Styrmann Smisk Skrevet 1. mars 2018 Del Skrevet 1. mars 2018 Hva er det som gjør at en elektrisk bil ikke kan lade seg selv når den kjører? Har hørt at de kan lade når man bremser, men hva er det som gjør at man ikke kan få hjulene som ikke driver bilen, til å lade en dynamo eller noe? Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 1. mars 2018 Del Skrevet 1. mars 2018 (endret) Da vil det bli tilsvarende tyngre for motoren å dra. Edit: Dynamoen gjør altså at hjulene blir seigere og seigere å dra rundt dess mer strøm man skal ha ut av den. Endret 1. mars 2018 av Emancipate 1 Lenke til kommentar
toth Skrevet 1. mars 2018 Del Skrevet 1. mars 2018 Nei, det er lettere å ta av fordi bakken "stopper" den nedadgående luftstrømmen og gir dermed et ekstra lufttrykk. For fly kalles det bakkeeffekt, aner ikke om de bruker samme begrep for helikopter.Dette var min tanke og, men jeg sitter og ser NRKs dokuserie om helikopterranet i Sverige, og en pilot rekreerer flyturen som visst har vært veldig risikabelt. Jeg synes han understrekte at med så mye overlast som helikopteret hadde var takeoff veldig risky, og viste en måler mens han kommenterte under letting at "se her, helikopteret jobber allerede på 90% av kapasitet". Er det kanskje teknisk vanskeligere (ikke for motor, men for pilot) å ta av med tung last? Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 2. mars 2018 Del Skrevet 2. mars 2018 Kan hende de må bruke mye motorkraft for å motvirke ustabilitet. Er jo mye turbulens rundt helikopteret nærme bakken. Lenke til kommentar
Styrmann Smisk Skrevet 2. mars 2018 Del Skrevet 2. mars 2018 Da vil det bli tilsvarende tyngre for motoren å dra. Edit: Dynamoen gjør altså at hjulene blir seigere og seigere å dra rundt dess mer strøm man skal ha ut av den. Tenker ikke at man skal lade like mye som man bruker. Men det vil altså si at om man skal lade 10Ah per mil, så vil bilen bruke 10Ah per mil for å drive dynamoene? Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 2. mars 2018 Del Skrevet 2. mars 2018 Det er svarte tapet. Du bruker mer ekstra energi på å lade, enn du får igjen av ekstra energi fra batteriet igjen senere. Det du har funnet opp er den berømte evighetsmaskinen. Det beste hadde vært å ladet mer enn man bruker, da ville man jo fått lengre og lengre rekkevidde etterhvert som man kjører. Men det går dessverre ikke. 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 2. mars 2018 Del Skrevet 2. mars 2018 Faktisk verre. Det er tap i alle ledd. Av samme grunn vil det heller ikke lønne seg å bruke en elektrisk vifte til å blåse på en vindmølle, eller et elektrisk lys som lyser på et solcellepanel. 1 Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 2. mars 2018 Del Skrevet 2. mars 2018 Nei, det er lettere å ta av fordi bakken "stopper" den nedadgående luftstrømmen og gir dermed et ekstra lufttrykk. For fly kalles det bakkeeffekt, aner ikke om de bruker samme begrep for helikopter.Dette var min tanke og, men jeg sitter og ser NRKs dokuserie om helikopterranet i Sverige, og en pilot rekreerer flyturen som visst har vært veldig risikabelt. Jeg synes han understrekte at med så mye overlast som helikopteret hadde var takeoff veldig risky, og viste en måler mens han kommenterte under letting at "se her, helikopteret jobber allerede på 90% av kapasitet". Er det kanskje teknisk vanskeligere (ikke for motor, men for pilot) å ta av med tung last? Det man sliter med nærme bakken er «vortex ring state» https://en.m.wikipedia.org/wiki/Vortex_ring_state som oppstår om helikopteret står «stille» lenge nok til at dannes hvirvel som gir nedoverrettet luftstrøm på rotoren Lenke til kommentar
toth Skrevet 2. mars 2018 Del Skrevet 2. mars 2018 Nei, det er lettere å ta av fordi bakken "stopper" den nedadgående luftstrømmen og gir dermed et ekstra lufttrykk. For fly kalles det bakkeeffekt, aner ikke om de bruker samme begrep for helikopter.Dette var min tanke og, men jeg sitter og ser NRKs dokuserie om helikopterranet i Sverige, og en pilot rekreerer flyturen som visst har vært veldig risikabelt. Jeg synes han understrekte at med så mye overlast som helikopteret hadde var takeoff veldig risky, og viste en måler mens han kommenterte under letting at "se her, helikopteret jobber allerede på 90% av kapasitet".Er det kanskje teknisk vanskeligere (ikke for motor, men for pilot) å ta av med tung last? Det man sliter med nærme bakken er «vortex ring state» https://en.m.wikipedia.org/wiki/Vortex_ring_state som oppstår om helikopteret står «stille» lenge nok til at dannes hvirvel som gir nedoverrettet luftstrøm på rotoren Takk! Den svenske wiki-artikkelen spesifiserer til og med dette med vekt: . Risken för att hamna i fenomenet ökar drastiskt med ökad flygvikt (stort effektuttag) Lenke til kommentar
