Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Snedig spørsmål. Jeg kan ingenting, og orker ikke lese meg opp, men kan slenge inn mine to øre.

 

Når man er rolig, så er blodet mettet med oksygen. Det er vell mindre oksygen i blodet når man trener, da det forsvinner fort, og som igjen gjør at man blir anpusten? Derfor trur jeg det er bedre å ha lav puls.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette blir spekulativt, men: La oss si Månen bare forsvant ut av løse luften. Hvor lang tid hadde det gått før man kunne lese om dette på diverse nyhetssider? Jeg vet at månen blir kontinuerlig overvåket, men samtidig hadde det jo vært en svært usannsynlig og sensasjonell hendelse, så de fleste ville vel dobbel- og trippelsjekket før man faktisk rapporterte på dette. Det gjelder jo forskerne som observerer Månen også.

 

Edit: la oss si den forsvant mens det var nymåne, så det ville vært vanskelig å se at den forsvant med det blotte øye.

Endret av Reeve
Lenke til kommentar

Dette blir spekulativt, men: La oss si Månen bare forsvant ut av løse luften. Hvor lang tid hadde det gått før man kunne lese om dette på diverse nyhetssider? Jeg vet at månen blir kontinuerlig overvåket, men samtidig hadde det jo vært en svært usannsynlig og sensasjonell hendelse, så de fleste ville vel dobbel- og trippelsjekket før man faktisk rapporterte på dette. Det gjelder jo forskerne som observerer Månen også.

 

Edit: la oss si den forsvant mens det var nymåne, så det ville vært vanskelig å se at den forsvant med det blotte øye.

 

Relativt raskt ville folk som bor langs verdens kyster oppdaget at det ikke lengre var noe særlig flo eller fjære, så selv om astronomene hadde holdt kjeft ville nyheten blitt avslørt og bekreftet ganske raskt.

 

Uttrykket "forsvinne i løse luften" er forresten feil, i og med at det ikke er luft ute ved månen (det er en ytterst tynn atmosfære på månen, men det er månens egen). Jordatmosfærens absolutte yttergrenser når knapt 10 000 km utenfor jordoverflaten, månen er ca 38 ganger lengre ute, gjennomsnitlig 384 400 km (avstanden varierer fra ca 362 570 km til ca 405 410 km fordi månens bane er en ellipse).

 

Månen forsvinner forresten allerede, avstanden øker med ca 3,8 cm per år. Avstanden måles jevnlig med lasermålinger mot tre såkalte retroreflektorer på månens overflate, plassert der på Apolloferdene. Retroreflektorene er bare omtrent en kvadratmeter store, men er konstruert omtrent som en kattøyerefleks, med ca hundre små halve kuber med speil på innsidene. Slike retroreflektorer returnerer enhver innkommende lysstråle nøyaktig dit den kom fra. Dermed er det bare å sende en laserpuls mot en retroreflektor og måle tiden det tar før den returnerer (ca 2,6 sekunder).

 

Og for å ta med en forresten til: Ordene månen, jorda og sola skrives med liten forbokstav på norsk. Disse tre himmelobjektene har også latinske egennavn, Luna, Tellus og Helios, men selv om det spesifikt er jordas måne vi skriver om så heter den kun månen med liten m.

 

(Redigering: Rettet skrivefeil, jeg ser de ofte ikke før jeg har postet)

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Jeg trodde det var slik at hvis månen hadde ikke vært der den er, så hadde jorden snurret vilt rundt, fordi månen fungerer som et "anker", og holder jorda spinnende i sin nåværende akse. Så dermed hadde dag og natt blitt snudd på hodet og vet hvem hvordan det hadde blitt. Jeg mener også å ha fått med meg at det ville blitt tsunamier og 100 meter høye bølger som vasket milevis innover land og tilbake hele tiden, så 1/3 av jordas befolkning ville dødd ut temmelig raskt. Vi ville ikke levd lenge, noen av oss.

 

Mitt spørsmål blir: Bruce Lee skrøt så fælt at han kunne ta hvem som helst på hele kloden - kunne han slått ned en isbjørn? En isbjørn er svær, tung og treg, men ufattelig sterk.

