Jotun Skrevet 24. april 2018 Del Skrevet 24. april 2018 (endret) Hvilke eksempler innen film tenker du på? Spesifikt nå var Lost in Space. Men det som er litt dumt der er at der er det en mekaniker med også The Walking dead er det også en del slike eksempler. Jeg vet ikke hvordan det er borte i USA, men tror det varierer veldig her i landet. Jeg kjenner i hvert fall ingeniører med alt fra 10 tommeltotter til de som man kan mistenke å være både mekaniker, rørlegger, elektriker, produktdesigner, snekker og mye annet på en gang. Ja, Phd = doktorgrad. Min erfaring også. Er ingeniør selv også, og vet jo hva man får av praksis på en slik utdanning. Varierer nok litt med hva basisen er. Men de i min klasse som kom rett fra almennfag var ofte racere på databiten, men koblingene skortet det med. Jeg jobber som kuldemontør, og min erfaring er at ingeniørene som designer og tegner kuldeanlegg ofte har svært liten erfaring med å skru selv. Dette kan man se på at ting ofte er svært lite servicevennlig. Derfor er det jo mange som foretrekker ingeniører med nettopp skrubakgrunn. Endret 24. april 2018 av Jotun Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 24. april 2018 Del Skrevet 24. april 2018 Ja, jo lenger unna sentrum jo mindre tyngdekraft. Den internasjonale romstasjonen opplever vel bare 90% av tyngdekraften vi gjør her på jorda Et tynt tau har vel kanskje ikke noe klart sentrum. Men den lengste delen av tauet sett fra der du står vil jo ha større masse og dermed trekke mer på deg enn den korteste? (Anta for et øyeblikket at tauet er helt rett, og ingen andre krefter gjelder.) Så da er sentrum allikevel midten av tauet? Geir Og midt på tauet har du like stor masse på begge sider av deg. Dermed vil det være null tyngdekraft der (du trekkes like mye mot begge sider, så netto blir null). Når du beveger deg ut mot den ene enden av tauet får du stadig større andel av massen på den ene siden av deg og du vil trekkes tilbake mot sentrum. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 24. april 2018 Del Skrevet 24. april 2018 (endret) Og midt på tauet har du like stor masse på begge sider av deg. Dermed vil det være null tyngdekraft der (du trekkes like mye mot begge sider, så netto blir null). Når du beveger deg ut mot den ene enden av tauet får du stadig større andel av massen på den ene siden av deg og du vil trekkes tilbake mot sentrum. Aha. Takk! Det ga mening. Edit: Har oppdatert det opprinnelige innlegget, beklager om det skaper forvirring. Jeg lurte altså på hvorfor ikke gravitasjonen ville være størst der. Geir Endret 24. april 2018 av tom waits for alice Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 24. april 2018 Del Skrevet 24. april 2018 Når man dusjer og noen skyller ned i toalettet, hvorfor oppleves det som et kuldegufs i dusjen? Det må jo være kaldtvann som går inn i sisterna, så hvorfor blir dusjstrålen også kaldere? Er det fordi toalettet trekker generelt mer vann ut av systemet, og litt av overskuddet havner i dusjbatteriet? Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 24. april 2018 Del Skrevet 24. april 2018 Trykket i varmtvannstanken synker 2 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 24. april 2018 Del Skrevet 24. april 2018 Opplever først det motsatte. Det du opplever er nok termostaten i blandebatteriet som kompenserer litt mye og struper varmtvannet.... Lenke til kommentar
toth Skrevet 24. april 2018 Del Skrevet 24. april 2018 Trinnløse girkasser, CVT, er mye eldre enn bil-elektronikk - hvordan ble kassen operert før elektronikken? Jeg kjenner til sentrifugalmodellen, men tenker mer på de som sto i biler og kunne tilpasses av fører. Hvordan ble hydraulikken manipulert? Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 25. april 2018 Del Skrevet 25. april 2018 Trinnløse girkasser, CVT, er mye eldre enn bil-elektronikk - hvordan ble kassen operert før elektronikken? Jeg kjenner til sentrifugalmodellen, men tenker mer på de som sto i biler og kunne tilpasses av fører. Hvordan ble hydraulikken manipulert? De opprinnelige, DAFs Variomatic, kunne ikke justeres av bilføreren. Disse bilene hadde derfor jevnt ganske høyt turtall når bilen akselerte og et noe lavere turtall når man slapp opp litt på gassen. Det eneste bilføreren kunne velge var forover eller bakover, og de gamle DAF-ene hadde derfor samme toppfart forover og bakover (I Nederland kjøres det baklengsracing med disse bilene). Som du sier var systemet basert på mekanisk sentrifugalregulering. Det var dessuten to parallelle system, ett for hvert drivhjul. Senere versjoner fikk en differsialaksel mellom drivhjulene for å kunne overføre krefter hvis det ene hjulet mistet festet. Les mer på https://www.uniquecarsandparts.com.au/how_it_works_variomatic_transmission Lenke til kommentar
toth Skrevet 25. april 2018 Del Skrevet 25. april 2018 Trinnløse girkasser, CVT, er mye eldre enn bil-elektronikk - hvordan ble kassen operert før elektronikken? Jeg kjenner til sentrifugalmodellen, men tenker mer på de som sto i biler og kunne tilpasses av fører. Hvordan ble hydraulikken manipulert? De opprinnelige, DAFs Variomatic, kunne ikke justeres av bilføreren. Disse bilene hadde derfor jevnt ganske høyt turtall når bilen akselerte og et noe lavere turtall når man slapp opp litt på gassen. Det eneste bilføreren kunne velge var forover eller bakover, og de gamle DAF-ene hadde derfor samme toppfart forover og bakover (I Nederland kjøres det baklengsracing med disse bilene). Som du sier var systemet basert på mekanisk sentrifugalregulering. Det var dessuten to parallelle system, ett for hvert drivhjul. Senere versjoner fikk en differsialaksel mellom drivhjulene for å kunne overføre krefter hvis det ene hjulet mistet festet. Les mer på https://www.uniquecarsandparts.com.au/how_it_works_variomatic_transmission Takk for utfyllende info, men betyr det da at det ikke fantes noen andre mer eller mindre manuelle løsninger mellom sentrifugal og helelektronisk styring? Jeg så for meg at man på 60-70 tallet kunne manipulere kassen enten med mengde gasspedal eller annen mekanisk påvirkning? Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 25. april 2018 Del Skrevet 25. april 2018 De tommene som er på en vanlig Norsk tommestokk, er det nøyaktig samme tommer som brukes i Usa, når de oppgir mål på en vare feks på Ebay? Eller er det en forskjell?Har hørt at Amerikanske tommer er litt forskjellige, men fant ikke sikkert ut av det.Mener en slik type tommestokk, bare sånn at det ikke er tvil. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 25. april 2018 Del Skrevet 25. april 2018 Det skal være det samme som i USA. 1 Lenke til kommentar
Gravitass Skrevet 25. april 2018 Del Skrevet 25. april 2018 De tommene som er på en vanlig Norsk tommestokk, er det nøyaktig samme tommer som brukes i Usa, når de oppgir mål på en vare feks på Ebay? Eller er det en forskjell? Har hørt at Amerikanske tommer er litt forskjellige, men fant ikke sikkert ut av det. Mener en slik type tommestokk, bare sånn at det ikke er tvil. 734102-1.jpg De imperiale måleenhetene yard og pound har vært basert på de metriske verdiene siden 1956, de ble da internasjonal yard og internasjonal pound. Alle andre verdier for lengde, som f.eks tommer, er basert på internasjonal yard. https://nn.m.wikipedia.org/wiki/Britisk_einingssystem_for_mål_og_vekt 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. april 2018 Del Skrevet 25. april 2018 (endret) Det er samme lengde på tommeltottene som i USA, men den saken der heter ikke tommestokk, den heter meterstokk. Fordi den er nøyaktig en eller to meter lang og den mest brukte måleenheten på den er metrisk. Tommemålet er bare en gammel uvane som henger igjen fra den gangen plankedimmensjoner ble målt i tommer. Endret 26. april 2018 av Simen1 1 Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 25. april 2018 Del Skrevet 25. april 2018 TakkMin er 2 meter lang. Ok, her kaller man det for tommestokk eller metermål. Hvertfall greit å ha de tommene til å sjekke med, når det er samme lengde som i Usa. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 25. april 2018 Del Skrevet 25. april 2018 (endret) Fordi den er nøyaktig en meter lang Jeg tok en titt på min, og den er 1 meter og 99,9 cm. Endret 25. april 2018 av Emancipate Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 25. april 2018 Del Skrevet 25. april 2018 Hvorfor lukter det ikke noe når man fiser i badstu? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. april 2018 Del Skrevet 25. april 2018 (endret) Da har du en tometerstokk, Emancipate. Endret 25. april 2018 av Simen1 Lenke til kommentar
Gravitass Skrevet 25. april 2018 Del Skrevet 25. april 2018 Hvorfor lukter det ikke noe når man fiser i badstu? Det kommer an på forholdene, lukt blir vanligvis forsterket av fuktighet (f.eks i dusjen). I en badstu er det relativt tørt (om man ikke befinner seg i en finsk sauna da), men det kan jo hende at temperaturen har en effekt. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 26. april 2018 Del Skrevet 26. april 2018 Tommestokkene og meterstokkene er jo ikke et vitenskapelig verktøy... Det aller viktigste når man leker snekker er å bruke samme meterstokken til alt. Ikke en til måling i rommet og en annen på saga. Da vil man fort kunne få ganske mye avvik. Bare å legge to stk ved siden så vil man ofte finne store forskjeller. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 27. april 2018 Del Skrevet 27. april 2018 Hva er forskjellen på mobilen min, og en profesjonell GPS brukt av landmålere? Det er jo digitalt, så hvordan klarer mobilen min å være mindre nøyaktig? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå