Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

[...]

Relatert spørsmål: Jeg mener og tror at en fartsmåling gjort med GPS på mobilen antageligvis vil være mer riktig og pålitelig (gitt tilstrekkelig satelittmottak) enn speedometeret på bilen. Noen som har noen tanker om dette?

Det er fordi hastighet ikke bryr seg om nøyaktigheten i posisjonen, bare forskjellen i posisjon, så alle «trege» feil (mest signalgangtid pga atmosfæriske forhold) «nulles ut».

Hastighet beregnes på GPS med ungdomsskole fysikk s=v•t, om de to (eller flere) punktene du beregner avstanden fra er 10m feil har ingenting å si, så lenge alle punktene har samme feil

Det er dette som har vært min resonnering, jeg tenkte jeg skulle la være å skrive det for å se om noen andre kom med andre forklaringer som gav mening.

At Strava gir rape gal maksfart kan kanskje komme av at der dukker opp signalfeil (refleksjoner eller annet) som varer lenger enn feilkorrigeringen i programmet tar høyde for?

Diverse mobil-GPS-apper gjør mye mer enn «GPS-ting». De plasserer deg på «riktig» sted i kartet (f.eks på en vei, selv om beregnet posisjon sier du er i grøfta) de korrigerer posisjon med å integrere opp akselerasjoner og hastigheter, de korrigerer posisjon med statistikk, de oppdaterer posisjonen sjelden og interpolerer mellom punktene i ettertid etc. Så om hva mobilen sier er bedre enn noe annet «kommer an på».

Jeg har brukt en "GPS Test"-app som ikke relaterer seg til noe annet enn innkommende signal, så jeg regner med at de fleste kartrelaterte feilkilder fra navigasjonsapper ikke vil være gjeldende.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg leste i Illustrert Vitenskap for sikkert 10 år siden at Europa skulle få et eget nettverk av GPS-lignende satellitter. Disse skulle visstnok bli mye bedre enn eksisterende GPS-satellitter. Noen som vet hva som evt. skjedde med denne planen?

Jeg tar et digert forbehold om at jeg husker dette riktig, for det var som sagt over 20 år siden.

I dag er det 4 store satellittsystemer, og alle de blir brukt i vanlige "GPS'er".

GPS er amerikansk

Galileo er europeisk

Glonass er russisk

BeiDou er kinesisk

Alle disse har mellom 20 og et par og tredve satellitter i bane og er i bruk i dag. Noen systemer er ferdige og noen skal ha et par satellitter til opp :)

Så når vi bruker ordet GPS er det egentlig feil, fellesbetegnelsen heter GNSS :)

Edit: Hvis man er nysgjerrig på hvilke satellitter man har tilgjengelig kan sjekke dette på f eks www.gnssplanningonline.com. Her kan man også finne informasjon om banene de skal ha og evt forstyrrelser i ionosfæren som påvirker målinger med profft utstyr.

Endret av Emilsen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva slags kabel er den kabelen som legges inn til et hus for å dekke ett helt hus sitt strømbehov i Norge, og hva går i den/hva er den god for? Gjerne forskjellen mellom over og under bakken, og på de forskjellige strømnettene vi har i Norge?

PFSP er ganske vanlig som inntakskabel, alt fra 10 til 35 mm2 er vanlig. De tåler inntil 1000V, men vanligvis er det snakk om 230 eller 400V. Tålt strømstyrke kommer veldig an på forlegningsmåte antall ledere osv så det må vurderes i hvert enkelt tilfelle. Hovedsikringa gir i hvert fall en viss indikasjon (kabelen tåler mer enn hovedsikringa). Vanlige hovedsikringer er alt fra 32A (små leiligheter) til 125A (større eneboliger).

De vanligste strømnettene i Norge er:

IT-nett: 230V 3-fase med 3 strømførende ledere (ingen null-leder)

TN-nett: 400V 3-fase med 4 strømførende ledere

Så vidt jeg husker har ca 80% av norske husstander IT-nett og ca 20% TN.

Vanlige stikkontakter skal ha 230V. I et IT-nett gjøres det ved å hente ut spenningen mellom to av fasene. I TN-nett hentes 230V-spenningen ut mellom en fase og nullederen.

Hvordan ser disse kablene ut? Og hvor langt kan de trekkes?

Hvordan får de 1-fase 230v 50 hz fra 2 faser av en 3-fas? Vil ikke frekvensen være av synk? Og hvordan beveger den seg i dette IT-tilfellet? Er det fra +230v til -230v og +230v til +/-0v i TN 400v nett? Og du ville fått 400v mellom to faser der?

Lenke til kommentar

På tykkelse med en wienerpølse (som igjen er relativt). Vanligvis grå farge.

Wikipedia TN-nett og IT-nett

Frekvensen blir den samme uansett hvordan man kobler det og fasene trenger du ikke tenke på. I et IT-nett forsynes huset med 3 ledere, L1, L2 og L3. En av kursene kobles mellom L1 og L2, neste kurs mellom L2 og L3, og neste igjen L3 og L1. Spenningen på hver kurs blir 230V og frekvensen 50 Hz, med 180 grader faseforskjell, uansett hvilken kurs du måler.

Siden det er vekselspenning og ikke likespenning kan du ikke si at spenningen måles mellom to statiske spenningspotensialer. Det er effektivitetsverdien (amplituden * roten av 2) som teller i effektberegninger.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

.. og 180 grader mellom to av fasene når man ignorerer den siste. ;)

Ok, litt komplisert å forklare at 120 er det samme som 180 når man måler på to ulike måter, men jeg tror du skjønner hvordan det henger sammen. :)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Billig energi kommer forran både miljø og sikkerhet. Bare se på oljeindustrien.

Stilig. Da tenker du på norsk sokkel eller generelt?

Begge deler. Dersom vi hadde satt miljø over profitt, så hadde vi aldri borret etter olje i utgangspunktet.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Brukerinformasjonen sier at det kun er til profesjonelt bruk, så jeg antar du har rett. Det er også en viss forskjell i den kjemiske sammensetningen, jf sikkerhetsdatabladene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...