ATWindsor Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 (endret) Er det mulig å få hørselskade av synging/hyling over lengre tid? Tenker da på at vibrasjonene som kommer fra munnen forplanter seg inn i øret og om det er tilstrekkelig med volum, om man kan ta skade av det?Ja. Om det er maskindur, musikk eller bare høye lyder fra munn har ikke noe å si. Det er lydnivået som er gjeldende. Det er f.eks. fult mulig å bli hørselskadet i en barnehage. Det er ikke helt presist (antakelig), kilden har noe å si, men det er nok antakelig teknisk mulig å få skade av hyling, uten at jeg tror man vil klare å få det til i praksis. AtW Endret 19. juni 2017 av ATWindsor 1 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 (endret) Det går vel mer på hvilke hår i øret som kan skades grunnet frekvenser i lyd. De mørke frekvensene tåler vi vel noe mer av? Og evt hvor høyt man klarer å hyle? Et rop er typisk oppgitt til å komme opp i 80db. Og da skal man utsettes for dette en god stund før det blir skade. Det er jo en kjent sak at barnehageansatte er utsatt for støyskade. Endret 19. juni 2017 av Jotun 1 Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 Forutsatt at ligningen er korrekt så har jeg en snedig sak jeg lurer på i forbindelse med reaktanser i forbindelse med kortslutningsberegninger i trafokretser. Man bruker jo så vidt jeg kan erindre kun omsetningsforholdet i trafoen når man beregner, mens her er det plutselig kvadratet. Hvorfor? Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 Ser heller ut som deler av en likning hvor du holder på å skifte base. For å finne feilstrøm er det jo E/x''d som typisk gjelder for sub-transiente betraktninger. Hvor kommer likningen din fra? Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 20. juni 2017 Del Skrevet 20. juni 2017 Ser heller ut som deler av en likning hvor du holder på å skifte base. For å finne feilstrøm er det jo E/x''d som typisk gjelder for sub-transiente betraktninger. Hvor kommer likningen din fra? Det er den sub-transiente kortslutningsreaktansen jeg skal finne på sekundærsiden av en trafo. Konteksten ligningen kom opp i var at man skulle se at den sub-transiente kortslutningseffekten var den samme på primær og sekundærsiden av en ideell trafo. Ligningen kommer fra et forelesningsnotat. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 20. juni 2017 Del Skrevet 20. juni 2017 Ser heller ut som deler av en likning hvor du holder på å skifte base. For å finne feilstrøm er det jo E/x''d som typisk gjelder for sub-transiente betraktninger. Hvor kommer likningen din fra? Det er den sub-transiente kortslutningsreaktansen jeg skal finne på sekundærsiden av en trafo. Konteksten ligningen kom opp i var at man skulle se at den sub-transiente kortslutningseffekten var den samme på primær og sekundærsiden av en ideell trafo. Ligningen kommer fra et forelesningsnotat. Akkurat. Du skal "skifte base" ved å henvise til motsatt side av trafoen. Da må du benytte en formel som den du har begynt på. Den mangler noe for å matche den jeg husker fra litteraturen, enda en brøk-faktor på slutten. Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 21. juni 2017 Del Skrevet 21. juni 2017 Hva er den eldste menneskeskapte satellitten som fremdeles går i bane rundt jorden? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 21. juni 2017 Del Skrevet 21. juni 2017 Vanguard 1 er òg den eldste satellitten som framleis går i bane rundt jorda.[1] https://nn.wikipedia.org/wiki/Vanguard_1 1 Lenke til kommentar
Mechlaz Skrevet 24. juni 2017 Del Skrevet 24. juni 2017 Hva er det som gjør at varmt vann er mer effektivt å bruke for å fjerne flekker, skitt osv enn kaldt vann? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. juni 2017 Del Skrevet 24. juni 2017 Temperaturen. Vann er et løsemiddel for mange typer rusk og skitt. Fett er et viktig unntak. Tilsetter man såpe til vann så tar såpa fettet i tillegg. Derfor er kombinasjonen vann og såpe så effektiv. Generelt skjer kjemiske reaksjoner raskere ved høyere temperatur. Det inkluderer oppløsning av flekker, rusk, skitt og fett. Lenke til kommentar
Nlklas Skrevet 24. juni 2017 Del Skrevet 24. juni 2017 Hvorfor fungerer kaldt vann best til å vaske sæd da Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 24. juni 2017 Del Skrevet 24. juni 2017 (endret) Proteiner. Samme greia med egg... Og grunnen til at feber ikke er bra i for høye doser.... Proteiner liker ikke varme. Endret 24. juni 2017 av Jotun Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. juni 2017 Del Skrevet 24. juni 2017 Fordi sæd, eggehvite og blod har til felles at det koagulerer/størkner. Høy temperatur får den kjemisk reaksjonen til å gå raskere. Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 24. juni 2017 Del Skrevet 24. juni 2017 Har du lyst til å lese hva som egentlig skjer, så står det en meget velskrevet post på denne siden: https://physics.stackexchange.com/questions/114525/why-does-hot-water-clean-better-than-cold-water Lenke til kommentar
Nlklas Skrevet 29. juni 2017 Del Skrevet 29. juni 2017 Har ei som er fast bestemt på at du ikke får tillegget med bonuskort hos bensinstasjoner når de setter ned prisene (f.eks fra 17 til 13 kr litern) Kan da ikke være sånt. Hvordan skal man vite hvor denne grensa går Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 29. juni 2017 Del Skrevet 29. juni 2017 Hva? Når eg fyller med NAF kortet mitt får eg 50 øre av uansett hva prisen er på pumpene. Før når det var prosentrabatt fikk eg alltid rabatten. Men den ble jo selvsagt noe mindre når prisen var lavere.... 1 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 29. juni 2017 Del Skrevet 29. juni 2017 Jeg får Trumf-bonus når jeg fyller hos Shell, uansett pris. 30 øre tror jeg det er. Geir Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 1. juli 2017 Del Skrevet 1. juli 2017 Har menneskets forfedre noen gang hatt lengre hoggtenner? Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 1. juli 2017 Del Skrevet 1. juli 2017 30 øre ja. Samme hvis man bruker coop kort på 1-2-3 stasjoner. Det visste jeg ikke før noe sa det.Kan få ganske billig på dem. Lenke til kommentar
toth Skrevet 3. juli 2017 Del Skrevet 3. juli 2017 Veldig mange lastebiler og busser har plutselig fått gule muttere på et eller flere hjul - hva skjer? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå