Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kaller en spade for en spade. Nei, det er ikke bare positivt (min mening, dere kan alle være uenig).

Det er dyrere for samfunnet å ha en stor stall med eldre mennesker. Det er folk som ikke jobber, tar opp plasser på gamlehjem, og har et kjempestort behov for pleie og medisinering.

Endret av Jokerjævel
Lenke til kommentar

Greit nok det, men sett at man svetter normalt, vil man alltid bli avkjølt av vind uansett hvor varmt det er i lufta?

*innenfor temperaturer folk faktisk overlever i

Når lufttemperaturen blir høy nok (og lufta tørr nok) går man nok over til at det er varme fra lufta som brukes til fordampningen heller enn varme fra kroppen, ergo blir man oppvarmet. Litt forenklet kan man si at når lufta er varmere enn kroppen blir man ikke lenger kjølt ned av vinden.

Lenke til kommentar

Kaller en spade for en spade. Nei, det er ikke bare positivt (min mening, dere kan alle være uenig).

Det er dyrere for samfunnet å ha en stor stall med eldre mennesker. Det er folk som ikke jobber, tar opp plasser på gamlehjem, og har et kjempestort behov for pleie og medisinering.

Det må jo gå greit så lenge det finnes enda flere yngre arbeidere som kan ta vare på de eldre?
Lenke til kommentar

Det er et vanskelig spørsmål. Du får eventuelt teste i en vindtunell om du ønsker eksakte grenser.

Hvorfor finne opp hjulet på nytt? Dette er forsket på allerede. Sliter med å finne dokumentasjonen på det, men husker fra tidligere i snedige ting-tråden (muligens versjon 1 av tråden) at det praktiske vippepunktet er ca 42 grader med den luftfuktigheta og vindhastigheta man kan forvente på steder med så høy temperatur, samt normal bekledning og husly under sånne forhold. Er det varmere blir man oppvarmet av å stå i vinden, i stedet for avkjølt.

Altså under en hel del forutsetninger. Høy luftfuktighet gjør det vanskeligere å svette nok til å gi kjølende effekt, men høy luftfuktighet er ikke vanlig når det er så varmt. Det er heller ikke vanlig med noe særlig vind når det er så varmt. Ofte har man tilgang til vann for å hjelpe til med kjøling av huden og husly som beskytter mot sol og rom som har magasinert "kulde" i vegger som holder nede temperaturen. I rike deler av verden har man ofte aircondition for å redusere temperaturen inne.

Vedvarende hetebølger over 42 grader regnes som farlig og resulterer ofte i dødsfall i fattige deler av verden.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er det en positiv eller negativ ting hvis mennesker lever lengre? :hmm:

Kommer an på hvem du spør og hvem det gjelder og hvordan de ser på livene til disse. F.eks synes jeg det er positivt om jeg med min gode helse kommer til å leve lengre. Men det er mulig jeg endrer mening om f.eks 50 år dersom helsa er dårlig. Noen tar dette spørsmålet i egne hender og avslutter livet med vilje.

Jeg vinkler svaret slik siden jeg mener det er opp til en selv å vurdere hvorvidt eget liv er verd å leve. Det er ikke opp til andre (f.eks deg) å vurdere hvorvidt andre (f.eks meg eller folk generelt) bør leve eller ikke.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg vinkler svaret slik siden jeg mener det er opp til en selv å vurdere hvorvidt eget liv er verd å leve. Det er ikke opp til andre (f.eks deg) å vurdere hvorvidt andre (f.eks meg eller folk generelt) bør leve eller ikke.

Jeg likte svaret; det er deg det kommer an på. 

Det kommer an på blant annet hvilken livsfase du forlenger. Ti år lengre som barn, tenåring, ung voksen, middelaldrende, eldre, pensjonist... Det har betydning både for den enkelte, men også for samfunnet.

Tenkte primært på sluttfasen av livet; 80-100 år. Fri fra sykdom, fortsatt oppegående.

Lenke til kommentar

dersom helsa er dårlig. Noen tar dette spørsmålet i egne hender og avslutter livet med vilje.

Når man blir så dårlig at man trenger hjelp til alt (som å tørke seg i rompa og denslags), da vil jeg nok begynne å vurdere hvor verdt det er å holde det gående ja. Huff..

Kanskje, kanskje ikke. Å si sånt før man selv er i situasjonen kan gi feil konklusjoner. Jeg så en gang en dokumentar om en motorsyklist som ble så skadet at han såvidt kunne blunke og bevege øynene. På forhånd hadde han bråkjekt uttalt at å leve et liv der man var avhengig av maskiner og hjelp for å leve ikke var et verdig liv. Men et halvt år etter ulykken hadde han lært å kommunisere med å bevege øynene, og da ga han utvetydig uttrykk for at han ville leve. Hvorfor? For å oppleve at ungene ble voksne og fikk egne barn ...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Skal du først ha en avatar med Joker i , så kan det godt være den EKTE Joker , nemlig Cesar , han var tross alt først (og den kommentaren fortjener minst ti tomler opp :p

Tror onkelen min hadde valgt hjerteattakk kontra amputere begge beina , kan bare forestille meg det styret han hadde hatt som amputert.

Endret av Slettet+9817324
Lenke til kommentar

Skal du først ha en avatar med Joker i , så kan det godt være den EKTE Joker , nemlig Cesar , han var tross alt først (og den kommentaren fortjener minst ti tomler opp :p

Tror onkelen min hadde valgt hjerteattakk kontra amputere begge beina , kan bare forestille meg det styret han hadde hatt som amputert.

Han kan ha vært først, men han var ikke best

• Liker 1
Lenke til kommentar

Angående oppvarming/nedkjøling med temperatur på 40+ grader:

Hvis du har en lavere hudtemperatur enn 40 grader, vil du bli oppvarmet. Du vil ikke klare å avgi varme til omgivelsene hvis temperaturen i rommet er høyere enn hudtemperaturen. Du vil også oppvarmes fortere hvis det blåser.

Hvis du derimot står i sola, og temperaturen i sola er over 40 grader, vil du nedkjøles hvis det blåser. Dette pga av at lufta(vinden) vil ha en lavere temperatur enn huden din.

Lenke til kommentar

Hvis du har en lavere hudtemperatur enn 40 grader, vil du bli oppvarmet. Du vil ikke klare å avgi varme til omgivelsene hvis temperaturen i rommet er høyere enn hudtemperaturen. Du vil også oppvarmes fortere hvis det blåser.

Hvis du derimot står i sola, og temperaturen i sola er over 40 grader, vil du nedkjøles hvis det blåser. Dette pga av at lufta(vinden) vil ha en lavere temperatur enn huden din.

Forutsetter ikke også du at det ikke er noen vesker på huden nå?

AtW

Lenke til kommentar

AtW

Nei. Jeg forutsetter at du er et menneske med en hudtemperatur under 40 grader. Væske/svette har null å si, da temperaturen på denne væsken er den samme som hudtemperaturen.

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar

AtW

Nei. Jeg forutsetter at du er et menneske med en hudtemperatur under 40 grader.

Du gjør flere forutsetninger enn det, ellers så er utsagnet ditt feil/upresist, det virker som du antar at all utvekslingen skjer hud til romluft, og ingen faseoverganger. (i tillegg er det energiproduksjon i mennesker)

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...