Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mitt spørsmål blir: Bruce Lee skrøt så fælt at han kunne ta hvem som helst på hele kloden - kunne han slått ned en isbjørn? En isbjørn er svær, tung og treg, men ufattelig sterk.

Jeg tror nok han refererte til hvem som helst av mennesker. En isbjørn er forresten ikke treg. Den kan springe i opp til 60 km i timen og når den angriper så går labbene rimelig raskt med stor tyngde. Dør man ikke av det første slaget så settes man i hvert fall så ut at isbjørnen bare kan starte middagen i ro og mak.

 

Bruce Lee hadde ikke hatt nubbsjans mot en isbjørn, med mindre han har våpen/rømningsmulighet.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Havene vil nok bli nesten helt stille. Strømmer og bølger vil nesten opphøre, og de fleste artene i havet vil dø ut som følge av at næringen de trenger ikke blir transportert rundt lenger.

 

Det står om det i linken jeg postet for to innlegg siden.

På lengre sikt, ja. Umiddelbart vil det bli et sjokk i systemet. Alt det vannet som ikke er i fjæra kommer opp til en eller annen likevekt, og det skjer ikke ved at tidevannskreftene veldig langsomt blir svakere, slik det er nå.

Lenke til kommentar

Svensk virker å være et veldig listig språk sånn. Hvertfall på vestlendinger.
Vet om flere som har jobbet kort tid i sverige, så begynner de å snakke Svensk. Ganske rart.

Etter å hørt på Lars Lagerback mye i intervjuer, har jeg tatt meg i å tenke svensk om ting med
landslaget. Har vært på nippet til å si noe høyt om det "på svensk" også.
Gudskjelov at det ikke har skjedd, for om jeg kom til å si noe på svensk hadde jeg blitt så flau
at jeg hadde spadd meg ned.

Lenke til kommentar

Tenker man på det språket man snakker?

Når jeg var guttunge så var jeg veldig imponert av telefonen. Den kunne jo alle verdens språk.

Jeg har nå bodd i utlandet i 3 år, og jeg både tenker på engelsk, og snakker til meg selv på engelsk.

 

På jobben snakker jeg norsk, og hjemme snakker jeg engelsk. "Tankespråket" følger ofte samme mønster.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har dopplereffekten noen praktisk påvirkning på våre digitale signaler? F.eks om man bruker mobilen i en bil i fart?

Doplereffekten angår typisk lyd som reiser i 340 m/s.

Radiosignaler er elektromagnetiske og reiser følgelig i lysets hastighet; 300 000 000 m/s.

 

Effekten blir dermed ikke helt sammenlignbar

Lenke til kommentar

Trenger litt hjelp her. Har hørt grunnen før, men klarer ikke finne frem til det.

 

Vi har en kontaktor som styres av 230V AC. Denne kontaktoren har en 10k ohm resistans koblet fra A1 til A2 som jo er tilkoblingen for spenningen også..

 

Hva er nå grunnen til denne motstanden? Noe med induktansen i spolen og for å hindre at det slår inn og ut....?

 

Håper noen har den rette forklaringen :)

Lenke til kommentar

Du er der.

 

Den vil opprettholde strømmen ved å øke spenningen til "før-strømmen" beholdes.

Dette fører til overspenning og lysbue over kontakten/utgangen på kortet

 

Ved å ha en motstand over den kan den lage en spenning over den istedenfor å la strømmen sirkulere til den dør ut istedenfor å prøve å presse den gjennom en åpen bryter/kontakt.

Lenke til kommentar

 

Har dopplereffekten noen praktisk påvirkning på våre digitale signaler? F.eks om man bruker mobilen i en bil i fart?

Doplereffekten angår typisk lyd som reiser i 340 m/s.

Radiosignaler er elektromagnetiske og reiser følgelig i lysets hastighet; 300 000 000 m/s.

 

Effekten blir dermed ikke helt sammenlignbar

 

Dopplereffekten angår også lys, men den er ikke relevant for "vanlige" hastigheter og presisjonskrav. Frekvensskiftet når man kjører bil blir av orden 10-7, noe som er helt irrelevant for både mobiltelefon og radio. 

 

Dopplereffekten med lys blir derimot brukt til å måle hastigheten i en fartskontroll, så med utstyr som måler frekvensen med stor presisjon er det godt mulig å detektere dopplereffekt for slike hastigheter.

Lenke til kommentar

Den engelske wikipediaartikkelen om laserfartsmålere mener at disse bruker differansen mellom en serie avstandsmålinger som grunnlag for å beregne fart. Det brukes derimot målinger av dopplereffekt på radarfartsmålere. Visstnok er radar ut og laser inn i fartsmåling, noe med presisjonen på "strålen".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...