Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Veldig mange lastebiler og busser har plutselig fått gule muttere på et eller flere hjul - hva skjer?

Jeg spurte fetteren min som kjører lastebil. Det er rett og slett plastlokk man setter på med piler der to og to piler peker mot hverandre. Peker de ikke lenger mot hverandre har man en enkel visuell sjekk på om boltene er i ferd med å løsne.

Lenke til kommentar

Kan VR-briller i teorien kompensere for nær-/langsynthet?  Slik at man kan digital kompensere for dårlig syn, uten å bruke linser? 

Ja, men kompensasjonen skjer ikke digitalt. Det er i så fall optisk kompensasjon. Kameralinsene fokuserer riktig (ikke feil som øyet) og så vises det skarpe bildet på skjermen og deretter må optikken mellom øyet og skjermen fokusere slik at de langsynte eller nærsynte øynene fokuserer riktig på skjermen. Den digitale delen fra kamerasensoren til skjermen kompenserer ingenting.

Lenke til kommentar

Er lysintensitet og lysstyrke det samme?

Lysintensitet på Norsk er ikke et fysisk begrep. Lysstyrke er det som på Engelsk heter luminous intensity.

Er det ikke? Det brukes jo om ganske mange andre fysiske størrelser, og virker ganske greit å forstå hva er. Men jeg har en tendens til å glemme norske begreper på fysiske størrelser, hva er det det heter på norsk det lysintensitet ville vært?

Forøvrig ser jeg lysstyrke ofte blir brukt om lumen, dvs totalt lysutbytte. Men mulig det bare er upresist?

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Lysintensitet på Norsk er ikke et fysisk begrep. Lysstyrke er det som på Engelsk heter luminous intensity.
Så det heter kun lysstyrke?

Et annet spørsmål; er det mulig å ha en stor båt, ala 100meter og gå under radaren, dvs ikke vises på nettsider/apper som feks Shipfinders (der du kan se båter fra hele verden hvor dem er)?

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Så det heter kun lysstyrke?

Et annet spørsmål; er det mulig å ha en stor båt, ala 100meter og gå under radaren, dvs ikke vises på nettsider/apper som feks Shipfinders (der du kan se båter fra hele verden hvor dem er)?

Det er vel mulig, men neppe lovlig(?) det er jo bare å ikke installere det nødvendige utstyret i båten. (evt seile et sted der man ikke blir registrert, er ikke så mye inne i skipsfart, men virker som informasjon holdes tilbake i enkelte deler av verden)

AtW

Lenke til kommentar

Det korte svaret er ja. IMO (International Maritime Organization) har innført internasjonale minimumskrav for AIS på de forskjellige fartøystyper. Disse finner du her http://solasv.mcga.gov.uk/regulations/regulation19.htm og her http://solasv.mcga.gov.uk/Annexes/Annex17.htm

I tillegg kan enkeltstater pålegge ekstra krav, eksempelvis Norge som stiller krav til AIS på fiske- og fangstfartøy over 15m.

Du kan lese en kortfattet og grei oppsummering her http://www.kystverket.no/Maritime-tjenester/Meldings--og-informasjonstjenester/AIS/AIS-regelverk-og-brukarkrav/

Her er mer om AIS https://en.wikipedia.org/wiki/Automatic_identification_system

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er det ikke? Det brukes jo om ganske mange andre fysiske størrelser, og virker ganske greit å forstå hva er. Men jeg har en tendens til å glemme norske begreper på fysiske størrelser, hva er det det heter på norsk det lysintensitet ville vært?

Forøvrig ser jeg lysstyrke ofte blir brukt om lumen, dvs totalt lysutbytte. Men mulig det bare er upresist?

AtW

Det er mye som er upresist i dagligtalen, ja. Lumen er enhet for lysfluks, men det har jeg sjelden hørt noen si utenfor en fysikkforelesning. Lysstyrke (lysintensitet) med enhet candela kan være nyttigere i noen sammenhenger. La oss si at du har en lommelykt på 100 lumen. Retter du den mot ansiktet ditt opplever øynene dine kanskje 10 candela. Vend den litt bort og du er nede på kanskje 1. Men det er den samme lykten og den er fremdeles 100 lumen, det er bare forskjellig lysstyrke i forskjellige retninger.

Lenke til kommentar

Nei. 

AtW

Det er mye som er upresist i dagligtalen, ja. Lumen er enhet for lysfluks, men det har jeg sjelden hørt noen si utenfor en fysikkforelesning. Lysstyrke (lysintensitet) med enhet candela kan være nyttigere i noen sammenhenger. La oss si at du har en lommelykt på 100 lumen. Retter du den mot ansiktet ditt opplever øynene dine kanskje 10 candela. Vend den litt bort og du er nede på kanskje 1. Men det er den samme lykten og den er fremdeles 100 lumen, det er bare forskjellig lysstyrke i forskjellige retninger.

Visst man tar en 4 watts vanlig lyspære mot en 4 watts laser f,eks. De har samme lysstyrke, men laseren vil være mere lysintensiv?

Høres nå logisk ut i mine ører.

Lenke til kommentar

En 40 W glødepære gir ca 5-10% lyseffekt, resten forsvinner i varme. En 40 W LED gir ca 90% lys og bare 10% varme (ikke nødvendigvis korrekte verdier). Derfor lyser LED sterkere enn ei glødepære med samme effekt. Wattverdien gir altså ingen direkte indikasjon på en lyskildes lysstyrke. LED gir ikke et tilsynelatende mer intenst lys, LED gir ganske enkelt mer lys enn glødepærer med samme wattverdi. Derfor selges LED-pærer ofte med omregningsfaktor, emballasjen er merket med tilsvarende lysstyrke for glødepærer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...