Cutthroat Bill Skrevet 31. mai 2017 Del Skrevet 31. mai 2017 Sensorer for bilalarm. Trykksensor eller mikrofon, eventuelt begge deler. Ser ut til at dette stemmer. Hjertelig takk! Lenke til kommentar
Revolution Skrevet 31. mai 2017 Del Skrevet 31. mai 2017 (endret) Et annet relatert spørsmål, på mitt kjøretøy (dvs en MC), så har nøkkelen spor, som en noenlunde vanlig nøkkel, men på et moderne kjøretøy kan man neppe starte det med kun en nøkkelkopi, det er noe elektronikk i nøkkelen. Er det noe særlig poeng med sporet? AtW Det er bare 2 lag med sikkerhet i stedet for ett. Den starter uten startsperren, men går av etter 1 sekund som oftest, når den merker "taggen" ikke er tilstede. Låser og sikkerhets systemer skal mer være avskrekkende, enn faktisk perfekte da, dermed virker sporet fortsatt greit å ha. Endret 31. mai 2017 av Revolution Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 31. mai 2017 Del Skrevet 31. mai 2017 Vel, jeg har en ekstranøkkel i hardplast til min bil. Ikke noe elektronikk i den. Edit: skal sies at jeg aldri har prøvd den. Kanskje den bare åpner døra… Jeg mistenker at det bare er en mal om du trenger nye nøkler, heller enn noe som er beregnet på bruk. Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 31. mai 2017 Del Skrevet 31. mai 2017 Vel, jeg har en ekstranøkkel i hardplast til min bil. Ikke noe elektronikk i den. Edit: skal sies at jeg aldri har prøvd den. Kanskje den bare åpner døra… Jeg mistenker at det bare er en mal om du trenger nye nøkler, heller enn noe som er beregnet på bruk. Nei, ser ingen grunn til at det skal være mal. For å få nye nøkler, trenger man som regel kun registreringsnummer og bevis på at du eier bilen. Uansett, har testet nøkkelen nå, og den starter bilen og åpner alle dører, men den slår ikke av alarmen hvis jeg åpner dørene med den. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 31. mai 2017 Del Skrevet 31. mai 2017 Tenk deg at du glemmer lyset på. Når bilen er tom for strøm, og fjernkontrollen ikke kan åpne sentrallåsen, kan du fortsatt åpne førerdøra med den fysiske nøkkelen. Dermed har du tilgang til spaken som åpner panseret, så du kan ta ut batteriet og koble til lader. 2 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 31. mai 2017 Del Skrevet 31. mai 2017 Tenk deg at du glemmer lyset på. Når bilen er tom for strøm, og fjernkontrollen ikke kan åpne sentrallåsen, kan du fortsatt åpne førerdøra med den fysiske nøkkelen. Dermed har du tilgang til spaken som åpner panseret, så du kan ta ut batteriet og koble til lader. Joa, men akkurat mitt spørsmål var om en MC, jeg ser mer behovet for å kunne åpne dører med en fysisk nøkkel, men det er et mindre behov på MC (dog etter å ha tenkt meg om, så antar jeg rattlåsen er mekanisk, og også antakelig ting som bensinlokket) AtW Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 1. juni 2017 Del Skrevet 1. juni 2017 For en bil kan den nøkkelen brukes til å åpne dører, bagasjelokk og hanskerom - for sykkel er det styrelås og tanklokk som er det viktigste, ja. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 1. juni 2017 Del Skrevet 1. juni 2017 Tenk deg at du glemmer lyset på. Tviler på at det finnes moderne biler som har dette som et problem. På min slås alt av etter en stund. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 1. juni 2017 Del Skrevet 1. juni 2017 Ingen slik automatikk i min 97-modell, som jeg forresten leverte til skroting i dag. Glemmer jeg lyset, har jeg et stort problem. Tekniske problemer kan også oppstå. Selv om jeg ikke glemmer lyset, kan et defekt relé tvinge kjølevifta til å snurre inntil den har tømt batteriet. Det skjedde for noen år siden. Et gammelt batteri kan også tømme seg selv. Du MÅ ha en alternativ vei inn i bilen i slike tilfeller. Lenke til kommentar
Lami Skrevet 1. juni 2017 Del Skrevet 1. juni 2017 Kjøpte meg en SunSense uv index måler som nettopp er kommet på markedet. Den kan måle bl.a. total daglig UV dose. Men hvor mye er for mye? UV dose på f.eks 10, hva tilsvarer det? Hva sier det tallet meg? Det står ikke forklart i manualen. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 1. juni 2017 Del Skrevet 1. juni 2017 Jeg har sett mange stubber der bruddflaten er malt. Hva er hensikten? Å bevare treverket? Hvem ønsker vel det? Grunneier ønsker vel heller at rota blir matjord raskest mulig? Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 1. juni 2017 Del Skrevet 1. juni 2017 Det finnes sikkert noe man smører på for at den skal råtne fortere. Men hvis det ser ut som vanlig maling, vet jeg ikke. Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 1. juni 2017 Del Skrevet 1. juni 2017 Å ha på maling på avsagde grener får de ofte til å råtne, så det kan være at et enkelt tett lag vil føre til at stubben blir muld fortere. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 2. juni 2017 Del Skrevet 2. juni 2017 Hvis man ligger i koma over en lengre periode og får næring intravenøst, hvilke konsekvenser har det for bakteriekulturen i tarmen? Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 2. juni 2017 Del Skrevet 2. juni 2017 De får mat gjennom sonde normalt trur eg.... Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 2. juni 2017 Del Skrevet 2. juni 2017 aha. I så fall hopper man direkte til oppfølgerspørsmålet; Er det mulig å utvikle "mat" som kroppen klarer å ta opp 100%? Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 2. juni 2017 Del Skrevet 2. juni 2017 Er det mulig for helikoptere å fly så fort at tuppen på rotorbladene på den siden som beveger seg fremover bryter lydmuren, eller vil det ødelegge ett helikopter å bevege seg så fort? Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 2. juni 2017 Del Skrevet 2. juni 2017 Er det mulig for helikoptere å fly så fort at tuppen på rotorbladene på den siden som beveger seg fremover bryter lydmuren, eller vil det ødelegge ett helikopter å bevege seg så fort? The blade tips do not go supersonic. In fact, in nearly all helicopter designs, the rotor rotates within a very narrow range of speeds, typically between 90% and 110% of the normal speed. In most flight regimes, the rotor is rotating at 100%, +/- a few percent, whether you are climbing, descending or cruising. Only during auto-rotation and aggressive manoeuvring does the range vary by 10% or more. It depends on the type of helicopter but absolute limits would be something like 85% (panic time, risk of complete stall) and 115% (smaller panic, risk of damage to the machine, especially in the tail rotor drive shaft). In normal operations, and design aims to achieve this, the rotor tips do not go supersonic since when they do, there is a sudden and large decrease in performance with more power required, higher blade loads, vibration and noise. Think about a helicopter flying forwards. The advancing blade at its most perpendicular position experiences a relative airflow which is equal (ignoring all kinds of minor side effects) to the forward speed plus the speed of the blade. The retreating blade is experiencing a relative airflow equal to the speed of the blade minus the speed of the helicopter. https://aviation.stackexchange.com/questions/16948/do-helicopter-rotor-tips-regularly-go-supersonic Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 2. juni 2017 Del Skrevet 2. juni 2017 Bladene mister løft hvis de skulle bryte lydmuren, siden de ikke er (og ikke kan) designes for det. Dessuten begrenses et helikopers hastighet av at bladene på motsatt side også mister løft, siden netto lufthastighet går mot null. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå