Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Nå som vi har snakkesalige flyentusiaster og mekanikere her så vil jeg spørre om noe jeg har hørt for lenge siden.

Har hørt at vanlige passasjerfly typ 747 kan ta av og lande på kortere bane enn det de gjør. Men de gjør ikke det for det ville vært for ukomfortabelt for passasjerene om bord.

Som CFM var inne så tar man normalt ikke av med 100 % thrust. Hvis du øker thrust og samtidig bruker mer flaps (kjenner ikke flaps setting til 747), så kan man i teorien trenge mindre rullebane. Men vil anta at det også er et spørsmål om sikkerthet kanskje. Med kortere rullebane vil jo tiden mellom v1 og v2 bli mye mindre, og med fire motorer høres det litt stressende ut for å si det mildt.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du med "ikke klart" tenker på at det er en del små bobler i vannet, så er det på grunn av at kaldt vann kan holde på mer luft enn varmt vann, dvs. oppløst i vannet. Når temperaturen øker må denne luften ut - det samme skjer hvis man senker trykket, f.eks. når det kommer ut av springen (trykksatt system) og ned i et glass (trykkløst system).

Lenke til kommentar

Er det antibiotika som blir immun mot menneskebakterier, eller menneskebakterier som blir immun mot antibiotika?

Antibiotika er bare et kjemikalie. Det kan ikke lære, formere seg eller bli immun mot noe, på samme måte som alkohol ikke utvikler toleranse for alkoholikere.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Tenker på vann i springen.

På badet er det klart når det er kaldt/lunkent men boblete når det er varmt.

Men så da er det luftbobler/brytningsinddks i det varme vannet som gjør at det er uklart/boblete?

Lufta utvider seg når det blir varmt. Derfor blir boblene større og mer synlige når det er varmt. Samtidig blir vannet letter, og det er mindre trykk som komprimerer lufta i vannet. Endret av RRhoads
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bakteriene som tilfeldigvis overlever antibiotikaen formerer seg og bringer videre de egenskapene som gjorde at de overlevde.

Tilfeldig og tilfeldig, dessverre er det mange som kutter kuren short fordi de føler seg friske. Folk får beskjed om å ta alle pillene i resepten, la oss si ti dager. Men etter åtte dager, når 98% av bakteriene er døde, føler mange seg friske og dropper resten. De 2% som da overlever fordi men ikke tok hele kuren, men er blitt utsatt for den, har da i praksis blitt vaksinert..

PS, skyt meg om det over er litt feil, jeg er ikke mikrobiolog eller lege, har bare fått det forklart slik.

Endret av toth
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan kan jeg finne ut hvor mye en gammel seddel er verdt?  Har en 10-seddel fra 1970. Kan den være verdt mer enn sin egen verdi, eller kan jeg ha flaks?  Den er helt strøken.

Hvis du googler "10 kroner seddel 1970" så finner du en del annonser fra QXL og myntsjapper med mere, de er priset for alt fra 50-200 kroner. En slik butikk kan nok gi deg en nøyaktig pris, men du bruker antagelig fortjenesten på bussbilletten dit...

Geir :)

Lenke til kommentar

Hvordan virker biljardbord der den hvite kulen går en annen vei enn de andre i tunnelene under bordet?

Har fundert litt på om den veies eller om den er pittelitt mindre, men de løsningene jeg har grublet på får jeg ikke til å virke hvis man f.eks får den hvite pluss en annen kule ned i samme hull nesten samtidig.

Lenke til kommentar

Takk for link, men jeg er egentlig like langt.

Siden ballene er kuleformet så vil ikke den økte diameteren (2 mm) stoppe den hvite kulen før den er langt inne i "feil hull" allerede. Så hvordan sorterer man baller basert på diameter uten å ende opp i den fellen?

Jeg skjønner virkelig ikke hva det er man ikke kan skjønne. De nummererte kulene faller igjen om et hull og ender opp i sammen. Den hvite triller over og faller i åpningen på enden av bordet.
Lenke til kommentar

Ved å ha to stenger der der den hvite kula akkurat ikke går mellom, den vil da gå over f.eks ett hull og ned i ett annet hull.

Kulene som er mindre vil falle ned mellom stengene.

Helt vanlig å sortere størrelser på ting slik på fabrikker osv.

Endret av aklla
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...