Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Det kan like godt være tilfeldig. Hvis du tilbringer 2 uker i varmere strøk i året så blir det 1/26 av året. I gjennomsnitt er man forkjøla 4 ganger i året så sannsynligheten er ganske liten for at du blir syk akkurat de 2 ukene.

I tillegg har virus inkubasjonstid, noe som betyr at du antakeligvis ble smittet på ferie.

Så kan det jo også være allergi eller noe. Men dette her er ikke et sted for helsehjelp.

Er i snitt syk xx ganger i året. Hittil i år har jeg vært syk 7-10 ganger. Skulle jeg bli syk i syden har jeg vært på kanten liksom og aldri blitt ordentlig syk før det forsvinner.

Kanskje blitt smittet på ferien da. Typisk. Eller tilfeldighet.

Endret av Lami
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Satser på jeg er smitta eller kanskje fra en av ungene som hoppa i bassenget uten å vaske av seg i dusjene. Fikk litt i nasen, kanskje det satt seg fast noen bakterier der.

Sexylubb, bra tenkt.

Sover pilotene i cockpiten på langdistanseflyvninger eller sover dem ikke i det hele tatt?

Lenke til kommentar

Ser på naturprogram på TVn. Der drev de og fanget noen mellomstore haier. Det er ikke poenget, men båten de brukte var ganske lang i forhold til bredden (gjetter rundt 25-30 fot lang). Den hadde 3 x 300hk påhengsmotorer!! Det jeg lurer på er om det er noen spesiell grunn til at den er såpass godt motorisert? Ser poenget med to motorer om den ene skulle få problemer. Er det kanskje bare normal amerikansk "galskap"?

Endret av CFM
Lenke til kommentar

Når jeg var i Florida for noen år siden så jeg en lang men ikke særlig bred båt i kanalen. Den hadde 5x200hk.

Tror det bare er amerikanerne som liker mye hester. Billig er det og.

Endret av Lami
Lenke til kommentar

5x 200hk er bare 100 hk mer enn 3x300hk. Jeg har også sett mange båte (typsik sånne sportsfiskebåter, lignende den "Dexter Morgan" har) med 3x300. Jeg vet ikke, men bille også tippe at det har mer med status og at det er kult å gjøre, enn noe annet.

Og det er jo ganske fett med 900hk hengende bak båten :)

Lenke til kommentar

Dere er sikker på at det var metriske hestekrefter?

Forskjellen er vel uans ikke noe stor, 1,39hk per 100hk?

Amerikanerne liker jo stort og svært, biler, og båter så masse motorer liker dem.

Endret av Lami
Lenke til kommentar

[...]Den hadde 3 x 300hk påhengsmotorer!! Det jeg lurer på er om det er noen spesiell grunn til at den er såpass godt motorisert? Ser poenget med to motorer om den ene skulle få problemer. Er det kanskje bare normal amerikansk "galskap"?

Noen hovedgrunner for å gjøre det slik:

1) tilgjengelighet, å kjøpe 3 stk 300 hk motorer kan man dra bort på lokale båtmotor-pusheren og få levert til tirsdag. Ett stykk 900 hk motor tviler jeg på at du får levert særlig snart

2) pris, tipper masseproduserte middels store motorer er ganske "billige" i forhold til større saker

3) det ser, i følge noen, kult ut

4) vektfordeling, 3 motorer ved siden av hverandre vil gi ett annet tyngdepunkt enn an svær

5) propellareal. 3 propeller kan flytte mer vann ved samme dyptgående enn en propell, med tilsvarene større diameter vil det i en del tilfeller bli vanskelig å få plass

6) det ser, i følge noen, kult ut

Endret av M98kF1
Lenke til kommentar

Dytter 5x200 hester med samme kraft som 2x500 hester? Det kan vell umulig være så enkelt at man bare legger sammen hestekreftene? Hvor ligger eventuelt tapet?

Jeg tipper at den største forskjellen her er propellarealet. Fem motorer gir større propellareal enn to motorer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...