Lenke til kommentar

Jeg trodde det var slik at hvis månen hadde ikke vært der den er, så hadde jorden snurret vilt rundt, fordi månen fungerer som et "anker", og holder jorda spinnende i sin nåværende akse. Så dermed hadde dag og natt blitt snudd på hodet og vet hvem hvordan det hadde blitt. Jeg mener også å ha fått med meg at det ville blitt tsunamier og 100 meter høye bølger som vasket milevis innover land og tilbake hele tiden, så 1/3 av jordas befolkning ville dødd ut temmelig raskt. Vi ville ikke levd lenge, noen av oss.

Det stemmer ikke.

Lenke til kommentar

 

Jeg trodde det var slik at hvis månen hadde ikke vært der den er, så hadde jorden snurret vilt rundt, fordi månen fungerer som et "anker", og holder jorda spinnende i sin nåværende akse. Så dermed hadde dag og natt blitt snudd på hodet og vet hvem hvordan det hadde blitt. Jeg mener også å ha fått med meg at det ville blitt tsunamier og 100 meter høye bølger som vasket milevis innover land og tilbake hele tiden, så 1/3 av jordas befolkning ville dødd ut temmelig raskt. Vi ville ikke levd lenge, noen av oss.

Det stemmer ikke.

Det er ikke helt skivebom, heller:

 

This has a dire effect on life on Earth. When life first formed on Earth in tidal pools, it was thanks to the gravitational pull of the Moon that primordial life was able to traverse between different pools and generally spread across the planet. While we’re already here now, life that is currently in the oceans is no longer able to move so easily. The churning of the oceans, and thus the circulation of nutrients, ceases. Water-based life struggles to survive and, eventually, thousands (and probably millions) of species go extinct.

 

The Moon isn’t done yet, though. You see, it also accounted for about one-eightieth of the Earth-Moon mass system. The loss of the Moon directly affects the Earth’s orbit, rotation and wobble. Without the Moon to act as a stabiliser, the Earth begins to wobble more and more, sending our seasons into turmoil and changing our orbit around the Sun from slightly elliptical to massively elliptical. We now swing around the Sun in a wild, unstable, fluctuating orbit.

 

 

Les resten her:

https://www.spaceanswers.com/solar-system/what-would-happen-if-we-blew-up-the-moon/

Lenke til kommentar

Jeg trodde det var slik at hvis månen hadde ikke vært der den er, så hadde jorden snurret vilt rundt, fordi månen fungerer som et "anker", og holder jorda spinnende i sin nåværende akse. Så dermed hadde dag og natt blitt snudd på hodet og vet hvem hvordan det hadde blitt. Jeg mener også å ha fått med meg at det ville blitt tsunamier og 100 meter høye bølger som vasket milevis innover land og tilbake hele tiden, så 1/3 av jordas befolkning ville dødd ut temmelig raskt. Vi ville ikke levd lenge, noen av oss.

 

Mitt spørsmål blir: Bruce Lee skrøt så fælt at han kunne ta hvem som helst på hele kloden - kunne han slått ned en isbjørn? En isbjørn er svær, tung og treg, men ufattelig sterk.

 

Mener du da at jorden skulle begynne å snurre raskerere hvis månen ble borte ?

Det høres lite logisk ut.

 

At månen bremser bittelitt på rotasjonen til jordkloden tilsier da ikke at jorden skull rotere vilt om månenen ble borte

Jordan vil nok forsette å roterer selv om månen forsvant

 

Derimot så vil man få en del andre efekter ut av det som andre har skrevet

Lenke til kommentar

Hadde månen blitt borte hadde det vært noen krefter på havet som plutselig ble borte. Alt av flo og fjære får et plutselig røsk i stedet for at det blir trukket langsomt på over flere timer. Uten at jeg skal lyve på meg noen store kunnskaper om oseanografi vil jeg påstå at det kan bli spennende å bo langs kysten, kanskje spesielt de stedene hvor flo er 15 meter høyere enn fjære.

 

Det er også nevneverdig at jorden og månen roterer rundt et felles massesenter, så det vil bli noen endringer i jordens bane rundt solen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...