fredsimonsen Skrevet 2. mars 2018 Del Skrevet 2. mars 2018 Hva er det som gjør at en elektrisk bil ikke kan lade seg selv når den kjører? Har hørt at de kan lade når man bremser, men hva er det som gjør at man ikke kan få hjulene som ikke driver bilen, til å lade en dynamo eller noe? ikke det at jeg har svaret, men jeg tror det vil koste mer energi å drive en dynamo på strømkraft en det det vil generere strøm. Lenke til kommentar
fredsimonsen Skrevet 2. mars 2018 Del Skrevet 2. mars 2018 Hei! jeg lurer på hvor om sola gir fra seg noen form for kalorier hvis man blir utsatt for sollys og evt hvor mye?er jo sånn at planter vokser av sollys og vi kan jo spise planten i form av kalorier. vil ikke vi mennesker også få energi på en måte? Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 2. mars 2018 Del Skrevet 2. mars 2018 (endret) Jovisst, selvsagt mottar vi energi (kalorier er en måleenhet for energi) direkte fra sollyset. Men vi er såkalte likevarme dyr, så det eneste som skjer er at kroppen vår utjevner dette ved å produsere mindre kroppsvarme, og hvis det blir varmt nok så begynner vi å svette, for at kroppen skal bli avkjølt. Vi kan ikke leve av energien i sollyset, og er avhengige av å få tilført en viss mengde energi hver dag gjennom maten vi spiser. I tillegg trenger vi en rekke andre næringsstoffer, som vi ikke kan få fra sollyset, så selv om sollyset i prinsippet kunne gitt oss nok energi direkte, så måtte vi uansett spist for å få i oss det andre vi trenger.Aktuelt nå i sibirkulden: Vi forbruker mer energi hvis vi fryser, da setter kroppen i gang skjelvinger som gjør at musklene produserer ekstra varme. Vekselvarme dyr (kroppstemperaturen deres følger omgivelsestemperaturen) trenger vesentlig mindre energi gjennom maten, for kroppene deres bruker lite energi. De trenger så lite energi at de kan leve svært lenge på et eneste måltid. Slanger kan lett leve flere måneder på ett digert måltid. Slike dyr kan "jakte" ved å ligge dørgende stille i ukesvis og bare vente på at neste bytte kommer innen rekkevidde. Endret 2. mars 2018 av SeaLion 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. mars 2018 Del Skrevet 2. mars 2018 Kalorier er et gammeldags energimål. Sola sender ut energi og kroppen absorberer energien. Joda, man kan regne ut hvor mye energi man mottar i form av sollys, men det er ikke dermed sagt at denne energien har sammenlignbar effekt på kroppen med for eksempel energi man inntar i form av mat. 1 Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 3. mars 2018 Del Skrevet 3. mars 2018 Da vil det bli tilsvarende tyngre for motoren å dra. Edit: Dynamoen gjør altså at hjulene blir seigere og seigere å dra rundt dess mer strøm man skal ha ut av den. Tenker ikke at man skal lade like mye som man bruker. Men det vil altså si at om man skal lade 10Ah per mil, så vil bilen bruke 10Ah per mil for å drive dynamoene?Den vil bruke mer en 10Ah for å lade 10Ah. Hverken elmotoren eller dynamoen er 100% effektive. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 3. mars 2018 Del Skrevet 3. mars 2018 Hva er det som gjør at en elektrisk bil ikke kan lade seg selv når den kjører? Den naturloven som sier at evighetsmaskiner er umulig å konstruere (men det er likevel mange som har prøvd/prøver); usikker på nøyaktiv hvilken det er... Den om at energi verken kan oppstå eller forsvinne, bare omdannes til andre former, antakelig. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 3. mars 2018 Del Skrevet 3. mars 2018 (endret) Apropos lading av elbilen ved å utnytte farten (Peter Pedersen er en svensk rikspolitiker) Endret 3. mars 2018 av SeaLion 2 Lenke til kommentar
Poor Leno Skrevet 3. mars 2018 Del Skrevet 3. mars 2018 Jeg lurer på hva det er vanlig å betale for boxershorts. 100 spenn? Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 3. mars 2018 Del Skrevet 3. mars 2018 Eg pleier å betale det de koster. Men av og til er boxere på tilbud. Da koster de ofte noe annet enn den ordinære prisen. Hva denne prisen er varierer veldig fra merke til merke. Faktisk fra butikk til butikk er det variasjoner. 2 Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 3. mars 2018 Del Skrevet 3. mars 2018 Abonnerer på det herfra: https://www.efi.no/Tekstiler/Northborn-boxershorts/p/84 kr 385 for 2 stk. Men hender jeg kjøper i butikk. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 3. mars 2018 Del Skrevet 3. mars 2018 Noen som vet hvorfor de nye ølboksene med 2 kr i pant er på kun 0,3 liter, mens de utgående med 1 kr i pant ofte er på 0,5 liter? Ølglassene mine rommer fint 0,5 liter med skumdott på toppen, det ser bra ut, men ser dårlig fyllte ut med 0,3 og renner nærmest over med 0,6. Jeg har prøvd å google, men finner ingenting om dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå