Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

[....]

Et annet spørsmål; er det mulig å ha en stor båt, ala 100meter og gå under radaren, dvs ikke vises på nettsider/apper som feks Shipfinders (der du kan se båter fra hele verden hvor dem er)?

De åpen-for-alle tjenestene hvor du kan søke opp båter på nett er abosolutt ikke fullstendige og baserer seg i stor grad på frivillige entusiaster som setter opp en VHF-mottaker på loftet og dekoder og streamer AIS-data til en server ett eller annet sted i verden som driver ship-tracker-nettsiden. For at skipet skal dukke opp på disse er man derfor avhengig av at det er en frivillig entusiast innenfor VHF-rekkevidde sv skipet (20-30-ish kilometer om det er fri sikt, kanskje 2km om det er fysiske hindre (fjell og bygninger ) i mellom. Pluss at militære, toll, politi og sånn rutinemessig skrur av sin AIS
Lenke til kommentar
De åpen-for-alle tjenestene hvor du kan søke opp båter på nett er abosolutt ikke fullstendige og baserer seg i stor grad på frivillige entusiaster som setter opp en VHF-mottaker på loftet og dekoder og streamer AIS-data til en server ett eller annet sted i verden som driver ship-tracker-nettsiden.

Nå* viser marinetraffic.com også mange skip langt til havs som er merket f.eks "Tanker - Position received via satellite". Er det noen gratissider som også viser kurs, destinasjon og hastighet på disse?  (beklager off-topic)

*Jeg mener at de ikke gjorde det for noen måneder siden

Endret av frohmage
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar angående båt og deres visning.

Dukket opp noe i går, plutselig, på øyet, ser ut som spindelvev også er det masse prikker. Søk viser at dette kan være tegn på netthinnen løsner. Noen som vet?

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar angående båt og deres visning.

Dukket opp noe i går, plutselig, på øyet, ser ut som svindelvev også er det masse prikker. Søk viser at dette kan være tegn på netthinnen løsner. Noen som vet?

Tror du noe kan være netthinneløsning, dra på legevakta, drit i forstesegpåere på forum som oss.

AtW

Lenke til kommentar

Men er på ferie i Spania og her nede ser det ut til at kun sykehus er åpent ... alle "medical centre" er stengt.

Kanskje vente til i morgen. Kan vel ikke bli verre.

Såvidt meg bekjent er ikke det riktig, det er viktig å få hjelp så raskt som mulig med netthinneløsning, å vente øker sannsynligheten for varig skade. Lukke igjen ett og ett øye, se om det er samme symptom på begge øyne, er det ikke det er det større sannsynligheten for at det er netthinneløsning.

Jeg er IKKE LEGE eller annet medisinsk personell, jeg anbefaler deg å høre med noen som er det, ring en legevakt i norge eller et eller annet, og ta mine råd med en dose salt.

AtW

Lenke til kommentar

Er ikke samme, er kun på venstre øyet

Mitt råd er kom deg til sykehus eller lege så raskt som mulig, tid teller om det er netthinneløsning, og det verste som kan skje er at du har kastet bort litt tid og noen småpenger. Det verste som kan skje "andre veien" er permanent ødelagt syn på det øyet.

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Generelt råd når noe føkker med synet:

1) lukk, og helst dekk til, det friske øyet

2) oppsøk medisinsk ekspertise

Det går helst bra, og særlig om man tar det tidlig

Edit: dekk det friske øyet, fordi kroppen vil forsøke å hindre øyet i skade seg, men om det friske øyet ser vil du risikere at det er det friske øyet som kroppen prioriterer

Endret av M98kF1
Lenke til kommentar

Snakket med Norsk luftambulanse siden er medlem der.

Så de sa det samme, ringe legevakten. Ringer dem nå.

Legevakten som er åpen fra 22-08 i bergen har stengt på telefon. Hva gjør man da??

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Ringte Oslo før jeg så din post, og leste dem var døgnåpen. Han sa jeg bør kontakte lege.

Nå er vi på vei til sykehus siden dem er åpen. Venter nå. Stappfullt sykehus lurer på om dette blir lang natt

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Virker skikkelig bongo-bongo. Kom inn til legen etter to timer, hun tok en lommelykt, lyste og sjekket om jeg så hendene hennes på siden. Det var alt. Hun kunne ikke engelsk engang. Kun gloser ...Skal komme tilbake i morgen kl9 på en annen del av sykehuset. Så får se nå!

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...