Jotun Skrevet 16. juni 2018 Del Skrevet 16. juni 2018 (endret) Feiden rundt glasset på nasjonalmuseet: Arkitekt Klaus Schuwerk truer med ikke å møte opp på museumsåpningen hvis Statsbygg ikke velger det keramiske glasset han vil ha. Er dert noen som bryr seg om det? Har han noen form for "makt" i denne prosessen? Har hørt lignende om andre bygg, der alle på bygg må "godkjennes" av arkitekt eller tegnes av vedkommede. Er det regler for dette? Hvis så er skal eg hvertfall aldri gå for arkitekttegnet hus! Endret 16. juni 2018 av Jotun Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 17. juni 2018 Del Skrevet 17. juni 2018 Har vært borti næringsbygg hvor eier fikk valget mellom å bytte foringene på alle dører, eller skrive under på at det ikke hadde noen form for brannsikkerhet(derav ikke mulig å forsikre). Brannklassen var jo faktisk ganske grei, men arkitekten ville ha en spesiel type foring som var brannfarlig og ikke isolerte dørene fra neste branncelle. Ingenting galt med arkitekter, men som med alle andre som lager ting: Skaff en ekspert for å overstyre. Om det er en pensjonert brannmann eller hva det, er ikke nøye. Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 17. juni 2018 Del Skrevet 17. juni 2018 Feiden rundt glasset på nasjonalmuseet: Arkitekt Klaus Schuwerk truer med ikke å møte opp på museumsåpningen hvis Statsbygg ikke velger det keramiske glasset han vil ha. Er dert noen som bryr seg om det? Har han noen form for "makt" i denne prosessen? Har hørt lignende om andre bygg, der alle på bygg må "godkjennes" av arkitekt eller tegnes av vedkommede. Er det regler for dette? Hvis så er skal eg hvertfall aldri gå for arkitekttegnet hus! Dette kommer an på hvordan kontrakten er bygget opp og hva den sier om rettigheter til prosjekteringsmaterialet som er utarbeidet. Det skulle overraske meg om han hadde noen som helst makt, og det skinner jo også gjennom ved at han truer om å ikke møte opp. Hadde han hatt makt ville trusselen vært stevning eller tilsvarende. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 17. juni 2018 Del Skrevet 17. juni 2018 (endret) Kjerka her eg bor er tegnet ac en arkitekt. Eg har forstått det slik at når de nå ville bygge på så var det sentralt at arkitekten godkjente påbygget.... Er det virkelig mulig for en arkitekt av et slikt type bygg å sette foten ned for påbygg? Endret 17. juni 2018 av Jotun Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 17. juni 2018 Del Skrevet 17. juni 2018 (endret) Ifølge Ayn Rand kan en arkitekt som har fått visjonen sin besudlet av byggherren sprenge bygget i luften i USA, men jeg tror ikke det er lov i Norge. Endret 17. juni 2018 av Han Far Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 20. juni 2018 Del Skrevet 20. juni 2018 Arkitektur og design regnes som åndsverk (på lik linje med kunst) og beskyttes av åndsverksloven. Dette forutsetter dog at bygget/designet er særegent nok til å kunne betegnes som et åndsverk. Hvis man kun kopierer andres idéer (eller kopierer et originalprodukt), så beskyttes dette ikke.Ei kirke vil i de fleste tilfeller kunne regnes som et åndsverk. Ev. endringer må derfor godkjennes av opphavspersonen/arkitektbyrået slik man må få kunstnerens godkjennelse hvis det f.eks skal monteres et rekkverk eller ei rullestolrampe på/langs/foran en utsmykket vegg. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 20. juni 2018 Del Skrevet 20. juni 2018 Hvis arkitekten har daua? Er man fri d? Eller er det arvingene som skal mene noe da? Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 20. juni 2018 Del Skrevet 20. juni 2018 Hvis arkitekten har daua? Er man fri d? Eller er det arvingene som skal mene noe da? Opphavsrett går i arv og oppheves 70 år etter opphavsmannens dødsår. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 20. juni 2018 Del Skrevet 20. juni 2018 Så kan man faktisk risikere at en som absolutt ikke har peiling skal blande seg og? Interressant. Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 20. juni 2018 Del Skrevet 20. juni 2018 (endret) Det er faktisk tilfelle i alle byggeprosjekter som er for store for Lego. Ikke unikt for arkitekter og pårørende. Endret 20. juni 2018 av Han Far Lenke til kommentar
Tharos. Skrevet 20. juni 2018 Del Skrevet 20. juni 2018 Arkitekter er en spesiell rase. På min forrige arbeidsplass ville arkitekten ha brostein på bakken utenfor et varemottak (nybygg). Ingen ramper eller noe, porten var på bakkenivå. Jeg skulle ønske noen tvang denne arkitekten til å trekke en jekketralle med 400 kg over den forbanna brostein. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. juni 2018 Del Skrevet 20. juni 2018 (endret) Joda, det er nok en del sære arkitekter der ute, men de er ingen uniform gruppe. De to arkitektene jeg kjenner best er i hvert fall ydmyke for praktiske hensyn av ymse slag. Hadde jeg ymtet frampå at brostein og jekketraller er lite kompatibelt hadde de to jeg kjenner øyeblikkelig lovet å endre endre underlaget, med mindre de vet noe som jeg ikke vet og som gjør det umulig. Men tilbake til det med åndsverk. Ingen arkitekt med vettet i behold tvinger gjennom idiotiske løsninger av prestisjegrunner og tviholder på det bare for å være vrang. Det blir jo fort en skandale de må stå til ansvar for, enten det er transportarbeidere som klager på praktiske forhold eller glassfasader som selvdestruerer og potensielt dreper fotgjengere. Pri 1 er jo at byggene skal kunne brukes til det tiltenkte formålet. Så følger lover, regler, økonomi, bygherreønsker og tekniske hensyn lengre ned på prioritetslista. Det er et stort puslespill som skal fungere sammen og kompromisser er uunngåelig. Endret 20. juni 2018 av Simen1 2 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 22. juni 2018 Del Skrevet 22. juni 2018 delete accounts on mint Hva er dette? Minner om fuglekasser, men er smalere. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 22. juni 2018 Del Skrevet 22. juni 2018 Tipper det er for flaggermus. 1 Lenke til kommentar
X19x11 Skrevet 25. juni 2018 Del Skrevet 25. juni 2018 Er det nå den 27. juni det er vanlig å få igjen på skatten? Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 25. juni 2018 Del Skrevet 25. juni 2018 Er det nå den 27. juni det er vanlig å få igjen på skatten? Hjelp til selvhjelp: https://www.skatteetaten.no/ Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 26. juni 2018 Del Skrevet 26. juni 2018 Tolletaten går ut og advarer mot piratvarer kjøpt i utlandet. Et av eksemplene de viser er en USB kabel til Apple, "Falske ladekabler til smarttelefoner kan være en brannrisiko". Og så viser de fram selve kabelen, ingen lader å se. Det er kjent at lader og batteri kan være brannfarlige, men en slik kabel? Er dette troverdig, eller har tolletaten bommet? Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 26. juni 2018 Del Skrevet 26. juni 2018 Tja. Min erfaring med billige Kina-kabler til bruk med mobillader er at ladetiden ble utrolig mye lenger. Så det er definitivt en forskjell på kabler. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå