Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er greit nok der det er to felt, eller i det minste bredere felt, inn mot rundkjøringen (og vi snakker standard rundkjøring med fire veier ut og tilnærmet 90 grader mellom hver vei). Blinker bilen foran deg til høyre, skal han til høyre, og hvis ikke skal han rett frem eller til venstre, noe du kan skille ved plasseringen i kjørebanen. Problemene oppstår når veien er for smal til at du kan se klart hvordan han har plassert seg. Da kan nok et diskret venstreblink ha noe for seg.

Men - dette med å blinke på tur inn i rundkjøringen, det er vel hovedsakelig et østlandsfenomen? Har inntrykk av at det nærmest ikke eksisterer her i Trøndelag, og jeg mener også å huske at jeg har lest innlegg i avisene her fra sinte innflyttere som ikke skjønner at vi trøndere ikke kan lære oss dette ...

Lenke til kommentar
Veier en harddisk eller en memorystikk noe mer når den er fylt helt opp enn når den er tom?

Nei, magnetfelt i retning N-S veier ikke mer eller mindre enn magnetfelt i retning S-N. Det er bare retningen på magnetfeltene som er forskjellen på harddisker med og uten innhold. For flash er det noe lignende.

Er det altså slik at 1-0 plasserer seg etter nord og sør?

edit: promille over for normal fungerende resonement.

Endret av regga
Lenke til kommentar
Men - dette med å blinke på tur inn i rundkjøringen, det er vel hovedsakelig et østlandsfenomen? Har inntrykk av at det nærmest ikke eksisterer her i Trøndelag, og jeg mener også å huske at jeg har lest innlegg i avisene her fra sinte innflyttere som ikke skjønner at vi trøndere ikke kan lære oss dette ...

Det er en del som gjør det i Bærum i alle fall, men langt fra alle.

Lenke til kommentar

Minner om reglene for bumping, som sier at det skal gå minimum 24 timer mellom hver gang man bumper noe, og dette skal skje maksimum to ganger.

Et innlegg er fjernet, siden det ikke er så bra om halvparten av postene i denne tråden ender opp med å være bumping av egne spørsmål.

Kommentarer på moderering kan sendes til meg på PM, men ikke postes i tråden. :)

Lenke til kommentar
Anta at jorda er helt rund og at vi binder et tau rundt ekvator slik at det er helt stramt. Så forlenger vi tauet med 1 meter. Dersom det står mennesker spredt langs hele ekvator - hvor langt over bakken kan hver person løfte tauet?

Det gikk på TV, gjorde det ikke?

O = 2*pi*r

O+1 = 2*pi*(r+h)

O+1 = 2*pi*r + 2*pi*h

1 = 2*pi*h

h=1/2*pi = 0,159m ~= 16cm

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...