Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som vet hvorfor de nye ølboksene med 2 kr i pant er på kun 0,3 liter, mens de utgående med 1 kr i pant ofte er på 0,5 liter?

Nå vet ikke jeg hvilket bryggeri du snakker om, men de fleste har da levert både 0,33 og 0,5-bokser i evig tid, omtrent. (Noen øltyper kanskje bare på en type boks...) Bokser med 2kr i pant har jeg derimot ikke sett enda, men det er vel på tur inn, og det vil forundre meg veldig om de ikke kommer i begge størrelser. Boksene er vel akkurat de samme som før, det er vel bare den påtrykte teksten (inkludert informasjonen i strekkoden, som automaten leser) som er endret...

Lenke til kommentar

Hvorfor varierer bensinpris mellom stasjoner i samme kjede? I samme område? Jeg skjønner at Circle K og Shell har forskjellige priser, men når to Circle K stasjoner som ligger to km fra hverandre ikke har samme pris? Makes no sense.

Lenke til kommentar

Hvorfor varierer bensinpris mellom stasjoner i samme kjede? I samme område? Jeg skjønner at Circle K og Shell har forskjellige priser, men når to Circle K stasjoner som ligger to km fra hverandre ikke har samme pris? Makes no sense.

Personlig innbiller jeg meg at den stasjonen folk flest passerer først(f.eks på vei til jobb) ofte har høyest pris.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mange kjøper billig håndsåpe på Europris og den typen butikker. Er det like god såpe som de dyrere alternativene i dagligvarebutikker og evt parfymeri eller hvor slikt kan selges?

Altså, blir du like ren på hendene om du bruker dyreste "Dove" eller litersflaska med "Håndsåpe med sitron"?

Lenke til kommentar

Ja, i utgangspunktet. De fleste såpene inneholder det samme såpestoffet: sodium lauryl sulfat (SLS), eller lignende. Forskjellen ligger i mengden. Når det gjelder håndsåpe, er det ikke om å gjøre å ha i mest mulig, for da blir man tørr på hendene. Så her er det ikke slik at de dyrere er sterkere (i motsetning til oppvasksåpe, der Zalo er betraktelig sterkere enn First Price).

En forskjell er at Dove inneholder noe som skal gjøre at man blir mindre tørr på hendene.

I tillegg er det forskjell på tilsetningsstoffer, som i verste fall kan virke allergifremkallende. Her er dessverre ikke de dyreste såpene noe bedre enn de billige. Husk at tilsetningsstoffer også koster penger, så billigprodusentene har ingen grunn til å putte dem oppi.

Flytende håndsåpe er generelt lite såpe for pengene. Man betaler tross alt for vann. Billige såpestykker gir mye mer for pengene (hvis de fortsatt selger dem). Disse inneholder for øvrig en annen type vaskestoff, nemlig egentlig såpe (også kjent som true soap og castille soap på engelske blogger). Ekte såpe er i de fleste tilfeller bedre for huden enn SLS. Her må man imidlertid passe på at det ikke blir sprekker i såpa, og at den ligger tørt og får dryppe av, ellers vokser det bakterier på den.

Når du velger flytende såpe, er det én ting jeg vil anbefale deg å se spesielt etter, og det er MI. (Se https://www.forbrukerradet.no/test/2015/test-av-handsaper/).

Methylchloroisothiazolinone
Methylisothiazolinone

og andre konserveringsmidler som slutter på -zolinone bør skys som pesten.

Alternativene er som regel enten (methylparaben eller ethylparaben) eller phenoxyethanol. Sistnevnte kan irritere huden, mens de to første kan virke hormonforstyrrende. Natrium(/sodium)benzoat kan også forekomme, og kan irritere huden. Alternativet til konserveringsmidler er å risikere kreftfremkallende muggsopp i såpa.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Mange kjøper billig håndsåpe på Europris og den typen butikker. Er det like god såpe som de dyrere alternativene i dagligvarebutikker og evt parfymeri eller hvor slikt kan selges?

Altså, blir du like ren på hendene om du bruker dyreste "Dove" eller litersflaska med "Håndsåpe med sitron"?

Bruker "Milk & honey" som de har på Biltema. Andre i familen liker den, så jeg bruker den også.

Tok bilde av ingrediensene: Hva skal man si om det? Har ikke peiling egentlig.

post-12139-0-50088700-1520595570_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Ekte såpe lages for øvrig ved å koke fett og lut.

Det har også kommet noen nye såpestoffer som heter "coco-glucoside" på engelsk. Dette stoffet (som ikke er helt likt fra fabrikant til fabrikant) er laget av kokos og fruktsukker (gjerne fra mais). Coco-glucoside er en veldig mild såpe som er egnet for sensitiv hud.

Veivesenet har begynt å bruke kokende skum av vann og coco-glucoside for å koke planter og røtter som vokser for nært veien. Dette dreper dem på en mer miljøvennlig måte enn sprøytemidler. Skummet gjør at vannet holder på varmen lenger. (https://www.nrk.no/hordaland/noe-slikt-har-du-sannsynligvis-aldri-sett-for_-na-skal-deler-av-e39-skumlegges-1.13537117)

Lenke til kommentar

Prøver å finne litt info om motstrømsbrems for elektromotorer, men finner lite på norsk og vet ikke det engelske ordet. Tenker da særlig i sammenheng med svingmotorer på kraner. Noen som vet hva det engelske ordet er og gidder skrive en kort forklaring på prinsippet? Da hadde jeg blitt veldig takknemlig i såfall. :)

Endret av CFM
Lenke til kommentar

Eg vet de hel elektriske offshore kranene til Nov bruker denne typen brems.

Tror det er tyristor styringen som gjør noe greier. Kranene leverer hvertfall strøm tilbake til El nettet hvis de er satt opp til et ved bremsing av last.

Lenke til kommentar

Bruker "Milk & honey" som de har på Biltema. Andre i familen liker den, så jeg bruker den også.

Tok bilde av ingrediensene: Hva skal man si om det? Har ikke peiling egentlig.

attachicon.gifmah.jpg

"Sodium laureth sulfate" (SLS) er et billig og ganske giftig stoff (ikke spis såpe) som gjør at såpa skummer. SLS fremstilles oftest av palmeolje eller kokosolje. Tannkrem inneholder også som oftest SLS, også der for å gi skumeffekten forbrukerne liker. I innholdsfortegnelser står alltid de stoffene det finnes mest av i produktet først. Melk- og honning-greia er nok mest parfymestoffer som lukter melk og honning.

Lenke til kommentar

Mesteparten av såper og hudpleieprodukter inneholder eller delvis fremstilt av den utskjelte palmeoljen: https://www.nrk.no/livsstil/utskjelt-ravare-brukes-i-kremer-og-sape-1.12030881

Såpe kan vel ikke inneholde palmeolje? Hele poenget med såpe er jo at molekylene skal binde seg til fett på den ene siden, og vann på den andre? Hvis man blander olje og såpe, så blir jo oljen bundet til såpen...

Nå er jeg ingen såpe-ekspert, men at en såpe fremstilles av palmeolje er jo heller ikke nødvendigvis negativt, siden det verken skal spises eller ER palmeolje når det har blitt et ferdig produkt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...