Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

På tannkremtuber står det "Frisk pust", "Hvitere tenner", "Mot ising i tennene", osv...

Virker tannkremene forskjellig, slik at det faktisk er forskjellig resultat fra tannkrem til tannkrem?  Hvis ja, hvorfor ikke bare blande alle tannkremer og få alle effekter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

KoKo_: Mange tannkremer har to eller flere effekter i samme tube. I tilfellet tannkrem tror jeg det skal gå greit å blande egenskaper ved å blande tannkremen fra ulike tuber. Alternativt kan du bytte f.eks daglig mellom de ulike favorittene dine.

cuadro: Blander man hydrogengass og oksygengass får man en blandingsgass av hydrogen og oksygen, ikke væske. Væske får man bare hvis man setter igang en redoks-reaksjon i blandingen og blandingsforholdet er så riktig at forbrenningen går av seg selv.

Lenke til kommentar

På tannkremtuber står det "Frisk pust", "Hvitere tenner", "Mot ising i tennene", osv...

Virker tannkremene forskjellig, slik at det faktisk er forskjellig resultat fra tannkrem til tannkrem?

Ja, de virker forskjellig.

Hvis ja, hvorfor ikke bare blande alle tannkremer og få alle effekter?

1. Det er ikke alle som vil ha alle effektene, enten fordi de ikke trenger dem, eller på grunn av negative aspekter ved dem. F.eks. ønsker noen tannkrem uten slipemidler, fordi de er redde for å ødelegge tennene.

Og tannkremer med stoffer mot ising har en tendens til å smake vondt.

2. Det koster penger for alle disse ekstra stoffene.

Lenke til kommentar

cuadro: Blander man hydrogengass og oksygengass får man en blandingsgass av hydrogen og oksygen, ikke væske. Væske får man bare hvis man setter igang en redoks-reaksjon i blandingen og blandingsforholdet er så riktig at forbrenningen går av seg selv.

Flisespikkeri: Du har selvsagt rett i at det må settes i gang en redoks-reaksjon for å få vann av oksygen og hydrogen, eksempelvis ved å tenne fyr på en ballong fylt av hydrogengass. Resultatet er godt nok til å illustrere at du ikke nødvendigvis sitter igjen med samme egenskapene som stoffene hadde separert, selv om ikke alt oksygenet og hydrogenet binder sammen til vann, samtidig vil du fort kunne finne nye.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Er polyamid vanntett?

Kjøpte en jakke som er laget av det. Eneste jeg finner er "vannavvisende", men sto ingen vannsøyle eller noe i produktinfo.

Ofte betyr vannavvisende at det fungerer greit i duskregn, men ikke mye mer. Du kan jo f.eks ta den med i dusjen og teste, eller sette et vannglass oppå.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ofte betyr vannavvisende at det fungerer greit i duskregn, men ikke mye mer. Du kan jo f.eks ta den med i dusjen og teste, eller sette et vannglass oppå.

Eller ta den på og kjøre en times tur på motorsykkel i typisk vestlandsvær. Tåler den silregn som treffer deg i 80 km/t kontinuerlig i en time så er den godkjent. :)

Geir :)

Evt så kan han kjøpe en gullvask og stille seg i vaskehallen på Circle K

• Liker 1
Lenke til kommentar

Støpejern er bra men drittungt. Selv den gangen jeg pumpet jern 3 ganger i uka og løftet min egen kroppsvekt+25kg i benk syntes jeg støpejernspanner var plagsomt tunge..

Du får panner i rustfritt stål som ikke veier så mye. Funker til det meste uten egg(har jeg hørt). Dessuten får du panner i vanlig 'bløtt jern' som heller ikke er så tunge. Kjøpte en i sommer for ca 350 på Jernia. 'Mauviel 1830'. Betjeningen visste ikke all verden men den brukes omtrent som en støpejernspanne, ikke vask med såpe, tørk godt så den ikke ruster osv. Over tid dannes et belegg jeg *tror* er noe av det samme du får når du blånerer våpen. Altså et porøst lag med jernoksid som ikke skaller av og kan holde fett/olje som hindrer rust og gir en non-stick effekt. Non-stick effekten er ikke like god som med teflon men siden belegget dannes av seg selv under bruk så er panna et potensielt arvestykke du kan donere til oldebarna dine om 50 år. ;)

Det du snakker om her er det som på engelsk kalles "seasoning", og det kan man lage selv på jernpanner. Jeg har selv prøvd dette, etter å ha fått råd fra forumets egen Simen1. Les mer her.
Bare for å ha skutt det inn - "seasoning"/bake jern med olje/fett er veldig nyttig på grillristene om de er av jern.

Jeg hadde rister hvor fabrikkbelegget var borte, som jeg bakte med delfiafett et par runder, og det ble en annen verden. Nå gjør jeg det før hver sesong.

Lenke til kommentar

Finnes det noen slags definisjon på hvordan det 'ultimate' mennesket skal være rent fysisk? Dvs fettprosent, kondisjon, styrke osv. Altså mål man kan jobbe seg mot, og ikke nødvendigvis matematiske forholdstall, som lengde på arm sammenlignet med f.eks bein.

Jeg antar en slik definisjon vil variere en del ut ifra hvilken bakgrunn den som skal definere har.

Lenke til kommentar

Finnes det noen slags definisjon på hvordan det 'ultimate' mennesket skal være rent fysisk?

Før man kan finne det "ultimate" må man vel definere et mål vedkommende skal oppnå, og vite hvilket miljø det skal oppnås i(?).

Ja, i grunn en vanskelig oppgave, men la oss for enkelhets skyld bruke en nordmann bosatt i Norge som ønsker å ha god fysikk og kondisjon. Med en gjennomsnittlig 8-16 jobb. Spørsmålet er litt vanskelig å stille på en god måte, da det blir svært omfattende.

Lenke til kommentar

Vil to lag ull/superundertøy under vanlige klær gi vesentlig bedre varme enn ett lag?

Jeg er usikker på definisjonen av begrepet "vesentlig", men det vil føles varmere. Måten disse plaggene fungerer på er at de inneholder masse luft og at denne luften hindres i å flytte seg. Kroppen vår varmer opp luften og denne varme luften isolerer oss fra de kaldere omgivelsene. Tykkere isolasjon gir mindre varmelekkasje, så ja, to lag undertøy vil isolere bedre mot kuldetap enn ett lag.

Bytter man ut det ene laget med en ullgenser (som kan holde på vesentlig mer luft) vil dette selvsagt isolere enda bedre.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...