Midtøsten. På noen punkter var Kush Egyptisk, på andre var Egypt en del av Kush. Etter Aleksander den store var Egypt Gresk. Også Homer refererer til å dra på tokt til Egypt, i ca 800 fvt.

 

Forøvrig malte de Grekere hvite, Kush svarte og seg selv røde eller gule, avhengig av kjønn. Ramses II hadde rødt hår og DNA-prøver fra hans tid, det nye kongedømmet (ca 1600-1000 fvt) har mye til felles med nåværende beboere av Nær- og Midtøsten. https://www.nature.com/articles/ncomms15694 

 

Oldtidens Egypt spenner over et tidsrom som er større enn tiden som kom etter, i et tett trafikkert område. Svaret er i beste fall grøtete.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Innenfor "teknologi og vitenskap" ?

Dette har vi vært gjennom en del ganger.

Tråden brukes til snedige spørsmål, uansett kategori.

Forumet fungerer slik at en tråd må være i en kategori, og da er denne kategorien valgt fordi den er mest nærliggende.

 

Det betyr ikke at spørsmål må være relatert til teknologi og vitenskap, bare de er snedige.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tråden brukes til snedige spørsmål, uansett kategori.

 

Trist, i såfall, synes jeg. Det er mange kategorier på forumet her som kunne hatt en liknende tråd, i steden for at man kan spørre om alt fra kjønnsvorter til Immanuel Kant i denne tråden. Mange av spørsmålene her inne kunne også gjerne vært diskutert i egen tråd. Umulig å finne fram i denne..

 

Jeg bøyer meg uansett selvfølgelig for flertallet  :)

 

edit: For å formulere meg annerledes: Jeg synes spørsmålet til Delvis er såpass interessant at det fortjener en egen tråd.

Endret av frohmage
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mer snodig enn snedig kanskje, men: Kunne energien fra støtdemperne på en bil vært utnyttet i stedet for å bare bli til varme? Stempelet i demperne skaper jo et trykk som måtte kunne drive en generator.

 

Kanskje ikke mye energi å hente derfra, men det slo meg når jeg kjørte over fartshumpene ned mot Sletten her om dagen.

 

Geir :)

Noe sånt? :)

 

https://www.theengineer.co.uk/every-bump-a-volt-with-audis-erot-suspension/

Lenke til kommentar

Mer snodig enn snedig kanskje, men: Kunne energien fra støtdemperne på en bil vært utnyttet i stedet for å bare bli til varme? Stempelet i demperne skaper jo et trykk som måtte kunne drive en generator.

 

Kanskje ikke mye energi å hente derfra, men det slo meg når jeg kjørte over fartshumpene ned mot Sletten her om dagen.

 

Geir :)

 

 

Det er mulig. TU skrev nylig om et forskningsprosjekt som hadde som mål å utrede hvor mye "uvanlige" tiltak for rekkeviddeøkning hjelper. Regenerering av energi fra demperne var et av flere konsepter de skulle vurdere.

Lenke til kommentar

Fins det noe land/regime i verden i dag, som ABB kunne flyktet til, og blitt akseptert og fått beskyttelse?

Det finnes en rekke land Norge ikke har utleveringsavtale med, slik at han ville fått en form for passiv beskyttelse bare av det. En rekke regimer ville nok gitt ham beskyttelse som ledd i storpolitikk eller som ledd i et quid pro quo f.eks. for å oppnå bistandsmidler, eller rett og slett for å provosere Vesten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det er mulig. TU skrev nylig om et forskningsprosjekt som hadde som mål å utrede hvor mye "uvanlige" tiltak for rekkeviddeøkning hjelper. Regenerering av energi fra demperne var et av flere konsepter de skulle vurdere.

 

 

Se der ja. Så litt snedig allikevel da. :)

 

Ja, det var noe sånt jeg tenkte meg CFM, skjønt min versjon ville nok vært mye enklere. Jeg er ingen ingeniør...

 

Det er kanskje ikke så mange watt å tjene på det, så det kan fort koste mer enn det smaker, i hvert fall med norske avgifter.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Det blir nok sikkert dyrt den dagen demperne må byttes. Eksempelvis koster normale dempere til en 2011 BMW X3 ~2000 kroner stykket, men om bilen har sportsunderstell med justerbare dempere koster de fort fire ganger så mye.

 

Audis system for gjenvinning av energi fra demperne er vel kun mulig i forbindelse med det nye 48 volts-systemet de ruller ut på alle sine modeller nå. Mild-hybrid-løsninger er også en del av 48V-pakka.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det blir så mye energi ut av et regenererende dempersystem men jeg tror det kan bli billig. Det er minst et par måter å gjøre det rent teknisk:

 

- Et pneumatisk system der demperen er en "sykkelpumpe" med slange til en trykktank. For hver gang det humper pumpes litt luft inn i trykktanken. Trykklufta slippes ut via en turbin og dynamo som sender energien tilbake til batteriet. Virkningsgraden tipper jeg kan bli opp mot ca 50%.

 

- Lineærmotorprinsippet - brukt som lineærgenerator. To spoler eller en spole og en permanentmagnet fanger opp dempeenergien og sender det tilbake til batteriet. Virkningsgraden på dette tiper jeg kan bli opp mot 90%, men det vil sikkert bli en dyrere løsning.

 

Begge deler innfører en del potensielle feilkilder og sjekkpunkter ved service. Begge deler tipper jeg kan masseproduseres for under 1000 kr for 4 dempere, men det er selvsagt ikke den prisen man som kunde får se når man skal bytte ut en defekt enhet. Der tipper jeg flere tusenlapper per demper + arbeid.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Så det er hvorfor man krangler så om det. Det hotteste for tiden er å krangle om egyptere var hvite eller mørke.

 

Vi trenger en ny pest.

De gamle egypterne var ... egyptere, men de hadde litt mer europeisk blod enn moderne egyptere. Sikkert en god blanding av levantinere/arabere og sør-europeere. Det er i alle fall det DNA antyder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Blir alltid unødvendig styr når folk putter så mye av verdien sin i gruppa de ble født inn i istedenfor i hvem de er som person at de må skaffe seg "poeng" på den måten, svart eller hvitt. Når man først er på dette temaet, hvilken "farge" var Romerne egentlig? Var de så hvite som noen skal ha det til?

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte en 2-pakning med digitale termometere her om dagen. Den ene viser omtrent det samme som de andre digitale termometerne jeg har i huset mens den andre viser ganske konsekvent en grad for lite (kun testet i romtemperatur, og for billig til at jeg gidder returnere det)

 

Hvordan merker jeg det? Jeg kan skrive 'minus 1' for å markere at det viser en grad for lite, eller 'pluss 1' fordi det er det tallet jeg må kompensere med for å få riktig måleverdi. Hva er etablert praksis når man kalibrerer måleinstrumenter? Hvorfor?

Endret av Kahuna
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...