Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Takk for svar cuadro. Jeg skjønner.

Jeg så på Nat Geo der en fyr sa at saltsyre ikke etser hudet og han helte litt på hånden sin, og så på en stein, der steinen etset. Så ikke helt riktig da at saltsyre ikke etser huden.

Men hvilken syre er det da folk får kastet i ansiktet og ansiktet smelter?

Det er forskjell på syrer og hvor lang tid det tar før man får vasket den bort er viktig. Salpetersyre er for eksempel relativt krise fordi det er oksiderende. Med syre i øynene og en sint angriper tar det også mer enn bare et minutt å finne en vannslange eller lignende. 

Men det er også viktig hva som blir etset. Saltsyre vil etse kalsitt-holdige bergarter raskere og mer synlig enn det etser andre ting, blant annet hud. På samme måte vil høyt konsentrert salpetersyre umiddelbart antenne nitrilgummi, mens neopren overlever lenge nok til at det kan brukes som vernehansker.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+45613274

Hvordan virker en robotgressklipper? Noen som vet hvilke type algoritmer de kjører etter og hvordan de f.eks. utnytter GPS-en? Jeg tenker på de typene som går i et "tilfeldig" mønster og har endestopp med ring-ledning.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Hvordan virker en robotgressklipper? Noen som vet hvilke type algoritmer de kjører etter og hvordan de f.eks. utnytter GPS-en? Jeg tenker på de typene som går i et "tilfeldig" mønster og har endestopp med ring-ledning.

https://www.oblad.no/nyheter/bolig-interior-og-eiendom/ski/tasser-pa-plenen-alene/s/2-2.2610-1.7868314

Ja, har sett den. Men den går ikke så mye i dybden.

Den har ikke GPS. Det er bare et tilfeldig mønster innenfor området definert med ledningen. https://www.quora.com/How-do-robotic-lawn-mowers-work

Takk for interessant link. Men joda, den har GPS.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Og eg vil tro gps da brukes til å slippe å gå flere ganger på samme sted og dermed korte ned klippe tiden....

Jeg fant det ut. Man bruker GPSen til å assistere den normale rutinen. Man detekterer om det er lang tid siden man klippet i et spesifikt område.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Har ikke GPS for dårlig presisjon til å ha særlig nytte i den sammenhengen? Den bør vel heller ha gresslengdesensor eller orientere seg med kamera eller gå systematiske mønster med G-sensor til orientering.

GPS har generelt god presisjon. Poenget er i store hager (3+ mål) der man faktisk pga klipperens mangel på systematisk klipping kan risikere at den utelater et stort område som er f.eks. naturlig skjermet fra resten av hagen. Kamera eller systematisk mønster er helt utelukket av den enkle grunn at dette er forbrukerprodukt. Man vil unngå å prosessere data eller ha dyre sensorer. Disse klipperene må være så enkle som mulig.

Lenke til kommentar

GPS har presisjon som måles i meter (typisk 2-sifret antall), dette kommer man i utgangspunktet ikke rundt siden dette kommer av signalets gangtid gjennom atmosfæren og vil variere etter trykk, luftfuktighet, temperatur og annet som påvirker radiosignalets hastighet. Det går an å jukse litt for å få cm-presisjon likevel. F.eks. ha GPS både i klipperen og ladestasjonen, og anta at signalgangtiden er den samme til disse ( det er den) og så beregne en lokal korreksjon på beregnet posisjon med ladestasjonen som utgangspunkt og sende denne til klipperen. Eller man kan integrere opp hastigheten som beregnes fra GPS posisjonen (hastighet har mye høyere nøyaktighet, siden gangtidusikerheten ikke gir utslag her), eller man kan integrere opp til posisjon fra ett akselerometer, og så nullstille akselerometerdrift ved å være innom kjente, faste punkter sånn hvert 10-minutt eller noe om man har bra nok akselerometer. Alt dette koster, så tviler på at det gjøres så mye.

Endret av M98kF1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En GPS av grei forbrukerkvalitet vil under vanlig greie forhold ha en nøyaktighet på omtrent fem meter radius, og vil sjelden være oppe på tosifret. Kan med link til basestasjon kuttes ned til kanskje to eller en centimeter under meget gode forhold på øyeblikksmålinger, målinger over tid kommer godt ned i millimeterland. Standard oppgitt nøyaktighet på punkter målt med anleggs-GPS og øyeblikksmåling er fem centimeter, det er ytterst sjelden man opplever at nøyaktigheten er dårligere enn det så sant geografien, været eller NATO-øvelser ikke forstyrrer. For bruksområdet "tilfeldig svinsende robotgeit" vil fem meters nøyaktighet være mer enn tilstrekkelig til å avdekke områder som lurer seg unna.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Må du ha GPS/Galileo for å vite hvor du er? Hvorfor skal robotsauer måtte basere seg på satelittdata for å vite hvor de er? De burde ha både flere og bedre sanser enn mennesker for å kunne orientere seg på tomta. Kameraer, gresslengdesensor, g-sensorer, kompass, EM-sensor mot grenseleder i bakken, ph-sensor for å ettergjødsle der det er behov, etc.

Lenke til kommentar

Hvorfor heter Rockefeller Music hall nettopp det? Det er jo åpenbart et spill på den historiske finansmannen, John D(dee) Rockefeller men hvorfor det? Har bygningen eller grunderne noen kobling til familien, eller synes de bare det var et kult navn? De bruker også en stilisert variant av signaturen som logo ser jeg.

PS, dette er ikke et forsøk på å snike inn en konspirasjonsteori om det kan høres slik ut, jeg er bare nysgjerrig. Synes de bare det var kult fordi det inneholder "Rock"?

Lenke til kommentar

Synes de bare det var kult fordi det inneholder "Rock"?

Om jeg husker rett så var det så enkelt. Det var jo i jappetiden dette...

Geir :)

Nesten rart de ikke har fått beskjed om å endre navnet, eller hvertfall logoen av arvingene..
Lenke til kommentar

Nesten rart de ikke har fått beskjed om å endre navnet, eller hvertfall logoen av arvingene..

Navnet er vel ikke beskyttet etter norsk lov. Og logoen er ikke noe varemerke, det er bare gamlingens signatur, og så lenge man ikke bruker den til å svindle noen så er kanskje ikke den beskyttet heller. Men det spørsmålet hører hjemme på jusforumet.

Geir :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...