Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det jeg mner er at uensett metode så vil energi konvertering medføre tap

hadde det ikke vært tap så ville en evihetsmaskin ha fungert uten å få tilfrt energi

 

Da kunne man har kjørt opp på en bakketopp med elbilen og så ned igjen mens al tapt  energi bli regenerert

Det funger ikke slik

Lenke til kommentar

Det jeg mner er at uensett metode så vil energi konvertering medføre tap

hadde det ikke vært tap så ville en evihetsmaskin ha fungert uten å få tilfrt energi

 

Da kunne man har kjørt opp på en bakketopp med elbilen og så ned igjen mens al tapt  energi bli regenerert

Det funger ikke slik

Det er helt korrekt og jeg tror ikke noen her er uenig med deg i det. Faktisk er det termodynamikkens andre lov. Men det går an å lagre og bruke energi på ganske effektive måter.

Lenke til kommentar

Hvorfor har platene på komfyren små riller? Vill ikke en flat overflate gi bedre kontakt med stekepannen?

 

Det er vel merker etter maskineringen. Å lage finere overflate tar lenger tid og koster mere penger. Så de har vel beregnet kost/nytte og bestemt seg for å lage den overflaten de har.

 

Keramisk topp er uansett mye bedre enn de gamle støpejernsplatene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Rillene har faktisk en funksjon. De forbedrer varmetransporten på flere måter. Det ene er at de gir kontaktpunkter med skikkelig kontakt i stedet for en flate som har lett for å bøye seg og få et lag med luftisolasjon i mellom. Hvis man har sølt på plata så slipper rillene også dampen ut lettere uten at kontaktpunktene mister kontakt. Mange stekepanner bruker også å ha maskinert inn riller med samme formål og det er spesielt nyttig på keramiske komfyrtopper siden de som kjent er flate (sikkert vanskelig å lage riller i)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg vedder på at du ikke har sett godt nok etter. :)

 

 

Jeg tipper du har rett. Får gjøre litt forskning neste gang jeg er på Elkjøp eller lignende. 

 

At det ofte er mer eller mindre synlige "ringer" i overflaten har jeg sett, men kan ikke huske jeg har hatt noen der de danner riller. (Såpass at det ville stoppe en negl eller knivspiss om jeg skulle skrape noe av dem.)

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Et annet relatert spørsmål, på mitt kjøretøy (dvs en MC), så har nøkkelen spor, som en noenlunde vanlig nøkkel, men på et moderne kjøretøy kan man neppe starte det med kun en nøkkelkopi, det er noe elektronikk i nøkkelen. Er det noe særlig poeng med sporet?

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...