aspic Skrevet 30. november 2007 Rapporter Del Skrevet 30. november 2007 Jepp.. Kan vere eg legg spesielt merke til det sidan vi berre har 2 rundkjøringer i bygda kor eg ferdast mest. Og derfor bortimot drit folk i korleis dei plasserar seg. Lenke til kommentar
GeO Skrevet 30. november 2007 Rapporter Del Skrevet 30. november 2007 Dette er greit nok der det er to felt, eller i det minste bredere felt, inn mot rundkjøringen (og vi snakker standard rundkjøring med fire veier ut og tilnærmet 90 grader mellom hver vei). Blinker bilen foran deg til høyre, skal han til høyre, og hvis ikke skal han rett frem eller til venstre, noe du kan skille ved plasseringen i kjørebanen. Problemene oppstår når veien er for smal til at du kan se klart hvordan han har plassert seg. Da kan nok et diskret venstreblink ha noe for seg. Men - dette med å blinke på tur inn i rundkjøringen, det er vel hovedsakelig et østlandsfenomen? Har inntrykk av at det nærmest ikke eksisterer her i Trøndelag, og jeg mener også å huske at jeg har lest innlegg i avisene her fra sinte innflyttere som ikke skjønner at vi trøndere ikke kan lære oss dette ... Lenke til kommentar
Inc Skrevet 30. november 2007 Rapporter Del Skrevet 30. november 2007 (endret) Veier en harddisk eller en memorystikk noe mer når den er fylt helt opp enn når den er tom? Nei, magnetfelt i retning N-S veier ikke mer eller mindre enn magnetfelt i retning S-N. Det er bare retningen på magnetfeltene som er forskjellen på harddisker med og uten innhold. For flash er det noe lignende. Er det altså slik at 1-0 plasserer seg etter nord og sør? edit: promille over for normal fungerende resonement. Endret 30. november 2007 av regga Lenke til kommentar
aspic Skrevet 30. november 2007 Rapporter Del Skrevet 30. november 2007 No når vi er inne på dette med magnetfelt (fysikk): Var det slik at om f.eks. eit kompassnål peika mot nord så var det eit sørlig magnetfelt på nordpolen? *forvirra* Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 30. november 2007 Rapporter Del Skrevet 30. november 2007 Hva skal en pose rå, myke poteter med utvekster på resirkuleres som? Var det ikke de du skulle spise for et par uker siden? Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 30. november 2007 Rapporter Del Skrevet 30. november 2007 Men - dette med å blinke på tur inn i rundkjøringen, det er vel hovedsakelig et østlandsfenomen? Har inntrykk av at det nærmest ikke eksisterer her i Trøndelag, og jeg mener også å huske at jeg har lest innlegg i avisene her fra sinte innflyttere som ikke skjønner at vi trøndere ikke kan lære oss dette ... Det er en del som gjør det i Bærum i alle fall, men langt fra alle. Lenke til kommentar
x871kx6167ss7 Skrevet 30. november 2007 Rapporter Del Skrevet 30. november 2007 No når vi er inne på dette med magnetfelt (fysikk): Var det slik at om f.eks. eit kompassnål peika mot nord så var det eit sørlig magnetfelt på nordpolen? *forvirra* Geografisk soer = magnetisk nord Geografisk nord = magnetisk soer Lenke til kommentar
aspic Skrevet 30. november 2007 Rapporter Del Skrevet 30. november 2007 No når vi er inne på dette med magnetfelt (fysikk): Var det slik at om f.eks. eit kompassnål peika mot nord så var det eit sørlig magnetfelt på nordpolen? *forvirra* Geografisk soer = magnetisk nord Geografisk nord = magnetisk soer Takk takk Lenke til kommentar
x871kx6167ss7 Skrevet 30. november 2007 Rapporter Del Skrevet 30. november 2007 http://www.scifun.ed.ac.uk/card/images/lef...th-magfield.jpg Bilde som viser hvordan det er. Les kommentaren paa bildet. Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 30. november 2007 Rapporter Del Skrevet 30. november 2007 Minner om reglene for bumping, som sier at det skal gå minimum 24 timer mellom hver gang man bumper noe, og dette skal skje maksimum to ganger. Et innlegg er fjernet, siden det ikke er så bra om halvparten av postene i denne tråden ender opp med å være bumping av egne spørsmål. Kommentarer på moderering kan sendes til meg på PM, men ikke postes i tråden. Lenke til kommentar
Strofe Skrevet 30. november 2007 Rapporter Del Skrevet 30. november 2007 Anta at jorda er helt rund og at vi binder et tau rundt ekvator slik at det er helt stramt. Så forlenger vi tauet med 1 meter. Dersom det står mennesker spredt langs hele ekvator - hvor langt over bakken kan hver person løfte tauet? Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 1. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 1. desember 2007 Anta at jorda er helt rund og at vi binder et tau rundt ekvator slik at det er helt stramt. Så forlenger vi tauet med 1 meter. Dersom det står mennesker spredt langs hele ekvator - hvor langt over bakken kan hver person løfte tauet? Det gikk på TV, gjorde det ikke? O = 2*pi*r O+1 = 2*pi*(r+h) O+1 = 2*pi*r + 2*pi*h 1 = 2*pi*h h=1/2*pi = 0,159m ~= 16cm Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 1. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 1. desember 2007 Hender det at det fødes siamesiske tvillinger av ulikt kjønn? Jeg kan ikke huske å ha hørt om noen slike tilfeller. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 1. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 1. desember 2007 Kan eneggede tvillinger ha forskjellig kjønn? vil de se helt like ut? Lenke til kommentar
Fanta4free Skrevet 1. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 1. desember 2007 Kan eneggede tvillinger ha forskjellig kjønn? vil de se helt like ut? vis jeg ikke husker feil så er ikke det mulig dessverre de vill alltid forbli 2 egget Lenke til kommentar
Schnell Skrevet 1. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 1. desember 2007 eneggedetvillinger har alltid samme kjønn så vidt jeg vet. Det samme gjelder siamesiske tvillinger. Husker jeg så en film eller no sånnt om noen som var det, bare at da var det en av hvert kjønn, og der var de "en medisinsk sensasjon". Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 1. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 1. desember 2007 så de like ut da? Lenke til kommentar
Strofe Skrevet 1. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 1. desember 2007 Hender det at det fødes siamesiske tvillinger av ulikt kjønn? Jeg kan ikke huske å ha hørt om noen slike tilfeller. Ja, det har hendt. Har ingen kilde. Så vidt jeg husker ser de ikke helt like ut. Lenke til kommentar
Programvare Skrevet 1. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 1. desember 2007 Hvor stor er en harddisk på 160 GB inne i en iPod? Lenke til kommentar
WheelMan Skrevet 1. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 1. desember 2007 Hvor stor er en harddisk på 160 GB inne i en iPod? 1,8" Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå